استفاده ترکیه از سلاح های ممنوعه

معاون کُردتبار رئیس شورای دموکراتیک سوریه نوشت: شواهد نشان می دهد ارتش ترکیه از سلاح ممنوعه ناپالم علیه غیرنظامیان عفرین استفاده می کند.

استفاده ترکیه از سلاح های ممنوعه

به گزارش هشت دی،«الهام احمد»، معاون کُردتبار رئیس شورای دموکراتیک سوریه در شهر کوبانی، ارتش ترکیه را به استفاده از سلاحممنوعه «ناپالم» علیه غیرنظامیان منطقه عفرین متهم کرد.

احمد با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: شواهد نشان می دهد ارتش ترکیه از سلاح ممنوعه ناپالم علیه غیرنظامیان عفرین استفاده می کند.

معاون کُردتبار رئیس شورای دموکراتیک سوریه پیش از این، نسبت به  حمایت سیاسی و مالی بلندمدت آمریکا برای بازسازی شهرهای جنگ زده سوریه ابراز امیدواری کرده بود. از سوی دیگر، واشنگتن به رغم اعتراضات آنکارا، یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» را برای مقابله با داعش با سلاح  تجهیزات جنگی مجهز کرده بود. این در حالی است که اینک از حمله نظامی اخیر ترکیه به مرزهای سوریه  و عفرین حمایت می کند.

«ناپالم»  ماده ای آتش زاست که با حرارتی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد اجسام را نابود می کند. این ماده آب گریز است و به سادگی با آب خاموش نمی شود. بر اساس قوانین بین المللی استفاده از ماده آتش زای ناپالم برای اهداف نظامی بلامانع است ولی طبق کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح های متعارف که در سال ۱۹۸۰ تصویب شد، کاربرد مواد آتش زا مانند ناپالم و فسفر سفید علیه غیرنظامیان ممنوع است و کشوری که از این مواد برای کشتار غیرنظامیان استفاده کند، جنایتکار جنگی محسوب می شود. استفاده گسترده از ناپالم به همراه عامل نارنجی در جنگ ویتنام عواقب ناگواری برای محیط زیست و بهداشت عمومی این کشور به دنبال داشت.

طی هفته های اخیر، درگیری ها خشونت آمیز با حمایت توپخانه ها و پوشش هوایی ترکیه در مناطق تحت کنترل «ی پ گ» واقع در غرب و جنوب عفرین ادامه داشته است. بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه شمار کشته های نیروهای «ی پ گ» در مواجهه با حمله ارتش ترکیه به ۵۹ تن افزایش یافته است و در این میان غیر نظامیان زیادی زخمی شده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه