خطر ورشکستی بانک های خصوصی کشور را تهدید می کند؟!

سود بانکی در ایران ۱۵ درصد در کره جنوبی ۱.۲۵/ بلایی به نام بانک ربوی!

اقتصاد بیمار ایران در بین کشورهای جهان در بین ده کشور اول نرخ سود بانکی و نرخ تورم قرار دارد و این در حالی است که سیستم بانکداری در ایران فریاد همه اقتصاددانان، علما و مراجع را بلند کرده و گوشش به انتقادها نیز بدهکار نیست.

سود بانکی در ایران ۱۵ درصد در کره جنوبی ۱.۲۵/ بلایی به نام بانک ربوی!

به گزارش خبرنگار ۸دی، در روزهای اخیر در خروجی خبرگزاری ها خبری منتشر شد که ایرانیان را بیشتر به فکر فرود برد در این خبر که به نقل از خبرگزاری رویترز نقل شده بود آمده است: طبق یک نظرسنجی که روز سه‌شنبه توسط رویترز از اقتصاددانان صورت گرفت، اعلام شده که عموما انتظار بر این است که بانک مرکزی کره‌جنوبی، با اوج گرفتن وون و تورم ضعیف کنونی، فعلا نرخ بهره خود را دست نزند. این بانک در ماه نوامبر برای اولین بار بعد از ۶ سال، نرخ بهره خود را افزایش داد.

تمامی ۱۷ تحلیل‌گری که رویترز بین ۸ تا ۱۵ ژانویه مورد نظرسنجی قرار داده است، پیش‌بینی کرده‌اند که بانک کره‌جنوبی نرخ بهره خود را در همان ۱.۵۰ درصد ثابت نگاه می‌دارد و فعلا تاثیرات حرکت ماه نوامبر خود را بررسی می‌کند که به عنوان نقطه عطفی برای سفت‌وسخت‌تر کردن سیاست‌گذاری‌های پولی در منطقه، تلقی می‌شود

در حالی که شکوفایی مداوم در صادرات کره، رشد اقتصادی را بالا برده بود، بانک کره در ۳۰ نوامبر به چرخه تسهیل ۵ ساله سیاست‌گذاری پولی خود پایان داد و نرخ بهره خود را از ۱.۲۵ درصد یک ربع درصد بالا برد؛ اما طبق نظر کارشناسان انتظار نمی‌رود سال ۲۰۱۸ را با یک نرخ بهره دیگر آغاز کند.

بر آن شدیم که بار دیگر مقایسه ای را بین سودهای بانکی کشورهای دیگر با کشور خودمان داشته باشیم که در زیر می آید:

کشورهایی که دارای بالاترین نرخ سود سپرده در جهان هستند عموما دارای نرخ تورم بالا هستند و بنابراین نرخ واقعی سود سپرده در این کشورها بسیار کمتر از نرخ رسمی است.

اقتصاد بیمار ایران در بین کشورهای جهان در بین ده کشور اول نرخ سود بانکی و نرخ تورم شناخته می شود.

سیستم بانکی کشور باعث شده پول ها در بانک ها قفل شده و تمام صنایع تعطیل شود زمانی که ساختارهای اقتصاد کشور درست شود، قطعا درآمدها و قدرت خرید مردم بالا می رود و سیل سرمایه گذاری و پس اندازها به سمت بانک ها روان می شود، نقدینگی کاهش خواهد یافت و سود بانکی به خودی خود کم خواهد شد و به تعادل خواهد رسید.

بانک‌های ترکیه کشوری در همسایگی ایران نرخ سود بانکی ۸ درصدی را به مشتریان خود اختصاص می‌دهند.

هند نیز نرخ بهره بانکی ۶.۲۵ درصد دارد، پس از هند و دیگر کشورهای آسیایی کشور چین نرخ بهره بانکی ۴.۳۵ درصد دارد و عربستان نرخ بهره ۲ درصدی را برای سپرده‌های بانکی خود لحاظ می‌کند.

نکته تلخ اینجاست زمانی که بانک های ایران در چند سال پیش خواستار همکاری با بانک های عربستان بودند، عربستان چند ایراد اصلی به سیستم بانکداری ایران گرفته و آن را ربوی خواند و باید اذعان کرد ایرادات عربستان سعودی به سیستم بانکداری ایران بسیار صحیح و سنجیده بود.

در میان کشورهای صاحب صنعت نیز، نرخ سود بانکی در استرالیا ۱.۵ درصد، کره ۱.۲۵ درصد، آمریکا ۰.۷۵ درصد، کانادا ۰.۵ درصد، نروژ ۰.۵ درصد، بریتانیا ۰.۲۵ درصد، چک ۰.۰۵ درصد و دانمارک ۰.۰۵ درصد است.

کشورهایی نظیر سوئد و سوئیس هم نرخ بهره بانکی منفی دارند و سپرده‌گذاران بانکی باید در مدت قرارداد خود سودی را نیز به بانک بپردازند.

نرخ سود بانکی در سوئد منفی ۰.۵ درصد و در سوئیس منفی ۰.۷۵ درصد است.

اما سیستم بانکداری ربوی در ایران که فریاد همه اقتصاددانان، علما و مراجع را بلند کرده و گوشش به انتقادها نیز بدهکار نیست، در این گزارش باید اذعان کرد بسیاری از بانک های کشور ورشکسته هستند که در آینده ای نزدیک بیشتر از آن خواهید شنید.

شاید بهتر باشد مردم پول های خود را هر چه سریعتر از بانک های خصوصی به بانک های دولتی با سود پایین انتقال دهند تا خدای ناکرده مانند سپرده گذران موسساتی نظیر کاسپین متضرر نشوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه