۶۱ ستاره انقلابی گیلان را بیشتر بشناسید

استان گیلان ۶۱ شهید سرافراز تقدیم انقلاب شکوهمند اسلامی کرده است.

۶۱ ستاره انقلابی گیلان را بیشتر بشناسید

به گزارش هشت دی،انقلاب اسلامی هدیه الهی به عاشقان ولایت‌فقیه و مرجعیت بود و مردم با آغاز نهضت در سال ۴۲ به رهبری امام خمینی (ره) تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ با نثار شهدا، جانبازان و ایثارگران در مقابل طاغوت ایستادند و رژیم پهلوی را شکست دادند.

گیلان ۶۱ شهید انقلاب اسلامی دارد، شهدایی که هویت مردم این استان هستند و گیل زنان و گیل‌مردان همچون ملت غیور ایران اسلامی مدیون رشادت این شهدا هستند.

در آستانه یوم‌الله دهه فجر با اشاره‌ای کوتاه به زندگی این شهیدان، یاد آنان را گرامی داشته و با آرمان‌های آنان میثاقی دوباره می‌بندیم.

*شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید یونس رودباری نخستین شهید نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، شهید فیضیه فروردین ۱۳۴۲ است.

پس از جریان حمله کماندوها به مدرسه فیضیه، یک روز با همان وضعیت به‌شدت آسیب‌دیده در قم ماند. فردای آن روز سایر طلبه‌ها چون می‌دیدند که اگر با این وضع در قم بماند از بین می‌رود چاره کار را در آن دیدند که سید یونس را به قزوین که نزدیک‌ترین شهرستان به زادگاهش هست بفرستند تا به‌وسیله آشنایان و نزدیکانی که او در آنجا دارد ترتیب درمان او توسط پزشکان در قزوین داده شود.

یکی دو نفر از طلاب داوطلب می‌شوند سید یونس را تا قزوین همراهی کنند ولی او نمی‌پذیرد و ترجیح می‌دهد که به‌تنهایی قم را به مقصد قزوین ترک کند. پس از رسیدن به قزوین در آنجا نیز نمی‌ماند و به‌سوی رودبار رهسپار می‌شود.

از مراجعت او به زادگاهش، چند روزی بیشتر سپری نشده بود که صدمات وارده کار خودش را می‌کند و سید یونس دار فانی را وداع گفته و به شهادت می‌رسد و پیکر مبارکش در گلزار امام‌زاده حسین آغوزبن (رودبار) زیارتگاه رهروان راه خدا می‌شود.

*شهید ناصر درویش زاده در سال ۱۳۳۳ در روستای کلیشم شهرستان رودبار به دنیا آمد، با اوج‌گیری انقلاب در نهم دی ۱۳۵۷ مصادف با سومین روز شهادت استاد نجات اللهی در جریان تحصن استادان در دانشگاه تهران، همگام و هم‌صدا با دیگر مردم تجمع کرد و نیروهای حکومت‌نظامی به‌سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و تعداد کثیری از انقلابیون را مجروح و شهید کردند که یکی از این شهیدان، شهید ناصر درویش زاده بود که به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

* شهید محمد هدایت بازرگانی یکم فروردین ۴۲ در گیلان متولد شد و در پنجم دی‌ماه ۵۷ در شرق گیلان و در شهرستان رودسر به شهادت رسید.

* شهید سید رضا حبیب زاده در سوم فروردین ۱۳۲۹ در روستای کوزان فومن به دنیا آمد و سرانجام دردهم دی ۱۳۵۷ به دست مزدوران رژیم پهلوی به فیض شهادت رسید.

*شهید عزیز الله حسینی ثانی دردهم دی ۱۳۳۳ در شهرستان رودسر به دنیا آمد و در سنگر تحکیم و تثبیت انقلاب دردهم دی ۱۳۵۷ در چابکسر به شرف شهادت نائل آمد.

*شهید محمدرضا نونوار دوم مهرماه ۳۷ در گیلان متولد شد و ۲۱ بهمن ۵۷ در قاسم‌آباد تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید وحید مهر ساده در هفتم مهرماه ۳۷ در گیلان متولد شد و در تاریخ هشتم اسفند ۵۷ در محله شمس‌آباد تهران توسط مأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید غلامرضا پورکریم در ۲۹ آذر ۳۱  در گیلان متولد شد و در تاریخ هشتم دی‌ماه ۵۷ در خیابان ویلای تهران توسط مأموران رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید بهمن یوسفی در سال ۱۳۲۴ متولد شد و در ۱۷ بهمن ۵۷ توسط مزدوران رژیم پهلوی در جنوب گیلان و در بازار شهر منجیل به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید داریوش دانش‌پایه در پنجم آذر سال ۱۳۲۸ در گیلان متولد شد و در مبارزات علیه رژیم طاغوت و در ۱۷ شهریور ۵۷ در میدان شهدای تهران به شهادت رسید.

*شهیده رویا باقری‌زنده‌دل در تاریخ ۲۰ مرداد ۳۶ در گیلان متولد شد و در ۲۸ اردیبهشت ۵۵ در ژاندارمری سابق رشت توسط مأموران مزدور رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید فرمان ایزدی قهرمان لو نیز از مجاهدان و مبارزان گیلانی علیه رژیم طاغوت بود که در ۲۱ بهمن ۵۷ توسط مأموران مزدور رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید ابراهیم جعفری بوئینی در سال ۱۳۲۶ در روستای بوئین فومن به دنیا آمد و در دوران معلمی، فعالیت‌های سیاسی خود را علیه رژیم آغاز کرد و دانش‌آموزان خود را با مسائل مذهبی آشنا می‌کرد.

وی در سال ۱۳۵۲ توسط مأموران ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و شبانه به زادگاهش رفت. پس از آن‌که زمزمه‌های انقلاب اسلامی را شنید، با شور و شوقی وصف‌ناپذیر به آگاه کردن مردم از ظلم و ستم شاه مخلوع پرداخت و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب در منطقه داشت.

سرانجام در هفتم دی ۱۳۵۷ در تظاهرات عظیمی که در شهر رشت برپا شد، براثر ضربات شدید باطوم برقی بر سرش بیهوش شد و پس از انتقال به بیمارستان حشمت رشت، به علت خونریزی مغزی به فیض شهادت نائل گشت و نامش به‌عنوان نخستین معلم شهید در تاریخ انقلاب اسلامی گیلان ثبت شد.

*شهید علی رمضان پور کماچالی در ۲۵ آبان ۱۲۹۰ در روستای کما چال لاهیجان به دنیا آمد و در نهم دی ۱۳۵۷ در سنگر تحکیم و تثبیت انقلاب در شهرستان آستانه‌اشرفیه به شرف شهادت نائل آمد.

*شهید حسین پرندک در اول فروردین ۱۳۴۴ در شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد و نهم دی ۱۳۵۷ در تظاهرات انقلابیون در این شهرستان شربت شهادت را نوشید.

*شهید حسن جم‌راد در دوم مهر ۱۳۱۱ در شهرستان رشت به دنیا آمد و در طول زندگی به افراد بی‌پناه کمک می‌کرد. وی دردهم بهمن ۱۳۵۷ درحالی‌که بر اساس اعتقاد به جهاد و مبارزه در راه خدا در تظاهرات مردمی شهر رشت شرکت کرده بود، به دست مأموران مزدور رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسید.

*شهید رضا قلی خرسندی در سال ۱۳۳۲ در شهرستان لاهیجان به دنیا آمد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دست مزدوران ستم‌شاهی در اطراف پادگان باغ شاه تهران در هنگام کمک به نیروهای انقلابی در راهپیمایی و تظاهرات به فیض شهادت نائل آمد.

*شهید نادر حاجی عباسی در سال ۱۳۳۹ در شهر مرزی آستارا متولد شد و در سال ۱۳۵۷ در اوایل پیروزی انقلاب به‌عنوان دانش‌آموز سال سوم رشته علوم تجربی دبیرستان حکیم نظامی آستارا تحصیل می‌کرد. نیروهای ارتشی و نظامی حکومت شاه، پاسگاه‌های مرزی را رها کرده و متواری شده بودند، لذا عده‌ای از جوانان انقلابی به‌اتفاق حجت‌الاسلام لنکرانی و یکی دیگر از روحانیون شهر تصمیم گرفتند که از پاسگاه‌های مرزی پاسداری و حفاظت کنند. شهید عباسی هم همراه چند تن از دوستانش به پاسگاه قنبر محله در نزدیکی مرز ایران و شوروی سابق رفتند و در همان‌جا به فیض شهادت نائل آمد و نامش به‌عنوان اولین شهید آستارا ثبت شد.

*شهید جعفر پور جلالی در چهارم آذر ۱۳۲۵ در شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد. وی ضمن مخالفت با مظاهر پلید حکومت شاهنشاهی با شرکت در راهپیمایی و تظاهرات همگام با مردم فعالیت می‌کرد و با خودروی خود اقدام به حمل چوب‌های بزرگ از روستاها برای استفاده در راه‌بندان‌های معابر توسط مردم می‌کرد. وی در تاریخ دوازدهم دی ۱۳۵۷ درحالی‌که نیروهای کمکی از رشت به آستانه‌اشرفیه آمده بودند و منزل پدر وی را تحت نظر داشتند، در هنگام خروج از خانه با اصابت تیر به سینه‌اش به فیض شهادت نائل شد.

*شهید سید باقر حسینی ده‌بنه در سال ۱۳۲۲ در شهرستان لنگرود به دنیا آمد و در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ در خرم‌آباد لرستان به شرف شهادت نائل آمد.

*شهید اسماعیل تعصبی شالکویی در دوم خرداد ۱۳۴۰ در شهر رشت به دنیا آمد. وی که در ارتش زمان شاه خدمت می‌کرد به سیل خروشان ملت پیوست و در راهپیمایی و تظاهرات شرکت کرد و با اوج‌گیری انقلاب در پادگان جی تهران مشغول خدمت بود که به‌واسطه درگیری با مأموران رژیم ستم‌شاهی در هنگام حکومت‌نظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.

*شهید محمدتقی کنارگ در ۲۰ دی‌ماه ۳۸ در گیلان متولد شد و در تاریخ ۲۲ آبان ۵۷ در لاهیجان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*محمدصادق بیابان‌گردی در ششم خرداد ۲۶ در گیلان متولد شد و ۲۲ بهمن ۵۷ در خیابان صیقلان رشت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید جبار جباری در ۱۲ آذر ۱۳۳۳ در شهرستان بابلسر به دنیا آمد و در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ وقتی‌که برای تصرف پادگانی در تهران رفته بود به فیض شهادت نائل آمد.

*شهید اصغر هاشم‌پور در سال ۱۳۳۱ در رودسر دیده به جهان گشود و در یک محیط مذهبی رشد کرد. وی اعلامیه‌های امام خمینی (ره) رابین مردم پخش می‌کرد و بر دیوارها شعارهای انقلابی می‌نوشت که سرانجام در درگیری خیابانی روز ۱۹ دی ۱۳۵۷ براثر اصابت چهار تیر جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و روحش به ملکوت اعلی پرواز کرد.

*شهید حمیدرضا ابراهیم زاد در سال ۱۳۳۶ در شهر رشت متولد شد و سرانجام به‌واسطه مبارزاتش علیه رژیم پهلوی و به دنبال شرکت در راهپیمایی‌ها و مراسم مذهبی و سیاسی و تظاهرات در هفتم بهمن ۱۳۵۷ در خیابان سردار جنگل رشت به دست مأموران مزدور شاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید حمید سجاسی در ۲۵ شهریور ۱۳۴۱ دیده به جهان گشود و در زمره دانش‌آموزان انقلابی بود که در فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت ستم‌شاهی حضور داشت. وی توسط مأموران رژیم شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفت و در خیابان حافظ شمالی براثر شلیک گلوله دژخیمان حکومت شاه به فیض شهادت رسید.

*شهید هادی مهر آزاد صابر در اول اردیبهشت ۱۳۳۲ در شهر رشت در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. وی دوران خدمت سربازی را در شهر سیرجان می‌گذارند که در حین درگیری با مزدوران رژیم شاه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

*شهید سید تقی اشکیل در ۱۲ شهریور ۱۳۲۶ در شهر رشت دیده به جهان گشود و سرانجام در هشتم دی ۱۳۵۷ هنگام درگیری با دست‌نشانده‌های طاغوت به درجه رفیع شهادت رسید.

*شهید محرم علی مؤمنی در سال ۱۳۳۸ در روستای خرمکوه عمار لوی رودبار به دنیا آمد و سرانجام در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ ـ معروف به جمعه سیاه ـ در میدان شهدای تهران به شهادت رسید.

*شهید محسن نیک‌مرام، اول فروردین ۱۳۳۵ در شهر ماسوله به دنیا آمد و طی مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی در تظاهراتی نزدیک بیمارستان رازی شهر رشت مجروح شد و نجات یافت. وی سرانجام در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ در حال شعار دادن علیه نظام شاه براثر اصابت گلوله در میدان صیقلان رشت به شهادت رسید.

*شهید مراد بلال‌زاده در چهارم شهریور ۱۳۴۰ در شهر رشت به دنیا آمد و زمانی که ‌انقلاب اسلامی به پیروزی رسید خود را وقف مراقبت و حفاظت از انقلاب کرد. وی سرانجام در ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ هنگام شب که مشغول پاسداری بود توسط یکی از دست‌نشانده‌های رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید نعمت برشنورد در سال ۱۳۳۹ در شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد و اعلامیه‌ها رابین مردم توزیع می‌کرد و چندین بار تحت تعقیب مأموران شهربانی قرار گرفت و سرانجام در هشتم آذر ۱۳۵۷ در میدان شهر توسط یکی از مزدوران رژیم به درجه رفیع شهادت رسید.

*شهید داود راحمی‌ پورمقدم در ۱۶ دی ۱۳۳۸ در تهران دیده به جهان گشود و در راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه رژیم شرکت فعالانه داشت. وی سرانجام در هنگام تصرف کلانتری نارمک در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

*شهید رحیم‌الله‌پورنصیری در ۳۰ تیر ۱۳۳۴ در یک خانواده مذهبی در گوراب زرمیخ به دنیا آمد و با پخش نوارهای سخنرانی امام و انتشار اعلامیه و شرکت در تظاهرات و راهپیمایی‌ها سرانجام در ۱۱ آبان ۱۳۵۷ براثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

*شهید محمدرضا صابر همیشگی در اول فروردین ۱۳۴۱ در روستای نیا کوه از توابع شهرستان آستانه‌اشرفیه به دنیا آمد و سرانجام در ۲۲ آبان ۱۳۵۷ در تظاهرات خیابانی موردحمله وحشیانه مأموران رژیم قرار گرفت و براثر اصابت تیر به قلبش به شهادت رسید.

*شهید شهرام طلوعی در ۲۲ فروردین ۱۳۳۸ در روستای لولمان از توابع شهرستان فومن به دنیا آمد و سرانجام در راهپیمایی در نهم دی ۱۳۵۷ براثر اصابت گلوله عمال رژیم پهلوی به پیشانی‌اش شهد شهادت را نوشید.

*شهید محرم علی شکرگزار، اول دی ۱۳۳۲ در روستای‌ دهنده شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد و در دوران انقلاب فعالیت چشمگیری علیه حکومت ستم‌شاهی داشت. وی سرانجام عصر روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در تهران با مردم مسلمان به یک مغازه مشروب‌فروشی حمله کردند که با اصابت گلوله به قسمت ران پایش زخمی شد و براثر خونریزی شدید به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

*شهید محمود تابان شمال در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهر رشت به دنیا آمد و طی مبارزات انقلابی خود سرانجام در ۲۳ دی ۱۳۵۷ در شهر رشت به شهادت رسید.

*شهید سید یوسف سیدی نژاد در ۱۳ تیر ۱۳۳۲ در شهر رشت دیده به جهان گشود و سرانجام در دی ۱۳۵۷ براثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

*شهید عبدالله عبدالعلی در چهارم بهمن ۱۳۳۶ در شهر رشت به دنیا آمد و برای انجام خدمت سربازی عازم سلمان شهر شد و به دستور حضرت امام خمینی (ره) از پادگان فرار کرد و به‌صف انقلابیون پیوست. وی در همه راهپیمایی‌ها و مراسم سیاسی ـ مذهبی شرکت فعالانه داشت و سرانجام در هفتم بهمن ۱۳۵۷ در حین تظاهرات علیه رژیم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان پور سینای رشت و اعزام به یکی از بیمارستان‌های تهران به درجه رفیع شهادت رسید.

*شهید احمد عطا آفرین در سوم آذر ۱۳۳۴ در شهر رشت در خانواده‌ای مذهبی و متدین پا به عرصه وجود نهاد و در بهمن ۱۳۵۷ توسط دژخیمان رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید عوض شفیعی خانقاه در ۱۷ خرداد ۱۳۱۸ در خانقاه از توابع شهرستان خلخال به دنیا آمد و سرانجام در حین تظاهرات در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید غلامرضا عظیم زاده در سال ۱۳۳۱ در روستای مردخه تولم از توابع شهرستان صومعه‌سرا در یک خانواده مذهبی پا به عرصه گیتی نهاد. همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی فعالیت خود را علیه حکومت ستم‌شاهی با توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (ره) آغاز کرد و با شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات دو بار دستگیر و روانه زندان شد. سرانجام براثر مبارزه مستمر با رژیم منحوس پهلوی در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ هنگام تظاهرات در میدان شهدا از ناحیه نخاع مورد اصابت گلوله مزدوران قرار گرفت و پس از تحمل درد و رنج بسیار در نهم دی ۱۳۵۷ به لقاءالله… پیوست و طعم شهادت را چشید.

*شهید بهزاد برزو در ۱۸ مهر ۱۳۲۴ در شهر رشت پا به عرصه وجود نهاد. وی با شرکت در راهپیمایی‌ها، مبارزات علیه رژیم پهلوی را آغاز کرد و حتی برای پیروزی انقلاب چهل روز روزه گرفت. سرانجام در روز ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ برای شرکت در راهپیمایی به میدان شهدا (ژاله سابق) رفت و به فوز عظیم شهادت نائل آمد.

*شهید عزیز رحیمی چاکدل در سال ۱۳۴۰ در روستای خالیکاسر از توابع شهرستان لنگرود دیده به جهان گشود و همزمان با اوج‌گیری انقلاب در تظاهرات علیه رژیم فعالانه شرکت داشت و در همه راهپیمایی‌ها و مراسم‌های سیاسی ـ مذهبی حضور داشت و کاملاً خود را وقف انقلاب کرد. سرانجام در روز دهم دی ۱۳۵۷ درحالی‌که در تظاهرات شرکت کرده بود، براثر تیراندازی مأموران رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسید.

*شهیده فرحناز معصومی در ۱۳ آبان ۱۳۴۱ در شهر رشت به دنیا آمد و در پی مبارزاتی که علیه رژیم داشت، در هفت بهمن ۱۳۵۷ در شهر رشت براثر اصابت گلوله مأموران رژیم پهلوی به ندای حق لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

*شهید الیاس سالاری گرکرودی در سال ۱۳۵۴ در شهرستان رودسر به دنیا آمد. سه بهار از عمرش سپری نشده بود که در ۲۲ آبان ۱۳۵۷ به همراه مادر و دایی‌اش وارد لاهیجان شد و در اوج تظاهرات آن روز در آغوش مادر بود که با اصابت گلوله‌ای به خیل شهیدان انقلاب پیوست و به شهادت رسید.

*شهید بیژن حقیری لیمودهی در اول آذر ۱۳۳۴ در شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد و در سنگر تحکیم و تثبیت انقلاب در یازدهم اسفند ۱۳۵۷ در صومعه‌سرا به شهادت رسید.

*شهید همت وطن‌دورجلیسه در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۷ در شهرستان لنگرود به دنیا آمد و در سنگر تحکیم و تثبیت انقلاب در ۲۸ اسفند ۱۳۵۷ در شهرستان سنندج به شرف شهادت نائل آمد.

*شهید خسرو احمدی احمدسرایی در سال ۱۳۳۰ در شهرستان شفت به دنیا آمد و حضوری فعالانه در تظاهرات و راهپیمایی‌های انقلاب داشت، وی سرانجام در ‪۱۱ آذر ۱۳۵۷ به دست مزدوران ستم‌شاهی به شهادت رسید.

*شهید مهدی قاسمی در ۲۹ اسفند ۱۳۳۸ در شهرستان رودسر دیده به جهان گشود. وی در راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم فعالانه شرکت داشت و با ساختن کوکتل مولوتف به مأموران مزدور شاه معدوم حمله کرد و سرانجام در پنجم دی ۱۳۵۷ در حین مبارزه از ناحیه سر هدف گلوله مأموران شاه قرار گرفت و به شهادت رسید.

*شهید مهدی همراه در چهارم فروردین ۱۳۳۸ در شهر رشت به دنیا آمد و سرانجام در طی مبارزات انقلابی خود در تظاهرات شهر رشت در خیابان تختی توسط مأموران شاه به شهادت رسید.

*شهید محمدمهدی راهنما دردهم اردیبهشت ۱۳۴۱ در روستای چوبر فومن به دنیا آمد و سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هنگام تسخیر پادگان جی تهران براثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

*شهید محمود رضا بابایی پور در سال ۱۳۳۳ در شهرستان لنگرود به دنیا آمد و سرانجام در روز دهم دی ۱۳۵۷ در راهپیمایی عظیم مردم لنگرود علیه حکومت ستم‌شاهی براثر اصابت تیر به فیض شهادت نائل آمد.

*شهید محمد مهرزاد سلمانی در سال ۱۳۳۵ در شهر لاهیجان به دنیا آمد و در ۲۲ آبان سال ۱۳۵۷ در لاهیجان در حین شرکت در تظاهرات آن روز در درگیری با مأموران شاه در خیابان شهدای لاهیجان براثر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسید.

*شهید محمدرضا میهن پور در پنجم مهر ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در رودسر به دنیا آمد. وی در تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم شرکت می‌کرد و سرانجام روزی که به همراه دوستانش برای تشیع پیکر شهید اصغر هاشم‌پور رفته بود، تحت تعقیب و ضرب و شتم مأموران شهربانی حکومت وقت قرار گرفت و براثر ضربات شدید باتوم بر زمین افتاد و بی‌هوش شد و توسط مردم انقلابی به بیمارستان منتقل شد، اما براثر شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید میر محمدعلی ملکوتیان در نهم بهمن ۱۳۲۸ در شهر رشت متولد شد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در پادگان جمشیدیه تهران براثر اصابت گلوله از سوی عمال رژیم پهلوی به شهادت رسید.

*شهید علی شعبانی در سال ۱۳۴۰ دریکی از روستاهای شهر لاهیجان به دنیا آمد و سرانجام در طی مبارزات علیه رژیم در ۱۴ دی ۱۳۵۷ در رویارویی با مأموران شاه براثر اصابت گلوله در خون غلتید.

*شهید محمدکاظمی در سال ۱۳۳۳ در روستای دو بخش دیده جهان گشود و در سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج گرفتن انقلاب، فعالیت‌های چشمگیری در تهران و قم داشت و به‌فرمان امام پس از لغو حکومت‌نظامی به همراه دوستانش به پادگان‌ها حمله کرده و تعدادی از پادگان‌ها را تسخیر کردند.

وی سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در پادگان باقری سابق توسط مأموران گارد شاه به درجه رفیع شهادت رسید.

*شهید محمد کیوان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۳۴ در شهر رشت به دنیا آمد و سرانجام در ۲۵ اسفند ۱۳۵۷ در تظاهرات علیه رژیم پهلوی براثر اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد …

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه