نایب رئیسی که با پیامک برکنار شد

از حذف بانوان کاراته‌کا با حجاب اسلامی در مسابقات کشورهای اسلامی تا برکناری نایب رئیس بانوان با پیامک از جمله اتفاقات برجسته‌ای بود که در سال ۹۲ در این رشته رخ داد.

نایب رئیسی که با پیامک برکنار شد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از عرش نیوز؛واپسین روزهای بهاری سال ۹۲ در حالی سپری می‌شد که علیرضا سمندر رئیس اسبق فدراسیون کاراته دوباره با کسب ۴۳ رای برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. البته رئیس منتخب تجربه حضور در راس فدراسیون کاراته را در اوایل دهه ۸۰ بر عهده داشت و برای دومین بار روی صندلی ریاست فدراسیون کاراته جلوس کرد.

در ادامه برگزاری مجمع محسن آشوری دبیر فعلی فدراسیون و اشرف امینی نایب رئیس(سابق) بانوان فدراسیون برای ادامه همکاری رای اعتماد گرفتند و دوباره به عنوان دبیر و نایب رئیس بانوان انتخاب شدند.

حضور در سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی (اندونزی) و کسب ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۲ برنز، حضور در مسابقات جام باشگا‌ه‌های آسیا(کویت) و کسب ۶ مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز، حضور در مسابقات جایزه بزرگ (قطر) و کسب ۴ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز، حضور در مسابقات لیگ جهانی (ترکیه) و کسب ۵ مدال طلا، ۷ نقره و ۵ برنز، حضور در مسابقات جام آزاد ترکیه در رده جوانان و کسب ۱ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز و قهرمانی نوجوانان و کسب ۶ مدال طلا، ۴ نقره و ۴ برنز، حضور در مسابقات قهرمانی جهان در رده جوانان و امید‌های جهان(اسپانیا) و کسب یک مدال طلا، ۲ برنز، حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا(دبی) و کسب ۵ مدال طلا، ۵ نقره و ۶ برنز و عنوان قهرمانی، حضور در مسابقات قهرمانی آسیا(دبی) و کسب ۷ مدال طلا، ۶ نقره و ۵ برنز و حضور در مسابقات کامبت گیمز و کسب یک مدال طلا و یک نقره از دستاوردهای مهم کاراته در طول سال ۹۲ بود.

* حذف بانوان محجبه ایرانی از مسابقات کشورهای اسلامی

تیم کاتای بانوان ایران که خود را برای دیدار فینال در مسابقات کشورهای اسلامی آماده می‌کرد، به دلیل اعتراض مصر از حضور در فینال مسابقات محروم شد. در ادامه این مسابقات  که در سالن سری وی جایا پرومون سنتر شهر پالم بانگ برگزار شد، تیم کاتای بانوان ایران متشکل از مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی‌زاده در نخستین رقابت خود به مصاف تیم ترکیه رفت و با نتیجه ۵ بر صفر به برتری رسید.

بانوان کاتاروی کشورمان با توجه به عدم حضور تیم عراق روی تاتامی با نتیجه ۵ بر صفر پیروز شدند تا به مرحله نیمه نهایی مسابقات کاتای تیمی مسابقات کاراته بازی‌های کشورهای راه یابند، اما پس از گذشت ۳۰ دقیقه رای این پیکار برگشته و تیم ملی ایران بازنده اعلام شد. علت این تصمیم اعتراض مصری‌ها بود که چرا ایرانی‌ها بین کلاه و یقه خود از پارچه استفاده کرده بودند. به این ترتیب تیم ایران به دلیل رعایت حجاب، با اعتراض مصری‌ها از کسب مدال طلا بازماند.

*اعتراض مرضیه اکبر آبادی به مسئولان فدراسیون کاراته

ماجرا از این قرار بود که انتشار عکسی از تیم کاتای ایران در مسابقات روز نخست واکنش مرضیه اکبری را به دنبال داشته است. معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در بخش بانوان در تماس با مسئولین تیم در اندونزی خواستار حضور نیافتن نفرات باقی مانده تیم در مسابقات شده بود. این درخواست در حالی از به مسئولان تیم ابلاغ شد که اعضای تیم از حجابی که به تصویب فدراسیون جهانی و اتحادیه آسیا رسیده بود استفاده کردند.

* واکنش افشارزاده به اعتراض معاون وزارت ورزش در بخش بانوان

در همین رابطه بهرام افشارزاده(دبیر‌کل سابق کمیته ملی المپیک) با ابراز ناراحتی از تماس معاونت وزارت ورزش در بخش بانوان بلافاصله‌ گلایه‌های خود را مطرح کرد و گفت: در حاشیه مسابقات عکسی از بانوان کاراته‌کا منتشر شد و پس از آن مرضیه اکبرآبادی معاون وزیر ورزش در حوزه بانوان با اندونزی تماس گرفت و به بانوان به خاطر حجاب‌شان تذکر داد. ای کاش به جای اینکه خانم اکبرآبادی با سرپرست تیم تماس می‌گرفت با من یا رئیس فدراسیون کاراته مشورت می‌کرد. متاسفانه به راحتی مدال طلا را از دست دادیم. شاید اگر خانم اکبرآبادی با من تماس می‌گرفت این اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی ادامه داد: وقتی فدراسیون جهانی کاراته یک حجاب بخصوص را تعریف کرده نباید آن را تغییر دهیم. فکر نمی‌کنم حجاب بانوان ایرانی مشکلی داشته باشد. من در جریان اتفاقات نبودم و همین‌جا مسائل را متوجه شدم. نکته اینجاست که روز گذشته بانوان ما با همین حجاب در مسابقات شرکت کردند و نمی‌دانم چرا امروز به این موضوع ایراد گرفتند.

 * نایب رئیسی که با پیامک برکنار شد

علیرضا سمندر رئیس فدراسیون کاراته طی چند ماه گذشته با حکمی عشرت شاه‌محمدی را به جای اشرف امینی به عنوان سرپرست نائب رئیسی این فدراسیون منصوب کرد، اما این اقدام فدراسیون کاراته در حالی به صورت جدی انجام شد که وی بازنشسته است و طبق قانون نمی‌تواند این سمت را در اختیار داشته باشد، اما او همچنان به کار خود در فدراسیون ادامه می‌دهد.

کنار گذاشتن امینی انتقاداتی را متوجه فدراسیون کاراته کرد و خود امینی که از این نقل و انتقال تعجب کرده بود، تنها به نوع کنار گذاشتنش اعتراض داشت. وی معتقد بود نباید با پیامک او را کنار می‌گذاشتند. امینی عملکرد قابل قبولی در بخش بانوان داشت، در حالیکه گفته می‌شود دبیر فدراسیون در برکناری او دخیل بوده ولی مشکلاتی که در بحث حجاب بانوان در دو رویداد بازی‌های کشورهای اسلامی بوجود آمد، در این جابجایی نقش اصلی را داشت.

عشرت شاه‌محمدی که اتفاقا یک دوره این سمت را برعهده داشته و او هم موفقیت‌هایی کسب کرده است، برای تصدی این سمت یک مشکل بزرگ دارد. وی بازنشسته آموزش و پرورش است و در صورتی می‌تواند این مسئولیت را دنبال کند که یا ایثارگر باشد و یا مجوز لازم را کسب کند.

در همین رابطه علیرضا سمندر بلافاصله در صحبت‌ها خود اظهار داشت: شاه‌محمدی سرپرست نایب رئیسی بانوان است و اگر مشکل خود را در مورد بازنشستگی رفع نکند، مجبوریم یک نفر دیگر را برای تصدی این سمت انتخاب کنیم.

وی در مورد دلایل کنار رفتن امینی تاکید کرد: یکسری اعتراضات به بحث حجاب بانوان وجود داشت و مشکلاتی را متوجه فدراسیون کرد. بنده تا آنجا که می‌توانستم از امینی حمایت کردم ولی متاسفانه برخی‌ها به هر دلیلی باعث حاد شدن این مشکلات شدند.

رئیس فدراسیون کاراته افزود: نمی‌دانم چرا دوستان نام هر کار خود را دلسوزی می‌گذارند. این مشکلات باعث شد تا بانوان با چالش جدی مواجه شوند و خود امینی در این مورد چند با به وزارت ورزش و جوانان رفت. این مشکلات به حدی جدی است که شاید دیگر نتوانیم بانوان را به مسابقات بین‌المللی اعزام کنیم.

سمندر در خصوص کنار گذاشتن امینی با پیامک گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و خود خانم امینی در جریان کلی کار بود. مگر می‌شود با پیامک کسی را جابجا کرد.

* تیم ملی کاراته سکوی پرتاب برای آقای سرمربی

تیم ملی کاراته در حالی طی چند ماه اخیر با هدایت مسعود رهنما در مسابقات قهرمانی آسیا(امارات) حضور پیدا کرد که در پایان این رقابت‌ها تیم ملی با کسب  با ۷ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز عنوان قهرمانی در آسیا را کسب کرد که سرمربی تیم ملی نیز ماموریتش همزمان با این قهرمانی به پایان رسید و پس از آن طی حکمی از سوی محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به عنوان مدیر کل جدید ورزش و جوانان استان گیلان انتخاب و معرفی شد. هر چند که برخی‌ها پس از کسب عنوان قهرمانی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا مدعی شدند که نتایج دسته جمعی کادرفنی در کارنامه وی نوشته شد و قهرمانی در آسیا باعث شد تا رهنما نیز به صندلی مدیریت در ورزش استان گیلان تکیه کند.

* برادران روحانی مربیان تیم‌های ملی شدند

علیرضا سمندر برای تیم ملی بزرگسالان که سال آینده دو رویداد مهم بازی‌های آسیایی اینچئون و متعاقب آن قهرمانی جهان در آلمان را پیش رو دارد، برای سید شهرام هروی که از سال ۲۰۰۹ در تیم‌های ملی بزرگسالان به عنوان مربی تیم ملی فعالیت داشته، حسین روحانی که با چهار مدال رنگارنگ جهانی پرافتخارترین کاراته کای ایران در این رقابت‌ها محسوب می‌شود، حکم مربیگری صادر کرد و مهدی جعفری از قهرمانان اسبق آسیا را به عنوان مربی معرفی کرد.

هروی، روحانی و جعفری در حالی باید سال آینده تیم ملی را در دو رویداد مهم بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان هدایت کنند که در سالی که روزهای واپسینش را سپری می کند در کنار مسعود رهنما (سرمربی سابق تیم ملی) در مسابقات آسیایی در امارات حضور داشتند و توانستند تیم ایران را به مقام قهرمانی آسیا سوق دهند.

البته همزمان با معرفی مربیان تیم ملی بزرگسالان، فدراسیون کاراته کادر فنی تیم‌های نوجوانان، جوانان و زیر ۲۱ سال را هم معرفی کرد که حسن روحانی، ملی پوش اسبق و یکی از بهترین سبک وزن‌های ایران در سال‌های نه چندان دور، رضا میدان‌رو یکی از مربیان فعال استانی و نادر جودت دارنده سه طلای مسابقات قهرمانی آسیا در تیم ملی نوجوانان و جوانان فعالیت خواهند کرد.

*درخشش ستاره ایرانی در هلند و سکوت عجیب فدراسیون

امیر مهدی‌زاده قهرمان سال ۲۰۱۲ جهان با شکست دادن تمامی حریفان خود، با اقتدار مدال طلای مرحله دوم لیگ جهانی کاراته وان هلند را از آن خود کرد، اما مهمترین نکته‌ای که در این میان دیده شد این بود که فدراسیون کاراته درخشش ستاره کاراته ایران را نادیده گرفت و گویا از کسب طلای مهدی زاده در مسابقات لیگ جهانی کاراته وان هلند چندان خوشحال نشد که این خبر بازتابی نداشت. البته غلامرضا دباغیان مربی مهدی زاده در مصاحبه‌های خود مدعی شد که شاگردش یکی از شانس‌های کسب مدال طلا در بازی‌های آسیای اینچئون و مسابقات قهرمانی جهان است. هر چند که مهدی زاده به تمام کاراته‌‌کاهای وزن ۶۰ کیلوگرم دنیا خط و نشان کشید و مدعی شد تا زمانی که او در این وزن حضور دارد کسی به مدال طلای این وزن فکر نکند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه