جزییات نشست مشترک اعضای شورای شهر رشت با استاندار گیلان؛

رشد مراکز استان ها مرتبط با نگاه استانداران است/ در آستانه یک بحران هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت  در دیدار با استاندار گیلان، گفت: شورای پنجم با ترکیبی از تخصص های مختلف و رای بالای شهروندان کار خود را آغاز کرد و مبنای کارش منطق و عمل بوده است.

رشد مراکز استان ها مرتبط با نگاه استانداران است/ در آستانه یک بحران هستیم

به گزارش ۸دی، سید امیرحسین علوی با اعلام اینکه طرح های ارائه شده در همین مدت زمان کوتاه از آغاز به کار شورای پنجم بیشتر از تمامی طرح های شورای چهارم بوده است افزود: این موضوع نشان از نگاه و برنامه ریزی همکاران بنده در حوزه های تخصصی دارد. رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت تعامل شورا با سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط تصریح کرد: مسائل و مباحثی در این خصوص وجود دارد که نیازمند حمایت استاندار گیلان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شوراها با رای مردم انتخاب می شوند خطاب به استاندار گیلان گفت: قطعا ۴ سال در خدمت مردم هستیم و خواهشم این است که شورای اسلامی شهر رشت را به عنوان موثرترین عنصر در فعالیت های مدیریت شهری مرکز استان و به عنوان یک بازوی حمایتی همراه در کنار خود بدانید.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: هیچ اتفاقی نیست که در شهرداری رشت رخ دهد و از زیر تیغ تصمیم گیری شورا رد نشده باشد.

علوی در ادامه تصریح کرد: تقاضا داریم شورای اسلامی شهر رشت در جلسات شورای اداری نماینده ای داشته باشد و سیستم مدیریتی، سازمان ها و نهاد ها بدانند نگاه نماینده عالی دولت در استان این است که شورا را همراه و در کنار خود می بیند.

وی در خاتمه گفت: اگر چنین نگاهی به وجود بیاید بسیاری از مشکلات را رفع خواهیم کرد.

رشد مراکز استانها مرتبط با نگاه استانداران است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک: انتظار داریم با حضور دکتر نوبخت حق گیلان را به این استان بدهند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نباید بار را به دوش دولت بگذاریم گفت: هرکدام از اعضا ظرفیت هایی دارند و می توانند کمک کنند.

اسماعیل حاجی پور شورای پنجم رشت را شورای بهتری نسبت به شورای چهارم ارزیابی کرد و افزود: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و تنها به کمی کمک نیاز داریم.

وی رشد مراکز استانها را مرتبط با نگاه استانداران دانست و در ادامه به مشکلات دو رودخانه رشت پرداخت و تصریح کرد: زرجوب و گوهر رود می تواند برای شهر ما نعمت باشد.

اسماعیل حاجی پور خاطر نشان کرد: انتظار نداریم که حق استان های دیگر را به ما بدهند اما با حضور دکتر نوبخت در دولت انتظار داریم حق گیلان را که سالهای سال نداده اند به این استان بدهند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به رای بالای گیلان به دولت دکتر روحانی اظهار داشت: امروز انتظار داریم شخص استاندار از دولت بخواهد که بحران زرجوب و گوهررود را به عنوان بحران استانی نبیند بلکه ملی و حتی جهانی بدانداین رودخانه ها به دریای خزر می ریزد.

حاجی پور گیلان را سرزمین عشق و محبت نامید و در پایان گفت: مردم این استان کارهایی که انجام می شود را فراموش نخواهند کرد.

با برنامه ریزی میان مدت رشت را به عنوان مقصد گردشگری تعریف کنیم

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم این جلسات، خواستار تعریف چند کار مهم برای رشت شد و افزود: امیدوارم این پروژه ها را با حضور شما کلنگ زنی و با حضور شما پیگیری و افتتاح کنیم. محمد حسن عاقل منش با اشاره به اینکه مردم منتظر اتفاقی ویژه برای شهر هستند تصریح کرد: انتظار داریم استاندار گیلان با تعریف و تمرکز بر برخی موارد مهم از تک تک مسئولین مربوطه گزارش های مستمر دریافت کند.

 وی در ادامه به شکایت سازمان ها از یکدیگر پرداخت و خاطر نشان کرد: این مساله باعث تاخیر در روند اجرای کار می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت رونق گردشگری و تبدیل رشت به مقصد گردشگری در سال ۲۰۲۰ گفت: می توانیم با همت استاندار در زمینه های تالاب عینک، رودخانه ها، پسماند و گردشکری ستادی را تشکیل دهیم و با برنامه ریزی میان مدت به این اهداف دست یابیم.

تبریز در سال ۲۰۱۸ و قزوین در سال ۲۰۱۹ به دنبال این هدف هستند و فکر می کنم ۲۰۲۰ بهترین زمان برای رشت خواهد بود و تا آنجا که در توانمان است باید مشکلات زیرساختی را برطرف کنیم.

محمدحسن عاقل منش در خصوص بحث قطب گردشگری مذهبی گفت: حرم خواهر امام رضا(ع) باید مورد توجه باشد.

ادامه طرح بازآفرینی و خارج شدن از بن بست با برنامه ریزی های صورت گرفته می تواند قطب گردشگری مذهبی رشت را در نقطه ای مطلوب قرار دهد.

وی همچنین در خصوص خط راه آهن تصریح کرد: امکان بهره مندی از خطوط راه آهن در اطراف شهر نیز وجود دارد.

 موانع پیش روی سرمایه گذاران در دستگاه های دولتی رفع شود

فاطمه شیرزاد برگزاری جلسات بیشتر شورا با استاندار را ضروری دانست و گفت: به جهت خروج از مشکلات در حوزه های مختلف نیازمند همدلی دستگاه های مختلف هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت: امیدوارم در سال ۹۷ در بودجه و اعتبارات سهم رشت نسبت به سالهای گذشته بیشتر دیده شود.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه قطعا شخص استاندار در این مدت با مشکلات استان آشنا شده اند خواستار دیدارهای بیشتر مسئولین دولتی با مردم شد و افزود: این یک خللی است که مردم کمتر مسئولین را می بینند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به نگاه اعتدالی استاندار در خروج از مشکلات روستا، بخش و شهرها در ادامه گفت: بیشترین مراجعات ما در خصوص بحث اشتغال و بیکاری و کمک های مالی است.

فاطمه شیرزاد همچنین به مبحث رودخانه ها پرداخت و بیان داشت: بیش از سی سال است که زرجوب و گوهررود با این معضلات مواجهند و علی رغم برگزاری جلسات و تشکیل کمیته ها به جایی نرسیده است.

سخنگوی شورا با تاکید بر ضرورت ورود سرمایه گذاران گفت: باید موانع ورود سرمایه گذاران را رفع کنیم و استاندار نیز به عنوان نماینده عالی دولت در استان موانع پیش رو را در دستگاه های دولتی رفع کنند.

شیرزاد با اشاره به اقدامات خوب استاندار در حوزه جوانان، خواستار حضور بیشتر جوانان در کنار مدیران مجرب شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا خاطر نشان کرد: در بحث بحران با مشکلات زیادی مواجهیم و متاسفانه با یک سیل یا مشکل مشابه شاهد بحران هستیم.

امیدوارم در تامین امکانات لجستیکی و ماشین آلات اقدامات لازم را شاهد باشیم تا مردم نیز به آرامش خاطر برسند.

فاطمه شیرزاد در خصوص تالاب عینک نیز گفت: امیدوارم با ورود سرمایه گذاری که در جریان اجلاس دو روزه سرمایه گذاری شهرداری کلانشهرها تفاهم نامه ای با شهرداری رشت به منظور راه اندازی هتل ۵ ستاره امضا کرده است بخشی از مشکلات رفع شود و موانع موجود با سازمان آب منطقه ای نیز از پیش رو برداشته شود.

سخنگوی شورا با اشاره به بودجه ۵۰ میلیاردی در نظر گرفته شده از سوی دولت برای رودخانه های رشت که ۳۰ درصد آن نیز جذب شد اما از سوی دو دستگاه در محل مورد نظر هزینه نشد تصریح کرد: نظارت ویژه ای باید بر روی اعتبارات مالی صورت بگیرد.

رودخانه زرجوب و گوهررود مطالبه ای است که در استان قابل حل نیست و نیازمند حضور سرمایه گذار است.

فاطمه شیرزاد در پایان نسبت به حضور پررنگ تر زنان در سطوح مدیریتی اظهار امیدواری کرد.

 در آستانه یک بحران هستیم

رضا رسولی نیز ضمن ابراز خرسندی از به کار گیری طیف موسوم به جوان از سوی استاندار گیلان گفت: اینکه مجالی برای مشارکت جوانان به وجود آمد جای تشکر دارد و در اتفاقات اخیر نیز رفتاری مدبرانه از دکتر سالاری شاهد بودیم.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت به دو طرح مهم شورا اشاره کرد و افزود: طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که در همین دولت تدبیر و امید پس از سالها به تصویب رسید که جای تشکر دارد از افرادی که زحمت کشیدند تا این طرح به تصویب برسد اما همین طرح نیز خلا هایی دارد.

رضا رسولی در خصوص طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی ۴ منطقه از ۵ منطقه رشت مراحل استصوابی خود را طی کرده است و منطقه ۵ هم در حال پیگیری است.

در این طرح استخوان بندی خوبی دیده شده است اما در زمان مناسب نتوانستیم ارتباط را برقرار کنیم و به نظر می رسد خلاهایی دارد که اگر نتوانیم رفع کنیم بحران هایی خواهیم داشت.

وی افزود: رشت با بیش از ۱۰۰۰ هکتار بافت فرسوده نیاز به محرک هایی برای نوسازی دارد که بسیار پایین است. رسولی تصریح کرد: کمیته ای را در این خصوص تشکیل دادیم و خواهشم این است بتوانیم این پیشنهادات را منطقی کنیم.

ما هم موافق هرج و مرج در ساخت و ساز نیستیم اما باید بتوانیم فضایی را برای سازندگان فراهم کنیم و پیشنهادات را در دو یا سه هفته آینده مطرح کنیم. رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در خصوص طرح جامع حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: این طرح به سختی پس از ۴ سال به تصویب رسید اما بازهم نتوانستیم واقعیت های موجود در استان را نشان دهیم.

رسولی تصریح کرد: رشت در استان نقش یک هاب را ایفا می کند و از سوی دیگر با بحران آب مواجهیم که این شهر را در آینده با موجی از مهاجرت روبرو می کند. متاسفانه سیستم انبوه بر ریلی دیده نشده است که نیازمند همراهی شما دارد.

وی به مبحث لندفیل سراوان اشاره کرد و گفت: در آستانه یک بحران هستیم.

وقتی شیبی رانش می کند به شیب تندتری منتهی می شود که استعداد بیشتری برای رانش دارد. قطعا آب میان بافتی برای بافتی مثل زباله امکان این رانش را بیشتر می کند.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به رانش زباله در برج هفت گفت: جلساتی را تشکیل دادیم و به نتایجی رسیدیم اما متاسفانه کاری در حوزه بهسازی و تثبیت شیب اتفاق نیفتاده است و جای نگرانی دارد.

رضا رسولی در پایان عملکرد دولت یازدهم در حوزه محیط زیست در استان گیلان را قابل دفاع دانست.

گردشگری و جذب سرمایه گذار گره گشای مشکلات مالی و بیکاری است

جلال الدین محمد شکریه نیز با بیان اینکه با همه شوراهای گذشته ارتباط کاری داشته ام گفت: شورای پنجم شورایی خردمند است و هریک از دوستان قابلیت های فراوانی دارند. عضو شورای اسلامی شهر رشت مباحث مربوط به اشتغال و بیکاری را مهم ترین خواسته مردم دانست و افزود: با ایجاد اشتغال بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

وی با اشاره به بدهی های شهرداری رشت گفت: با گرفتن عوارض هم نمی توان طرح های عمرانی مدنظر را توسط شهرداری اجرایی کرد.

جلال الدین محمد شکریه در ادامه تصریح کرد: نگاه ویژه به گردشگری و اهتمام ویژه به جذب سرمایه گذار و حمایت از آنان می تواند گره گشای مشکلات مالی و بیکاری باشد.

مسدودی حساب شهرداری تولید بحران می کند

رئیس شورای شهرستان رشت نیز با بیان اینکه استاندار گیلان، توان، پشتکار و تعامل خوبی دارد گفت: همین موضوع انتظارات را هم بیشتر کرده است.

حجت جذب خواستار برگزاری جلسات منظم و مستمر شد و در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی فراوانی که سراوان وجود دارد گفت: روزانه ۱۱۰۰ تن زباله به سراوان وارد می شود که ۴۵ درصد آن مربوط به رشت نیست اما تمامی مشکلات بر دوش شهرداری و شورای رشت است.

رئیس شورای شهرستان رشت با بیان اینکه در صورت تایید محل احداث زباله سوز از سوی محیط زیست با توجه به پرداختی های ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی و ۲۳ میلیارد تومانی در آینده نزدیک می توان احداث زباله سوز را آغاز کرد گفت: متاسفانه چندین ماه است پاسخی به شهرداری رشت ارائه نشده است.

حجت جذب در خصوص تالاب عینک و مباحث سرمایه گذاری آن اظهار داشت: تالاب عینک باید در اختیار شهرداری رشت باشد و اقدامات لازم هم انجام شده است اما هنوز ثبت آن نهایی نشده است.

وی تالاب عینک را منحصر به فرد دانست و گفت: این تالاب می تواند قطب گردشگری شمال کشور باشد. حجت جذب در خصوص بازگشایی مسیر از مسکن مهر به باهنر گفت: این راه می تواند طی یک هفته آسفالت شود اما یک قطعه زمین در اختیار راه و شهرسازی است اما هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.

رئیس شورای شهرستان رشت با اشاره به مسدودی حساب شهرداری رشت به دلیل بدهی های ادوار گذشته گفت: مسدودی حساب بحران ایجاد می کند و ما خواستار تعاملی در این خصوص هستیم. آتش نشانی، زباله، فضای سبز و … خدمات مستقیم شهرداری به مردم است و نباید خللی در این موارد ایجاد شود. بنابراین باید نگاه متفاوتی به شهرداری وجود داشته باشد.

 یکی از دستاوردهای شورای پنجم در این مدت انتخاب شهردار کارامد و کاربلد بود

احمد رمضانپور نرگسی با بیان اینکه شورای پنجم منهای بنده همه از نخبگان و خبرگان هستند گفت: مردم بهترین ها را انتخاب کردند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود: به لحاظ ترکیب سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدالی و مستقل حضور دارند اما فارغ از جناح بندی های سیاسی مثل برادر و خواهر همه در کنار هم ایستاده اند و هیچ مساله ای مشابه تبعات شوراهای گذشته نمی بینیم.

رمضانپور نرگسی افزود: شورای پنجم سعی کرده است مسائل را در درون شورا رفع کند و باعث نگرانی مردم نشود.

وی در ادامه به شرایط آغاز کار شورای پنجم اشاره کرد و گفت: در شرایطی آغاز به کار کردیم که بخش های مختلفی حقوق و مزایای معوقه داشتند و در اتوبوسرانی و… اعتراضاتی وجود داشت.

بودجه با شرایط اصولی بسته نشده بود و در شرایطی که در سال ۹۵ وصولی ۳۹۲ میلیارد تومانی داشتیم بودجه ۹۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ تحمیل شد.

احمد رمضانپور نرگسی اذعان داشت: پیاده راه در حدود ۶ میلیارد پیش بینی شد اما حدود ۲۰ میلیارد تومان اسناد آوردند و یا آبنمایی که گفتند ۳ میلیارد خواهد بود در حال حاضر ۹ میلیارد تومان اسناد روی دست شهرداری گذاشته است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه بدهکاری و تعهد ۷۳۰ میلیارد تومانی روی دست شهرداری رشت مانده است افزود: در همین مدت کوتاه کارخانه های آسفالت رشت با بالاترین تکنولوژی شکل گرفت و پروانه صادر شده است.

وی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای شورای پنجم در این مدت انتخاب شهردار کارامد و کاربلد بود. اگر شورا چنین انتخابی نداشت و شهردار با لیاقتی نمی آورد این توفیقات هم حاصل نمی شد.

احمد رمضانپور نرگسی افزود: بحث دفترچه های بیمه، بیمه های تکمیلی، سرمایه گذاری و … مواردی است که در همین مدت انجام شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به مشکلات باقیمانده از گذشته اشاره کرد و گفت: تا حدی مشکلات ساماندهی شدهو آرامشی به وجود آمده است و خوشبختانه تعامل و همکاری وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: حقیقتا منابع شهرداری پاسخگوی تمام مشکلات نیست و منابعی هم که دولت می خواهد تزریق کند آن هم پاسخگو نیست. آنچه مشخص است باید سرمایه گذار ورود کند.

رمضانپور نرگسی با تاکید بر اینکه استاندار باید سدهای پیش رو را بشکند افزود: مصاحبه ای دیدم و ناراحت شدم که استاندار هم ناامید شده است. اگر استاندار ناامید شود ما باید چه کنیم؟ باید سرمایه گذار ورود کند و پروژه های توسعه محور در شهر اجرا شود. توسعه رشت توسعه استان است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: اگر بحث حمل و نقل ریلی را انجام دهیم کار بزرگی را انجام داده ایم و این امر جز با حضور سرمایه گذار محقق نمی شود.

وی در پایان پیشنهاد داد: یک کارگروه مدیریت شهری تشکیل شود تا زمانی که سرمایه گذار ورود می کند در پیچ و خم اداری گرفتار نشود و مسائل تحت نظر استاندار مصوب شود.

منبع: رشت پرس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه