آشنایی اندک با خودرو‌های هیبریدی، تعرفه آن‌ها را افزایش داد!

در حالی که خودروهای هیبریدی به عنوان یک راهکار جدی برای حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها مطرح بودند به یکباره تعرفه این نوع خودروها چند برابر شد. سخنان سخنگوی بودجه نشان می داد که عدم اطلاع از کارکرد خودروهای هیبریدی باعث این تصمیم اشتباه شده است. در حالی که برخی این سخنان را به نوبخت نسبت می دادند، دفتر وی این موضوع را تکذیب نمود. چند شب پیش رئیس جمهور دوباره به همان تصورات اشتباه سخنگوی بودجه استناد کرد.

آشنایی اندک با خودرو‌های هیبریدی، تعرفه آن‌ها را افزایش داد!

به گزارش ۸دی، آشنایی اندک با خودروهای هیبریدی، تعرفه آن ها را افزایش داد!در حالی که خودروهای هیبریدی به عنوان یک راهکار جدی برای حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها مطرح بودند به یکباره تعرفه این نوع خودروها چند برابر شد. سخنان سخنگوی بودجه نشان می داد که عدم اطلاع از کارکرد خودروهای هیبریدی باعث این تصمیم اشتباه شده است. در حالی که برخی این سخنان را به نوبخت نسبت می دادند، دفتر وی این موضوع را تکذیب نمود. چند شب پیش رئیس جمهور دوباره به همان تصورات اشتباه سخنگوی بودجه استناد کرد.

این روزها حال و هوای کلان شهرهای کشور به لحاظ آلودگی هوا اصلاً مناسب نیست و همگان منتظر بودند که دولت جهت رفع این معضل اقداماتی را انجام دهد. یکی از راهکارهایی که بسیار می توانست به کاهش آلودگی هوا کمک کند، استفاده از خودروهای هیبریدی بود. خودروهای هیبریدی که به یکباره دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات آن ها را چند برابر افزایش دهد و این موضوع باعث تعجب همگان شد و حتی برخی از رسانه ها از آن به گل به خودی دولت تعبیر نمودند.

هنگامی که از نوبخت پرسیده شد که چرا دولت تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی را هم افزایش داده، در حالی که این خودرو‌ها می‌توانند موجب کاهش آلودگی هوا شوند؟، وی پاسخ این پرسش را به امیر باقری سخنگوی بودجه سپرد و باقری گفت: ” خودرو‌های هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می ‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابراین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی ‌کنند”. نوبخت نیز صحبت های باقری را این گونه ادامه داد که “آنچه در عمل می‌ تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود، خودرو‌های برقی هستند که تعرفه آن ‌ها صفر است، اما در این حالت پایین ماندن تعرفه آن ‌ها نسبت به سایر خودرو‌ها می ‌تواند موجب ایجاد رانت شود، از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آن ‌ها مانند بقیه خودرو‌ها گرفتیم”.

این صحبت های امیر باقری سخنگوی بودجه نشان می داد که وی اطلاعات اشتباهی در مورد خودروهای هیبریدی داشته و مسئله را کاملاً برعکس متوجه شده است و این تصمیم دولت هم در مورد افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بر اساس همین اطلاعات اشتباه احتمالاً اتخاذ گردیده است. در واقع خودرو‌های هیبریدی بنزین می ‌سوزانند و در کنار آن، با برق هم کار می ‌کنند، اما برخلاف آنچه سخنگوی بودجه بیان نمود، در سرعت‌ های پایین و تا حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت، از برق استفاده می ‌کنند و در سرعت‌ های بالاتر از این است که شروع به سوزاندن بنزین و جبران کمبود‌های موتور برقی می‌ کنند. بنابراین در ترافیک ها که سرعت خودروها به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت هم نمی رسد این نوع خودروها برق مصرف می کنند که سوختی پاک محسوب می شود.

بعد از این نشست خبری، برخی رسانه ها صحبت های امیر باقری در مورد خودروهای هیبریدی را به نوبخت نسبت دادند که دفتر نوبخت یک روز بعد این موضوع را تکذیب نمود و عنوان کرد اساسا دکتر نوبخت آن جملات را بیان نکرده است و لذا انتساب آن به وی تکذیب می شود!

درست ۱۲ روز بعد از تکذیبیه دفتر نوبخت، رئیس جمهور روحانی در شبی که با مردم سخن می گفت، پیرامون این سئوال مجری که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی را افزایش دادید گفت: مسئولان گفتند خودروهایی که به نام هیبریدی می‌آید، هیبریدی نیست و همان خودروی معمولی است؛ اگر هیبریدی واقعی باشد حتما تعرفه بسیار کمتری خواهد داشت چون به محیط زیست کمک می ‌کند.

این صحبت های رئیس جمهور نشان می داد که آن تصورات اشتباه در مورد خودروهای هیبریدی در بین مسئولین وجود داشته و احتمالاً همین اطلاعات اشتباه در مورد خودروهای هیبریدی تعرفه واردات آن ها را چندین برابر نموده است!

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه