پوتین: انتشار فهرست جدید آمریکا اقدامی خصمانه است

آسوشیتد پرس در گزارشی به نقل از ولادیمیر پوتین نوشت: اقدام دولت ترامپ مبنی بر انتشار فهرست و افزودن نام مقامات سیاسی و اقتصادی روس به تحریم های جدید علیه مسکو، خصمانه بوده و بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

پوتین: انتشار فهرست جدید آمریکا اقدامی خصمانه است

به گزارش هشت دی،در این فهرست که همگان از مدت ها پیش برای رونمایی از آن لحظه شماری می کردند، عمدتا نام ۹۶ تاجر و بازرگان نزدیک به ولادیمیر پوتین به چشم می خورد.
کنگره آمریکا در پاسخ به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)دستور تهیه این فهرست را صادر کرد، دستوری که وحشت را در میان افراد ثروتمند روس ایجاد کرد چرا که مطابق آن، این افراد تحت تحریم های مستقیم ایالات متحده و به صورت غیرمستقیم در فهرست سیاه اقتصاد جهان قرار خواهند گرفت.
اما تصمیم ایالات متحده مبنی بر عدم اعمال تحریم های جدید بر مقامات روسی، ناظران ماجرا را شگفت زده کرده است. برخی از قانونگذاران ایالات متحده، دونالد ترامپ را به اعطای ‘مجوز تام الاختیار’ به روسیه متهم کردند. اقدامی که پرسش های بیشتری را مبنی بر عدم تمایل ترامپ برای مقابله و مواجهه با روسیه مطرح می کند.
پوتین با اشاره به انتظار مسکو برای انتشار این فهرست گفت: روسیه فهرست منتشر شده را پنهان نخواهد کرد و این اقدام ایالات متحده با پاسخ هایی جدی از سوی مسکو روبرو خواهد شد؛ پاسخ هایی که می تواند روابط دو کشور را به پایین ترین نقطه ممکن تنزل دهد اما در حال حاضر از نشان دادن واکنش خودداری خواهیم کرد.
رییس جمهور روسیه در ادامه افزود؛ انتشار این فهرست، غافلگیرکننده نیست و وی را به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نداده است اما قرار گرفتن حجم انبوهی از مقامات و تاجران روسی در فهرست مذکور بسیار متاثر کننده است.
وی اظهار داشت از آنجا که شهروندان عادی روسیه، کارکنان و به طور کلی صنایع این کشور توسط این افراد اداره می شوند، می توان گفت که این فهرست تمام ۱۴۶ میلیون نفر جمعیت کشور روسیه را در بر می گیرد.
پیش از این، روس های جنگ طلب حاضر در کنگره، دولت را تحت فشار قرار داده بودند تا اسامی خاصی را وارد فهرست کنند، در سویی مقابل تاجران روس لابی گرانی را برای جلوگیری از این اقدام به خدمت گرفتند که در نهایت، فهرستی ۱۱۴ نفره متشکل از تمام سیاستمداران دولت پوتین و کابینه روسیه، تمام مقامات ارشد اجرایی و مدیران اصلی شرکت های دولتی این کشور منتشر شد. فهرستی که پوتین در اظهارنظری تمسخرآمیز، نبودن نام خود در آن را توهین آمیز خواند.
در این فهرست نام مدیران شرکت های بزرگی از جمله شرکت بزرگ رزنفت، مدیرعامل اسبربانک بزرگترین بانک روسیه و همچنین سرمایه دارانی چون رومن آبراموویچ و میخاییل پروخروف که در انتخابات ۲۰۱۲ پوتین را به چالش کشیده بودند نیز به چشم می خورد.
برخی از بیلیونرهای روسی موجود در این فهرست، مدت ها پیش روابط خود را با روسیه قطع کرده و برخی دیگر پس از اینکه بانک های تحت نظارتشان ورشکست شدند از کشور گریخته و متعهد شدند تا این کشور را به پای میز محاکمه بکشانند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین که نام وی نیز در این فهرست است، مدعی شد که ایالات متحده دولت روسیه را بصورت تمام و کمال دشمن خود می بیند.
کنستانتین کاساچف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) در پستی تمسخرآمیز در فیس بوک نوشت:از آنجا که سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده، هیچ گونه شواهدی مبنی بر همدستی و دخالت سیاستمداران روس در انتخابات آمریکا پیدا نکردند، به کپی کردن دفترچه شماره تلفن های کرملین اکتفا کردند. وی خاطرنشان کرد این اقدام کاخ سفید، روابط روسیه و آمریکا برای سال های متمادی تیره و تار خواهد کرد.
آلکسی ناوالنی از رهبران مخالفان دولت روسیه که به لطف تحقیقات در مورد فساد مقامات دولتی روسیه نامش بر سر زبان ها افتاد در توییتر خود نوشت: خوشحالم که این افراد(اشاره به فهرست افراد مذکور) در سطح بین المللی نیز به عنوان مفسد و دزد شناخته شده اند.
این خبرگزاری در تارنمای خود ادامه داد:تحت قانون مشابهی که فهرست مذکور نیز به استناد آن منتشر شده است، دولت ملزم است تمام افراد یا نهادهایی که با سازمان های دفاع و اطلاعات روسیه مراودات مالی قابل توجه دارند را تحریم نماید. اما دولت فعلا تصمیم گرفته است که تنها به انتشار ‘فهرست پوتین’ بسنده کند.
به اعتقاد مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده، تهدید به اعمال تحریم به خودی خود خاصیت بازدارندگی دارد.
براساس یک ضرب الاجل سه ماهه، درصورتیکه شرکت ها و دولت های خارجی که ‘معاملات قابل توجه’ با اشخاص روسی موجود در فهرست (تحریم ها) انجام می دهند، معاملات خود را در تاریخ تعیین شده متوقف نمایند از پرداخت جریمه معاف خواهند بود، مهلتی که از اکتبر آغاز و در روز دوشنبه(همزمان با انتشار فهرست پوتین) پایان پذیرفت اما عدم ابهام زدایی از واژه ‘ معاملات قابل توجه’، مجاز و یا غیر مجاز بودن همه ی معاملات را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
«الیوت انگل» نماینده دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که از اقدامات ترامپ به ستوه آمده است، اقدام اخیر وی در مورد عدم اعمال تحریم های جدید علیه مقامات روس را به شدت مورد انتقاد قرار داد و افزود: دولت ترامپ بار دیگر روسیه را از مهلکه رهانید.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه