اعتراض مدیران مسئول چند رسانه به فتنه‌گری روزنامه تندرو

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در شماره دیروز خود دولت دهم را «دولت خرابکار و نامشروع» نامیده است که به معنای “نامشروع خواندن رای ملت ایران” است

اعتراض مدیران مسئول چند رسانه به فتنه‌گری روزنامه تندرو

به گزارش ۸دی نیوز ،حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با تسنیم، در این باره اظهار داشت: زیر سوال بردن مشروعیت دولت در واقع زیرسوال بردن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و به بیان دیگر زیر سوال بردن کل انقلاب اسلامی نیز هست زیرا این دولت و همه دولت‌های دیگر در چرخه قانونی نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته‌اند؛ یعنی رئیس‌جمهور را مردم انتخاب کردند و در جریان انتخابات نیز نهادهای مربوط به نظام بر اجرای انتخابات نظارت داشتند و در نهایت شخصی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، دولت را تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسیر یک مسیر مشروع است؛ وقتی می‌گویند نامشروع منظورشان چیست؟ این مطلب بی‌اساس‌تر از آن است که قابل بحث باشد اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که کسانی که این ادعا را دارند، عمدتاً همان افرادی هستند که در فتنه آمریکایی و اسرائیلی سال ۸۸ دخالت و حضور داشتند؛ به نظر می‌آید که می‌خواهند از مردمی انتقام بگیرند که در جریان آن فتنه، اجازه حمایت از آمریکا و اسرائیل را به آنها ندادند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان همچنین گفت: این حرکت چه به صورت آگاهانه و چه به صورت ناآگاهانه و اینکه خودشان این مطلب را بگویند یا به آن‌ها دیکته شده باشد، نوعی انتقام‌گیری از نظر تثبیت شده نظام جمهوری اسلامی است که رژیم اسرائیل را غیرقانونی و جعلی می‌داند.

شریعتمداری در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که دولت را نامشروع می‌دانند در جریان فتنه ۸۸ از رژیم نامشروع اسرائیل نیز حمایت کردند و تحت مدیریت مسلط آمریکا، اسرائیل و انگلیس در پی ضربه زدن به نظام بوده و علیه آن قد علم کردند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد باید از مردم عذرخواهی کند

محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت هم در گفت‌‌وگو با تسنیم، در واکنش به مطلب روزنامه اعتماد که در قسمت اشاره مصاحبه خود با هاشمی، دولت قبلی را خرابکار و نامشروع خوانده بود، اظهار داشت:‌ قطعاً روزنامه‌نگاری که این حرف را زده است، مدتی دیگر به اروپا پناهنده می‌شود و این یک ادعای واهی نیست چرا که شما می‌بینید که در دوران اصلاحات و دهه ۷۰ ، روزنامه‌نگارانی همین منطق را داشتند و الآن به استخددام بی‌بی‌سی و رادیو فردا درآمدند و پناهنده به کشورهای اروپایی و آمریکایی شدند.

وی اضافه کرد: منطق کسانی است که دولت ایران را دولت مشروع نمی‌دانند، منطق دولت امریکاست چرا که آمریکا هیچ یک از دولت‌های پس از انقلاب را مشروع نمی‌داند و از نظر آن‌ها دولتی مشروع است که وابسته به آمریکا و اروپا باشد و این بازی هم که آن‌ها اخیراً با دولت ما در گفت‌گوهای ۵+۱ درمی‌آورند برای این است که می‌خواهند دولت جمهوری اسلامی ایران را با ارزش‌های غربی و ادعاهای تفکر مدرنیسم هماهنگ کنند و اگر ما هماهنگ نشویم ما را نامشروع می‌دانند.

انبارلویی تصریح کرد: این بلاهت روزنامه‌نگاری که چنین ادعایی را مطرح می‌کند نشان از این است که این فرد تبعه ایران نیست و من متاسفم از این‌که روزنامه اعتماد به چنین فردی اجازه می‌دهد که آن‌جا قلم بزند و من اطمینان دارم وی و برخی از روزنامه‌نگارانی که الآن در کشور قلم می‌زنند و صدای آمریکا و بی‌بی‌سی را در ایران بازتاب می‌دهند به زودی به دوستان خودشان در غرب می‌پیوندند و یک کارمند ساده در بی‌بی‌سی‌ یا رادیو فردا می‌شوند.

سردبیر روزنامه رسالت خاطرنشان کرد: ما هیچ دولت نامشروعی پس از انقلاب نداریم و حتی دولت بنی‌صدر و خاتمی چون مستند به رأی ملت بودند و به پای جمهوریت نظام به حکومت رسیدند از نظر ما مشروع هستند البته برخی از این دولت‌ها مشکلاتی هم داشتند اما این موضوع ارتباطی به مشروعیت آن ندارد و من فکر می‌کنم مدیر مسئول روزنامه اعتماد غفلت کرده و باید از ملت ایران عذرخواهی کند.

وی با بیان این‌که ممکن است ما انتقادی به رئیس‌جمهور فعلی یا قبلی داشته باشیم ولی این موضوع دلیل نامشروع‌ بودن دولت فعلی یا قبلی و رأی مردم نیست، یادآور شد: میلیون‌ها نفر در دولت نهم و دهم به رئیس‌جمهور رأی دادند لذا این موضوع اهانت و نادیده‌گرفتن آن‌هاست از طرفی رأیی که در دولت دهم به احمدی‌نژاد داده شد در طول دوران انتخابات نظام جمهوری اسلامی بی‌نظیر است بنابراین نامشروع‌خواندن آن یعنی اهانت به مردم و نظام.

مدعیان عدم مشروعیت دولت قبل اساساً نظام و فرآیندهای آن را قبول ندارند

همچنین محمودرضا امینی مدیرعامل خبرگزاری موج در واکنش به مطلب روزنامه اعتماد که در قسمت اشاره مصاحبه خود با هاشمی، دولت قبلی را خرابکار و نامشروع خوانده بود، اظهار داشت:‌ واقعیت این است که اهالی مطبوعات، خبرنگاران، مقاله‌نویسان و یادداشت‌نویسان باید تعهد حرفه‌ای داشته باشند و این تعهد حرفه‌ای حافظ ارزش‌های کاری و اخلاقی هم هست.

وی با بیان این‌که به هر حال در فرآیند سیاسی اگر عقاید و تمایلات شخصی را داشته باشیم قاعدتاً نباید آن را القا کنیم، تصریح کرد: یک روزنامه و خبرنگار می‌تواند نماینده تفکری باشد اما این به معنای آن نیست که هر نظری را القا و هر مطلب غیرحرفه‌ای را مطرح کند، واقعیت دیگر این است که در فرآیندهای سیاسی کشور، دولت‌ها همواره اختلاف نظرهایی داشته‌اند و ما نمی‌توانیم دولت‌ها را به طور کلی محکوم به عدم صلاحیت کنیم.

امینی تصریح کرد: هر دولتی که روی کار آمده، فعالیت خود را انجام داده است، مجلس ناظر بر آن و شورای نگهبان هم ناظر بر مجلس بوده و نسبت به قوانین و لوایح نظر داده است، همچنین مجمع تشخیص مصلحت بالای سر آن‌ها بوده و تنفیذ احکام روسای‌جمهور به دست ولی امر بوده است لذا دولت‌ها از نظر مشرب ممکن است تفاوت نظر داشته باشند اما از نظر اطمینان و اعتماد ملی به آن‌ها به دلیل صلاحیت کلی باید گفت که نظام صلاحیت همه را تأیید کرده و نمی‌توانیم بگوییم که یک دولت نامشروع است.

مدیرعامل خبرگزاری موج خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم دولتی نامشروع است معنای آن این است که نه انتخابات درستی صورت گرفته و نه نظارتی بر آن است و اگر بخواهیم از این مبنا دفاع کنیم باید در نظر داشت که این سخن، عبور از منافع ملی و عبور از خط قرمز است و ما نمی‌توانیم به خاطر سلیقه‌ها نظام و دولت را محکوم به عدم مشروعیت کنیم.

وی با بیان این‌که نمی‌توانیم از یک طرف اسرائیل را نامشروع بدانیم و در کنار آن دولت خاتمی و هاشمی و احمدی‌نژاد را هم نامشروع بدانیم یادآور شد: همین مقداری که آن‌ها در نظام مقبولیت پیدا کردند و کار می‌کنند مشروع بودند و هستند و خواهند بود، اما این بدان معنا نیست که همه سلیقه‌ها و فعالیت‌هایشان مورد تأیید باشد که برای این موضوع هم ساختارهای نظارتی وجود دارد.

امینی تصریح کرد:‌ ما نمی‌توانیم بگوییم هیچ دولتی غیر از آن رفتاری که باید بکند، نکند، چون سلیقه‌ها متفاوت است و این باید و نبایدها در چارچوب قانون معنا دارد، البته ممکن است خسارت‌هایی هم در روند مسائل جای کشور بزند اما این دلیل بر عدم صلاحیت و عدم مشروعیت آن‌ها نیست لذا آن‌ها‌ که مدعی عدم مشروعیتند آن‌ها اساساً نظام و فرآیندهای آن را قبول ندارند و آنچه در تصور خودشان هست را مشروع می‌دانند.

زیر ‌سؤال بردن مشروعیت دولت‌ها قابل پیگیری قضایی است

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان هم در این باره اظهار داشت: مطلبی که در سؤال روزنامه اعتماد در مصاحبه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره شده، فراتر از کار غیرحرفه‌ای یک خبرنگار، رسوبات فکری است که در جریان تجدیدنظر‌طلبان همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ علی‌رغم این‌که ۴ سال از انتخابات سال ۸۸ گذشته، نتوانستند در طول این مدت هیچگونه مدرکی دال بر تقلبی بودن آن انتخابات ارائه کنند و وزرایی که از مجلس اخیر رأی اعتماد گرفتند بر صحت آن انتخابات تأکید کردند و بسیاری از افراد از جمله حجاریان، محمدرضا خاتمی و تاج‌زاده نیز با صراحت اعلام کردند که هیچ تقلبی صورت نگرفته، اینکه روزنامه اعتماد به این صورت رأی اکثریت مردم را به سخره می‌گیرد، قابل پیگیری قضایی است.

مدیرمسئول روزنامه جوان همچنین گفت: مشروع دانستن یا ندانستن یک انتخاب ملی بدون مدرک به دلیل این‌که از فرد انتخاب شده خوششان نیامده، بی‌حرمتی به جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است، چرا که انتخابات فراتر از دولت‌هاست؛ باید نسبت به انتشار این مطلب پاسخگو باشند چرا که اتهام به نظام است، همان زمان که در سال ۸۸ نیز مطرح شد ربطی به آقای احمدی‌نژاد نداشت. یک نوع مقابله با جمهوریت نظام از سوی کسانی است که مدعی مردم هستند.

جریان ضدمردمی تکلیف خود را با رأی مردم و مشروعیت نظام مشخص کند

رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن امروز نیز در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص مطلب منتشر شده در سؤال مصاحبه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: اگر دولتی که با اختلاف ۱۳ میلیون رأی همین مردم انتخاب می‌شود نامشروع است، پس دولتی که با اختلاف ۷ دهم درصد آراء برنده انتخابات می‌شود، چیست؟

وی ادامه داد‌: بی‌بند‌وباری در اظهارنظر درباره مردم و رأی آن‌ها طی چندماه اخیر ‌آسیب‌‌های زیادی را به فضای اخلاق سیاسی کشور وارد کرده است، اینگونه اظهارنظر علیه رأی مردم نباید بی‌پاسخ گذاشته شود، اینگونه سخن گفتن نشان‌دهنده این است که یک جریان سیاسی در کشور وجود دارد که ارزشی برای رأی مردم قائل نیست و دموکراسی را تا آن‌جا قبول دارد که خودش از صندوق رأی بیرون بیاید.

سردبیر روزنامه وطن امروز همچنین گفت: بی‌احترامی به رأی مردم از سال ۸۸ آغاز شد و این جریان سیاسی هنوز به خاطر فجایعی که علیه جمهوریت مرتکب شده عذرخواهی نکرده است، دولت تدبیر باید تکلیف خود را با این جریان قانون‌شکن و ضدمردمی مشخص کند وگرنه این جریان چنان تفسیر و عملکردی از شعار اعتدال به جای خواهد گذاشت که در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی افزود: هرچند آقای روحانی احیای اخلاق سیاسی را از جمله شعارهای انتخاباتی خود قرار داده بود اما همه شاهد بودیم که مشاور رئیس‌جمهور رأی ۴۹ درصد مردم را رأی به بی‌قانونی خواند و آب از آب تکان نخورد، حتی یک عذرخواهی ساده هم شنیده نشد؛ اینهاست که فضای اخلاق سیاسی را آلوده می‌کند.

شکیبایی خاطرنشان کرد: عجیب است که دولت از خبرهای ساده و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها شکایت می‌کند اما ساختارشکنی و اقدام علیه رأی مردم و قانون اساسی را نادیده می‌گیرد.

وی در پایان گفت: این‌گونه اقدامات علیه رأی مردم، ریشه در علمکرد و اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی دارد که هر وقت انتخابات را مطابق میل ندید، تشکیک کرد و هرگاه مطابق میل بود بهترین دموکراسی جهان خوانده شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه