به بهانه‌ی سالروز شهادت جوانترین فرمانده دفاع مقدس؛

خبرنگاری که نابغه جنگ شد/ فرمانده ای با اندیشه بی نظیر

شهید باقری پس از آغاز جنگ و تجاوز نیروهای بعثی به داخل کشور وی عرصه سیاسیت و فرهنگ را با وجود تاثیر گذاری بی و حد و مرز رها کرده و خود را وقف میدان نبرد و جهاد کرد.

به گزارش ۸دی به نقل از پیک دانشجو ماه بهمن یاد آور بخش عظیمی از وقایع تلخ و شیرین انقلاب است،از بازگشت امام خمینی (ره) پس از تبعید پانزده ساله تا فرار شاه خائن همگی خاطراتی است که در دل و جان مردم نقش بسته و هرگز فراموش نمی شود.

اما آهسته آهسته با قرار گرفتن در آستانه دهه فجر نه تنها خاطرات انقلاب بلکه خاطرات هشت سال رشادت جانانه دلیرمردان و شیرزنان این دیار زنده می شود!مقاومتی که شاید در نگاه اول غم عظیمی را بر جان بنشاند ولی قطع به یقین پس از آن غرور ملی هر ایرانی وطن پرستی را صیقل می بخشد چرا که تلنگری بر سختی های زنده نگه داشتن نظام و انقلاب است.

در هشت سال دفاع جانانه از وطن همه مردم آمده بودند!پیر و جوان،دانشجو و دانش آموز،شاغل و بازنشسته،نخبه و نابغه!و امروز نهم بهمن ماه سالروز شهادت نابغه جوان اطلاعات نظامی ایران و جوان ترین فرمانده عملیات هشت سال دفاع مقدس است.آری!غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری، جوان ترین فرمانده ایران در دوران دفاع مقدس بود که در ۹ بهمن به وسیله گلوله خمپاره در فکه به شهادت رسید.

این جوان ۲۶ ساله که تنها ۲۸ ماه در جنگ هشت ساله حضور داشت، هرگاه صاحب‌نظران دفاع مقدس درباره آن دوران به گفت‌وگو می‌پردازند، از این فرمانده با عناوینی مانند «نابغه»، «درشت مغز»، «بسیار باهوش»، «استراتژیست»، «طراح»، «پدر جنگ در سپاه» و… نام می برند و در بی نظیر بودن این جوان نخبه همین بس که شهید محمدابراهیم همت در ستایش وی گفته است:خدا شاهد است که در میان فرماندهان ما، تعقل و اندیشه ایشان بی نظیر بود. طرح مانوری که شرح می داد، در اولین شرح، انسان می پذیرفت و مطلب برایش جا می‌افتاد. غیر از این مساله اندیشه اش، در جنگ صلابت و استقامت خاصی داشت. یکی از ویژگیهای خاص او این بود که صبح عملیات، زیر آتش سنگین می آمد توی خط و سرکشی می کرد و محکم برخورد می کرد. اگر واحدی سستی می کرد، بازخواست می کرد. خدا شاهد است که در کمتر فرمانده‌ای این صفات را دیده بودم: اینقدر مهربان باشد و اینقدر عالی. بعد از حسن باقری، دیگر کسی پیدا نشد.

در خصوص تحصیلات و سوابق وی این چنین می توان گفت که شهید باقری که با اخذ دیپلم ادبی در امتحان ورودی دانشگاه‌ها شرکت کرد و با رتبه‌ی ۱۰۴ در رشته‌ حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد همزمان در بخش سیاسی و فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی فعالیت می کرد و اولین خبرنگاری بود که به الجزایر اعزام شد.

در آن زمان شهید حسن باقری که به واسطه شغل و فعالیت خویش در عرصه فرهنگ و سیاست دائما اطلاعات بروزی داشت ، وضعیت نابه سامان مسلمانان جهان و منطقه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد،در همین راستا پس از آغاز جنگ و تجاوز نیروهای بعثی به داخل کشور وی عرصه سیاسیت و فرهنگ را با وجود تاثیر گذاری بی و حد و مرز رها کرده و خود را وقف میدان نبرد و جهاد کرد و بعد از مدتی با بروز لیاقت و خصوصیات منحصر به فرد خود در ردیف فرماندهان سپاه قرار گرفت که این خود یک رویداد بی نظیر در طول جنگ محسوب می شد.نقش پررنگ وی در عملیات های دهلاویه،الله اکبر و امام مهدی(عج) بر جنگنده ای پوشیده نبود و به سبب تفکر بی نظیر وی مسئولیت معاونت عملیات جنوب به وی سپرده شد،همچنین در عملیات طریق القدس از طرف سپاه به عنوان فرمانده لشگر نصر و در عملیات آزادسازی خرمشهر فرمانده قرارگاه مشترک عملیاتی انتخاب شد و در تصرف شلمچه و خرمشهر فعال ترین و سخت ترین وظایف را عهده دار بود.

نماز اول وقت،احساس مسئولیت،ساده زیستی و صرفه جویی از بارز ترین ویژگی های این فرمانده جوان نخبه بود،در زیر به برگی از وصیت نامه این شهید اشاره ای خواهیم داشت:

در این موقعیت زمانی و مکانی ، جنگ ما جنگ کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت ، خیانت به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و پشت پا زدن به خون شهداست . ملت ما باید خودش را آماده هر گونه فداکاری بکند …
در چنین میدان وسیع و این هدف رفیع انسانی و الهی جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام و با خلوص نیت پیدا کنیم …

سرانجام پس از شهادت وی در نهم بهمن سال ۱۳۶۱ در فکه امام خمینی(ره) در خصوص وی چنین فرمودند که:«خداوند شهید شب‌زنده‌دار ما را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید. اگر چه نمی‌توان با اندک اطلاعات به روی کاغذ، معرف شخصیت حسن باقری به عنوان یک نخبه، میراث معنوی و سرمایه‌ی ملی بود.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه