هشت دی گزارش می دهد:

صنعت ۸۰۰ ساله گیلانی‌ها در معرض انقراض/ امکان اشتغال جوانان با توسعه نوغانداری

در سال های اخیر واردات پارچه‌ های ابریشمی چینی و فروش این تولیدات با قیمت‌ های کمتر، عدم تولید پیله ابریشم با تمامی ظرفیت در توتستان ها، تغییر کاربری باغات توت و… موجب شده است تا میزان پیله کرم ابریشم در استان روز به روز کاهش یابد.

صنعت ۸۰۰ ساله گیلانی‌ها در معرض انقراض/ امکان اشتغال جوانان با توسعه نوغانداری

به گزارش خبرنگار ۸دی، صنعت نوغان و کرم ابریشم استان گیلان یکی از قدیمی ترین صنایعی است که در این استان رایج بوده و باعث اشتغالزایی برای مردم بوده است اما متاسفانه در سال های اخیر این صنعت به شدت در حال افول بوده و باید اذعان کرد در حال فراموش شدن است.

حدود ۱۵ سال شاهد افت صنعت نوغان و ابریشم بوده‌ایم، وکاهش تخم نوغان از ۲۰۸ هزار جعبه به ۳۰ هزار در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

تشکیل گروه پژوهشی کرم ابریشم در دانشکده کشاورزی گیلان در سال ۱۳۷۹هم نتوانست کمک چندانی به توسعه این صنعت کند در اساسنامه تشکیل این گروه پژوهشی آمده است: «در پی درخواست دانشگاه مبنی بر تاسیس گروه پژوهشی کرم ابریشم و معرفی و شکل گیری اعضاء گروه، از سال ۱۳۷۹ فعالیت اعضا به صورت محدود در خصوص انجام طرح های مرتبط با کرم ابریشم و تالیف و ارائه مقالات علمی و پژوهشی آغاز شد. پس از اخذ موافقت اصولی در تاریخ ۱۳۸۱/۲/۷ و همزمان با ایجاد توتستان تحقیقاتی و راه اندازی کارگاه تحقیقاتی پرورش کرم ابریشم و آزمایشگاه های ژنتیک و مارکر های مولکولی و فیزیولوژی و تغذیه کرم ابریشم، فعالیتهای پژوهشی گروه شدت بیشتری یافت تا اینکه در تاریخ ۱۳۸۳/۴/۶ شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد گروه پژوهشی کرم ابریشم در دانشگاه گیلان موافقت قطعی بعمل آورد.»

به گفته کشاورزان در سال های اخیر واردات پارچه‌ های ابریشمی چینی و فروش این تولیدات با قیمت‌ های کمتر، عدم تولید پیله ابریشم با تمامی ظرفیت در توتستان ها، تغییر کاربری باغات توت و … موجب شده است تا میزان پیله کرم ابریشم در استان روز به روز کاهش یابد و کشاورزان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی این حرفه بیشتر باغات توت خود را تغییر کاربری داده و دیگر تمایل به ادامه حرفه نوغانداری ندارند.

این در حالی است که توجه به این صنعت و صنایع جانبی آن می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد صنایع پایدار برای تولیدکننده در گیلان شود.

اقتصادی‌کردن صنعت ابریشم همانند برنج‌کاری برای بهره‌برداران، بسیار تاثیرگذار است سال گذشته اقبال گسترده کشاورزان برای برنج‌کاری به‌دلیل اقتصادی شدن آن بود.

فعال‌شدن بخش تحقیقاتی نیز به توسعه صنعت ابریشم کمک می‌کند اما در سال‌های گذشته به‌خاطر نبودن رابطه با کشورهای خارجی، بسیاری از مراکز تحقیقاتی غیرفعال شدند که انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود و از سرگیری ارتباطات این وضعیت تغییر کند.

به گفته استاندار گیلان روند احیای صنایع به‌ویژه صنعت ابریشم باید فراهم شود چراکه قرار گرفتن ایران در جایگاه هشتم در جهان با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار بالا در این حوزه مورد قبول نیست.

صنعت پرورش کرم ابریشم در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ با مشکلات زیادی رو به رو بوده و تلاش است تولید و پرورش این محصول از طریق بخش‌های غیردولتی دنبال شود؛ به گفته مسئولان این بخش ظرفیت احیاء دوباره صنعت پرورش کرم ابریشم در گیلان فراهم است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
آنلاینی
سلام و خسته نباشید چرا مدتهاست که بخش نقد فیلم رو حذف کردید؟ باعث تنوع خوبی در سایت میشد
در حاشیه