مارمولک‌ ها هیچ خانواده‌ای را نکشته‌اند!

شایعات زیادی در‌باره اینکه مارمولک‌ها حاوی سیانور هستند از گذشته‎های دور وجود داشته است. حتما شما هم قصه‎های زیادی درباره افتادن یک مارمولک در دیگ خورشت یا چرخ شدن آن با مخلوط گوشت در چرخ گوشت و فوت اعضای خانواده داستان‎ها شنیده‌اید که البته هیچ‌کدام پایه و اساس نداشته است!

به گزارش ۸دی، مهرداد زمان‌پور استاد دانشگاه و پژوهشگر محیط زیست فارس گفت:‌ واقعیت این است که فواید زیستی مارمولک‌هایی که ما در سطح شهر و اماکن مسکونی و خانه‌ها می‎بینیم بسیار زیاد است، دم مارمولک و خود آن سمی نیست و کشتن این خزنده بی‌آزار به چرخه زیستی لطمه می‎زند.

وی با بیان اینکه قطع شدن دم مارمولک جنبه دفاعی دارد و به خودبُری دم موسوم است، به ایرنا افزود: این مکانیسم که در اکثر مارمولک‌ها دیده می‌شود به صورت ارادی است. دم برخی مارمولک‌ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به‌ طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه‌ها کنده می‌شود.دم کنده شده به‌ علت باقی ماندن خاصیت عصبی- عضلانی به ‌طور موقت شروع به جنبیدن و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می‌کند. در این حین خود حیوان فرصت فرار می‌یابد.زمان‌پور اضافه کرد:هیچ مارمولکی دارای سم نیست و علت قطع شدن دم در آنها گمراه کردن جانور شکارچی است.

وی ادامه داد: متاسفانه سمی بودن مارمولک‎ها آنچنان برای مردم جا افتاده است که هرچه سعی بر رد این موضوع از طریق مستندات علمی می‌شود فایده‌ای ندارد. مردم نباید دید بدی نسبت به مارمولک‌های خانگی داشته باشند و آنها را از بین یبرند، از کشتن این گونه مفید جانوری جلوگیری کنند و سعی در حفاظت مارمولک‌های خانگی داشته باشند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر محیط زیست فارس درباره ترس بی‏مورد مردم از این خزنده می‌گوید: این خزنده بی‌آزار فوایدی هم دارد.زمان‌پور در ادامه اظهار داشت: مارمولک‎ها از جمله بی‎آزارترین آفریده‏های طبیعت هستند، اما برخی مردم بر این عقیده‌اند که مارمولک‎ها دم خود را به این علت جا می‎گذارند تا موجود شکارچی آن را بخورد و به واسطه وجود سم در آن از بین برود در حالی که این باورها خرافی و نادرست است.زیست بوم شناس و پژوهشگر محیط زیست همچنین گفت: نظرات در مورد وجود سیانور یا ترکیباتی از آن در دم مارمولک‌ها پایه علمی ندارند و خرافی هستند. مارمولک‌های خانگی در گروه سوسمارها هستند. این مارمولک‌ها بدنی نرم و لطیف دارند که در خانه‌های مسکونی در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند و به حفظ چرخه زیستی کمک می‎کنند. زمان‎پور ادامه داد: با توجه به نوع آب و هوا، نوع مارمولک خانگی نیز تفاوت می‌کند اما به ‌طور کلی یک گونه مارمولک خانگی کوچک به نام Cyrtopodion scabrum در اکثر اماکن مسکونی زندگی می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه