شکایت از چینی‌ها در حادثه “سانچی” منتفی شد

زمان زیادی از حادثه تلخ تصادف نفت‌کش ایرانی با کشتی فله‌بر چینی و جان‌باختن دریانوردان نمی‌گذرد که ایران با سرعت هرچه تمام‌تر، از شکایت از چین برای تعلل در امدادرسانی درمی‌گذرد. این را رئیس کمیته پیگیری سانحه نفت‌کش ایرانی در مجلس می‌گوید.

شکایت از چینی‌ها در حادثه “سانچی” منتفی شد

به گزارش ۸دی، به گفته او: «شکایت از چینی‌ها به دلیل کوتاهی در انجام عملیات نجات پرسنل نفت‌کش سانچی، در مجامع بین‌المللی منتفی است؛ چون آنها تلاش‌های خود را کرده و همکاری داشته‌اند». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در مجامع بین‌المللی می‌توان طرح شکایت کرد و مطابق با نتیجه و با دید کارشناسی برای وقوع این کم‌کاری یا عملکرد درست چینی‌ها در این زمینه، تصمیم گرفت. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد ماجرای بلوکه‌شدن پول ایران در چین هم جدی است. این ماحصل تحریم‌هایی است که به نظر می‌رسد هنوز هم که هنوز است، دست از سر اقتصاد ایران برنداشته و بر تصمیمات سیاسی کشور سایه انداخته است. این‌گونه که به نظر می‌رسد، مافیای تحریم هنوز هم زنده است.

جالب آنکه در همین گیرودار خبر می‌رسد چینی‌ها برای افتتاح مجدد حساب‌های مسدودی فراخوان داده‌اند. اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین اعلام کرد: بانک‌های چینی افتتاح مجدد حساب‌های ایرانیان را که در ماه‌های گذشته مسدود شده بود، از هفته گذشته آغاز کرده‌اند.

این خبر را نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم تأیید می‌کند. به گفته او، سرکنسولگری ایران در شانگهای نیز رسما این موضوع را اعلام کرده است. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با «مهر» از گام جدید چینی‌ها برای بهبود روابط بانکی با ایران خبر داد و گفت: بانک ABC چین، فراخوان جدیدی برای آن دسته از ایرانی‌هایی داشته که حساب آنها در ماه‌های گذشته مسدود شده بود؛ به‌نحوی که درخواست شده تا آنها با مراجعه به شعب بانکی، مجدد افتتاح حساب داشته باشند.

محمدمهدی برومندی، رئیس کمیته پیگیری سانحه نفت‌کش ایرانی در مجلس هم با بیان اینکه مسئله بازخوانی جعبه سیاه نفت‌کش سانچی در حال انجام است، گفت این موضوع از سوی تیم‌های حقوقی شرکت ملی نفت‌کش ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به صورت جدی در حال پیگیری است. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به برخی ابهامات در بین افکار عمومی درباره اجساد شهدا و اینکه آیا قطعا اجساد پرسنل نفت‌کش سانچی سوخته یا به اعماق آب رفته است، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند قاطعانه دراین‌باره نظر دهد. زمان وقوع حادثه، همه تلاش ما ورود به عرشه و درون کشتی بود که متأسفانه در روز آخر به دلیل آنکه آتش کل محیط کشتی را فرا گرفت و دمای کشتی به بیش از هزار درجه افزایش یافت، نتوانستیم وارد کشتی شویم.

این افزایش دما منجر به غرق‌شدن کشتی شد. اکنون نیز می‌خواهیم به هر طریقی وارد کشتی شویم؛ بنابراین نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی کرد. رئیس کمیته پیگیری سانحه نفت‌کش ایرانی در مجلس، درباره ابهام و سؤال دیگری در جامعه مبنی بر موافقت‌نکردن چینی‌ها با ورود نیرو‌های کمکی از کشور‌های دیگر برای نجات پرسنل نفت‌کش سانچی، گفت: چنین چیزی درست نیست. اینکه گفته می‌شود چینی‌ها مانع کمک نیرو‌های امدادی از سایر کشور‌ها شدند، صحت ندارد.

او درباره ابهام دیگری در جامعه درباره دلیل تأخیر در دادن مجوز برای ورود تکاوران ایرانی به چین، گفت: بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی، نیرو‌های تکاور یک کشور آن‌هم با یونیفورم نظامی نمی‌توانند وارد کشور دیگری شوند. طبیعتا صدور مجوز دو، سه روز طول کشید تا در نهایت نیز تکاوران با لباس شخصی به آن منطقه بیایند. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید ابعاد حقوقی ماجرا را بررسی کنیم؛ چون این حادثه در آب‌های سرزمین چین رخ داده است و طرف دیگر آن کره‌جنوبی است که نفت‌کش متعلق به آن است؛ بنابراین عملیات بازگشایی جعبه سیاه نیز با حضور کره‌جنوبی، پاناما، ایران و چینی‌ها انجام شد و همه ماجرا باید در یک کمیته حقوقی بررسی شود. برومندی افزود: بر این اساس، اینکه بخواهیم از چینی‌ها در مجامع بین‌المللی شکایت کنیم که آنها کوتاهی داشته‌اند، منتفی است؛ چون چینی‌ها تلاش کردند عملیات امداد و نجات را انجام دهند؛ کما‌اینکه در همان زمان نیز با وجود انفجار‌های شدید، گروهی از چینی‌ها وارد کشتی شده و پیکر چند شهید ما و جعبه سیاه را بیرون آوردند و این نشان می‌دهد چینی‌ها همکاری داشته‌اند.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه