معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

افزایش نرخ ارز، تهدیدی برای بازار مسکن

نگرانی که در حال حاضر می‌توان به‌عنوان مانعی احتمالی برای ادامه رونق بازار مسکن نام برد تلاطم بازار ارز به‌عنوان بازار موازی مسکن است. اگر بازار ارز در کوتاه مدت به تعادل نرسد، حتماً روی سایر بازارهای موازی اثر نامطلوب دارد ولی اگر نرخ ارز تثبیت شود، رونق بازار مسکن تداوم دارد.

افزایش نرخ ارز، تهدیدی برای بازار مسکن

به گزارشهشت دی،آمارها نشان می‌دهد معاملات مسکن بعد از چند سال رکود از تابستان بتدریج افزایش یافته و در فصل پاییز نیز تداوم داشت و بر اساس آخرین آمار دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه به ۱۹ هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است، اما در کنار رشد معاملات متوسط قیمت مسکن شهر تهران به پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. میزان معاملات در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از رشد ۵۰ درصدی برخوردار بود. همچنین این روند در دی ماه ادامه یافت و به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات مسکن در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.
نگرانی که اکنون در بازار مسکن ایجاد شده افزایش نامتعارف قیمت مسکن است که مانع ادامه رشد معاملات می‌شود. از آنجا که قیمت مسکن جهش بی‌سابقه ای در سال‌های ۹۰ و ۹۱ داشت این جهش ناگهانی که بسیار بالاتر از توان مالی متقاضیان خرید بود موجب کاهش معاملات و حاکم شدن رکود بر بازار مسکن شد. کارشناسان بازار معتقدند اگر با شروع رونق و رشد خرید و فروش دوباره مالکان بخواهند قیمت‌ها را به بهانه چند سال رکود به شکلی غیر منطقی افزایش دهند چون در قدرت خرید مردم تغییری رخ نداده بنابراین ممکن است رشد معاملات متوقف شود.در خصوص وضعیت بازار مسکن حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است که در آذرماه شاخصه‌های مهمی همچون تعداد مبایعه نامه‌ها، مبلغ آنها، قیمت واحد مسکونی و همچنین تعداد پروانه‌های ساختمانی افزایش قابل توجهی را نشان می‌داد که تفسیر می‌شد شاید این اتفاق منحصر به آذرماه بوده و همه منتظر بودیم تا آمار دی ماه منتشر شود که آیا این رشد آذرماه، اتفاقی بوده یا نه؛ اما آمار دی ماه نشان داد آن روند شتابانی که در آذرماه شروع شده، در دی هم ادامه داشته است. بررسی هر چهار شاخص مذکور در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد رونق در بازار مسکن کاملاً نهادینه شده است حتی در بررسی ۱۰ ماهه صدور پروانه‌های ساختمانی نیز شاهد رشد ۶ درصدی در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.
نگران تأثیر نرزخ ارز بر معاملات هستیم
مظاهریان نگرانی مهم در بازار مسکن را قیمت ارز و تأثیر آن بر معاملات مسکن دانست.به گفته مظاهریان بازار ارز بازار موازی مسکن است اگر بازار ارز نتواند در کوتاه مدت به تعادل برسد، حتماً روی سایر بازارهای موازی آن اثر نامطلوب می‌گذارد ولی اگر نرخ ارز بتواند تثبیت شود، می‌توانیم به ادامه رونق بازار مسکن امیدوار باشیم. در واقع صبوری دولت در چهار سال گذشته برای ممانعت از ایجاد شوک به بازار مسکن در دو ماه آذر و دی خودش را نشان داده، اما تنها مشکل موجود همین تلاطمات بازار ارز است.
مظاهریان با نظر برخی کارشناسان مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن از طرف برخی مالکان مخالفت کرد و گفت: این حرف به هیچ وجه علمی نیست. اینکه تعداد معدودی مالک اقدام به افزایش ناگهانی قیمت ملک خود کنند، ملاک عمل نیست به نظر من‌ این اظهارات برای ایجاد بی‌ثباتی در بازار مسکن است چون در دی ماه ۱۹ هزار معامله در تهران صورت گرفت که با بررسی آنها می‌توان میانگین افزایش قیمت‌ها را تعیین کرد. بازار تعیین‌کننده قیمت است نه افراد آیا آنکه قیمت ملک خود را ۵۰ درصد افزایش داده، توانسته آن را به فروش برساند؟ در شهر تهران افزایش قیمت ۱۰ ماه گذشته  بر اساس همه معاملات ثبت شده ۸ درصد و نقطه به نقطه ۱۵ درصد است بنابراین طی  این ۱۰ ماه افزایش قیمت مسکن هنوز به تورم عمومی نرسیده است این اظهارات یک شوی تبلیغاتی برای گران کردن مسکن است و به هیچ وجه صحت ندارد چون هنوز با مازاد عرضه مسکن مواجهیم.
وی پیش‌بینی کرد: در سال آینده اگر تلاطم بازارهای موازی ادامه نیابد و منابع مالی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی حرکت نکند، روند رو به رشد بازار مسکن ادامه می یابد. با این حال احتمال تثبیت نرخ ارز بسیار بالاست و در سال آینده بازار مسکن نیز روند رونق خود را ادامه می‌دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره حضور نداشتن گروه‌ها و دهک‌های درآمدی پایین در بازار مسکن گفت: همواره گروه‌های درآمدی پایین‌تر از اقشار متوسط در ایران کمتر در بازار خرید و فروش حضور دارند و اکثرا بازار اجاره مسکن را به‌عنوان بازار هدف خود برگزیده‌اند. در حال حاضر طبقات میانی وارد بازار شده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه