تشکیل سازمانی مستقل برای مدیریت “محصول برنج”

رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: برای ساماندهی به اوضاع وخیم کشاورزان برنج‌کار شمالی ضروری است در وزارت جهاد کشاورزی میزی تحت عنوان “میز برنج” و یا سازمانی مستقل در کشور برای مدیریت برنج ایجاد شود.

تشکیل سازمانی مستقل برای مدیریت “محصول برنج”

به گزارشهشت دی،محمدحسین قربانی  اظهار داشت: به‌عنوان کسی که درد کشاورزی را خوب می‌شناسد و به قاچاق، بازار و واردات بی‌رویه کاملاً آگاه است پیشنهاد می‌کنم یا میزی در وزارت جهاد کشاورزی به‌نام “میز برنج” ایجاد شود و یا سازمانی مستقل برای مدیریت برنج در کشور تشکیل شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان تصریح کرد: محصول برنج به‌همراه چای، دو محصول مهم و استراتژیک خطه شمال کشور به‌ویژه استان گیلان هستند اما وجود ضعف، بی‌تدبیری و ناکارآمدی در مدیریت باعث شد چنین مصیبت و بلای بزرگی بر سر برنج بیاید.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس بیان داشت: یکی از عوامل بسیار موثر و تاثیرگذار در مورد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی تذکرات و دغدغه خاطر فراوانی بود که بنده و البته تمام نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در این مورد داشته و همچنان نیز بر آن استوار هستیم.

قربانی بزرگترین دغدغه نمایندگان گیلان را مشکلات کشاورزان به‌ویژه برنج‌کاران خواند و افزود: مهم‌ترین موضوعی که همواره در مرکز توجه نمایندگان استان گیلان است مدیریت محصولات کشاورزی به‌ویژه دو محصول مهم برنج و چای و رسیدگی و حل سریع‌تر مشکلات آنان بوده است.

وی به تضاد افزایش نرخ تورم و کاهش ۳۰ درصدی قیمت برنج اشاره کرد و گفت: دولت اعلام می‌کند امسال نرخ تورم با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده اما نمی‌دانیم چطور باید بین این افزایش نرخ تورم و کاهش ناعادلانه ۳۰ درصدی محصول تولید شده آن هم به نسبت سال گذشته ارتباط عادلانه‌ای برقرار کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه مجموع این سیاست‌های غلط تنها به بی‌انگیزگی کشاورزان منتهی شده است افزود: سئوال من این است آیا واقعاً انتظار داریم با این اوضاع پیش آمده رغبتی برای تولید در آنان باقی بماند و با ادامه دادن پیشه و حرفه خود از مهاجرت به سمت شهرها خودداری کند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان خالی شدن روستاها را از عواقب سنگین ادامه چنین سیاستهایی دانست و گفت: با ادامه چنین مدیریت‌های ضعیفی باید در انتظار تبدیل و رهاسازی زمین‌های کشاورزی و مهاجرت آنان به‌سمت حاشیه کلانشهرها باشیم امری که آسیب‌ها و معضلات اجتماعی وسیعی را نیز در پی دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس توسعه استان‌های شمالی را در گرو توجه به کشاورزی دانست و افزود: اگر نتوانیم دو محصول استراتژیک چای و برنج گیلان را به‌خوبی مدیریت و ساماندهی کنیم مشخص می‌شود آنچه که در حقیقت از آن رنج می‌بریم نبود مدیریت کارآمد و قوی در حوزه کشاورزی است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه