عقب نشینی ترامپ

خبر لغو ممنوعیت ورود مهاجران از ۱۱ کشور عمدتاً مسلمان به امریکا را وزیر امنیت کشور امریکا اعلام کرد اما اشاره‌ای به نام این ۱۱کشور نکرد و تنها از عبارت کشورهای «پرخطر» استفاده کرد »رئیس جمهوری امریکا در چند روز گذشته سه عقب نشینی از مواضع اسلام ستیزانه و نژادپرستانه خود داشته است که سومین وبزرگترین عقب‌نشینی لغو ممنوعیت مهاجرتی ۱۱ کشور بود

عقب نشینی ترامپ

به گزارش هشت دی،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا ممنوعیت ورود مهاجران از ۱۱ کشور به اصطلاح «پرخطر» را لغو کرد تا با این کار بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین عقب‌نشینی دوره ریاست جمهوری خود را در کارنامه‌اش ثبت کند. او که خصومت با مهاجران و در رأس آنها مهاجران مسلمان را در نخستین هفته کاری‌اش در کاخ سفید با صدور یک فرمان مهاجرتی اسلام ستیزانه و نژادپرستانه کلید زد و در طول یک سال اخیر نیز دو فرمان مهاجرتی جنجال برانگیز دیگر صادر کرد، دوشنبه شب به وقت امریکا ناگهان تیشه بر ریشه تمام این فرمان‌ها زد و حالا هیچ ممنوعیتی برای سفر به امریکا برای اتباع هیچ کشوری وجود ندارد و تنها بازرسی‌ها و تشریفات مربوط به آن سختگیرانه‌تر از گذشته می‌شود.
به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه امریکایی واشنگتن پست، خبر لغو ممنوعیت ورود مهاجران از ۱۱ کشور عمدتاً مسلمان به امریکا را کریستین نیلسن، وزیر امنیت کشور امریکا اعلام کرد اما هیچ اشاره‌ای به نام این ۱۱کشور نکرد و تنها از عبارت کشورهای «پرخطر» استفاده کرد. البته با توجه به نسخه نهایی فرمان مهاجرتی ترامپ که در اکتبر ۲۰۱۷ به تصویب دیوان عالی امریکا رسید و وارد فاز اجرایی شد، این ۱۱کشور به احتمال بسیار قوی مصر، ایران، عراق، لیبی، مالی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن هستند که بجز کره شمالی و سودان جنوبی بقیه کشورهای مسلمان نشین هستند. این مقام دولت ترامپ که می‌کوشید، عقب نشینی رئیس جمهوری امریکا از فرمان‌های مهاجرتی‌اش را کم اهمیت جلوه دهد، بر این نکته تأکید کرد که اگرچه دیگر هیچ ممنوعیتی برای ورود اتباع کشورهای «پرخطر» وجود ندارد اما بازرسی‌ها و کنترل‌ها افزایش می‌یابد و این کنترل‌ها مانع از ورود اتباع خطرناک به امریکا می‌شود.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر امنیت امریکا در این باره گفت: «آنهایی که به‌دنبال ورود به امریکا هستند باید از بین تدابیر شدیدتر امنیتی نسبت به گذشته عبور کنند. بسیار مهم و حساس است که ما بدانیم چه کسانی وارد خاک و قلمروی امریکا می‌شوند. اقدامات امنیتی بیشتر راه را برای افرادی که می‌خواهند از برنامه ورود مهاجران سوءاستفاده کنند، سخت‌تر می‌کند و آنها می‌فهمند که ما از کشورمان بخوبی مراقبت و محافظت می‌کنیم.» به نظر می‌رسد، فشارهای داخلی بر ترامپ بویژه از سوی کسانی که حامی حضور مهاجران در امریکا هستند، این روزها آنقدر جدی است که آقای رئیس جمهوری در طول حدود یک هفته سه عقب نشینی از مواضع اسلام ستیزانه و نژادپرستانه خود داشته است. نخستین عقب نشینی به خاطر بازنشر توئیت‌های اسلام ستیزانه یک گروه افراط گرای انگلیسی بود که ترامپ چند ساعت قبل از سخنرانی‌اش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بابت آن توئیت‌ها عذرخواهی کرد. دومین عقب نشینی نامه عذرخواهی ترامپ از کشورهای آفریقایی به خاطر «چاه مستراح» خطاب کردن برخی از این کشورها بود و سومین و بزرگترین عقب نشینی لغو ممنوعیت مهاجرتی ۱۱ کشور بود. ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید در کسوت رئیس جمهوری امریکا، سیاست‌های اسلام‌ستیزانه‌ای را در دستور کار قرار داده است. وی در حالی اتباع کشورهای یاد شده را به اقدامات مخل امنیت در امریکا متهم می‌کند که حتی نتایج ارزیابی‌های داخلی دولت او، خلاف این ادعا را ثابت می‌کنند.
با آنکه شواهد گسترده‌ای از نقش اتباع عربستان و پاکستان در شمار زیادی از رویدادهای امنیتی در امریکا وجود دارد، دولت ترامپ از اقدام علیه آنها خودداری کرده است.
علاوه بر چالش‌های داخلی ترامپ بر سر مهاجران، او یک پرونده حساس تحت عنوان روس گیت دارد که به مراحل نهایی رسیده و در آینده نزدیک شخص ترامپ نیز قرار است در خصوص تبانی احتمالی کارزار انتخاباتی‌اش با روسیه در سال ۲۰۱۶ تحت بازجویی قرار بگیرد. اما جمهوریخواهان کنگره امریکا می‌کوشند با هر ترفندی تحقیقات رابرت مولر، بازرس پرونده را متوقف کنند. کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا به انتشار یک یادداشت محرمانه درباره سوءاستفاده وزارت دادگستری این کشور از اختیاراتش که جمهوریخواهان آن را سندی «شوک آور» توصیف کرده‌اند، رأی مثبت داد. این رأی که می‌تواند تحقیقات مولر را از روند خود خارج کند، مورد تأیید کاخ سفید قرار گرفته است.
به گزارش تارنمای هیل، این یادداشت توسط دموکرات‌ها و برای «دوین نونس»، رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان تهیه شده بود. جمهوریخواهان انتشار این سند را «شوک آور» خوانده‌اند. «آدام شیف» از نمایندگان جمهوریخواه می‌گوید علنی کردن آن به منابع حساس اطلاعاتی و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات لطمه می‌زند. تارنمای هیل نوشت انتشار این سند تنش‌ها درباره آنچه دموکرات‌ها حمله همه جانبه جمهوریخواهان برای تضعیف تحقیقات مولر، بازرس ویژه در خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا می‌خوانند، شدت می‌بخشد.
شف در این مورد گفت: این اقدام کمیته اطلاعاتی عمیقاً تأسف بار است و در ۱۰ سالی که در این کمیته بوده‌ام، این نخستین باری است که چنین اتفاقی می‌افتد. این رأی روند خارج کردن اطلاعات از طبقه‌بندی را سیاست زده می‌کند. کاخ سفید از انتشار این سند حمایت کرده است. برخی از نمایندگان جمهوریخواه که این سند را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند که این سند شامل اطلاعاتی است که می‌تواند تحقیقات مولر را مختل کند.
محتوای این سند به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌رسد پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) در مورد مجوز تجسس از «کارتر پیج»، مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، به یک دادگاه مخفی توضیحات دقیقی نداده است. برای کسب چنین مجوزی باید بازرسان مدارکی ارائه کنند که نشان دهد شخص مورد نظر به‌عنوان یک عامل خارجی عمل کرده است.
به نوشته نیوزویک، این یادداشت چهار صفحه‌ای نشان می‌دهد که افرادی در سطوح بالای اف.بی.آی و وزارت دادگستری امریکا در مورد تجسس از ستاد انتخاباتی ترامپ از قدرت خود سوءاستفاده کرده‌اند. به گزارش هیل، تاکنون شواهدی علنی در مورد اینکه وزارت دادگستری امریکا در صدور چنین مجوزی «قانون نظارت بر اطلاعات خارجی» را نقض کرده باشند، ارائه نشده است. خبر دیگر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان امریکا» موسوم به کاتسا، شماری از مقامات بلندپایه روسیه از جمله نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور را در فهرست تحریم خود قرار داد. در فهرست تحریمی امریکا علاوه بر دمیتری مدودف و سرگیی لاوروف، نام ۱۱۲ مقام عالی‌رتبه دیگر روسیه از جمله وزیر دفاع، وزیر توسعه اقتصادی، وزیر انرژی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و وزیر کشور نیز گنجانده شده است. همچنین، نام ۹۶ بازرگان روس نیز در این فهرست قرار دارد.

نیم نگاه
خبر لغو ممنوعیت ورود مهاجران از ۱۱ کشور عمدتاً مسلمان به امریکا را کریستین نیلسن، وزیر امنیت کشور امریکا اعلام کرد اما هیچ اشاره‌ای به نام این ۱۱ کشور نکرد و تنها از عبارت کشورهای «پرخطر» استفاده کرد
آقای رئیس جمهوری در طول حدود یک هفته سه عقب نشینی از مواضع اسلام ستیزانه و نژادپرستانه خود داشته است که سومین وبزرگترین عقب نشینی لغو ممنوعیت مهاجرتی ۱۱ کشور بود
وزارت خزانه‌داری امریکا در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان امریکا» موسوم به کاتسا، شماری از مقامات بلندپایه روسیه از جمله نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور را در فهرست تحریم خود قرار داد

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه