هشت دی گزارش می دهد:

ماهیگیرانی که باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند/ از بیمه تا صید غیر قانونی سنگ زیر پای صیادان

نامناسب بودن درآمد اقتصادی، آلودگی آب دریا، کاهش ذخایر آبزیان، مشکلات مربوط به بیمه، نبود امنیت شغلی و حمایت نشدن از جمله مشکلاتی است که صیادان گیلان را رنج می‌دهد.

ماهیگیرانی که باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند/ از بیمه تا صید غیر قانونی سنگ زیر پای صیادان

به گزارش خبرنگار ۸دی، در طول حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان گیلان از آستارا تا چابکسر ۳ هزار ۵۰۰ صیاد در قالب ۵۱ پره صیادی مشغول به فعالیت هستند وصیادی یکی از مشاغل مهم در گیلان محسوب می‌شود

ابراهیم بیگ تن معاون صید استان گیلان در مهر ماه گفته بود: فصل صید ماهیان استخوانی هر سال از ۲۰مهر ماه آغاز می‌شود، ماهی سفید و کفال و سوف و سیم از گونه‌های اصلی ماهیان دریای خزر هستند و شرایط جوی در میزان صید ماهیان استخوانی بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم امسال صیادان گیلانی سال صید خوبی داشته باشند.

حفظ و بازسازی ذخایر و تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی خصوصا گونه ماهی سفید از اقدامات مهم شیلات در راستای کمک به بهره‌برداری پایدار از ذخایر آبزیان در دریای خزر است و به گفته بیگ تن در سالهای گذشته ماهی سوف که یک ماهی کاملا بومی بود و در خطر انقراض قرار داشت دوباره احیا شد.‌

اما یکی از مشکلات صیادان این است که باید ۶۰ سال کار کنند تا بازنشسته شوند چون آنها فقط ۶ ماه از سال بیمه هستند.

جلوگیری از صید غیرمجاز، بازنشستگی صیادان کهنسال، بررسی و حل مشکلات مربوط به بیمه صیادی و نگاه ویژه مسوولان به این قشر سخت‌کوش که شغل دشوارشان حتی جزو مشاغل سخت و زیان آور هم نیست و روزگار را با شرایط نامناسب اقتصادی به سختی می‌گذرانند، از جمله خواسته‌های صیادان گیلان است.

اتحادیه صید پره گیلان بارها در طول سال‌های گذشته به نمایندگی از صیادان خواستار حل مشکلات بیمه‌ای صیادان، تعدیل پره‌های صیادی و هماهنگی و وحدت تعاونی‌ها برای جلوگیری از صید غیرمجاز شده است.

کارشناسان و صیادان یکی از دلایل اصلی کمبود صید را تعداد زیاد شرکت‌های تعاونی پره در گیلان می‌دانند، به طوری که ساحل گیلان که ۲۸۰ کیلومتر یعنی نصف ساحل استان‌های گلستان و مازندران است، اما تعداد مجوزهای صادر شده برای پره در گیلان ۷۵ پره یعنی به ‌اندازه این ۲ استان است در حالی‌که پره‌های گیلان بسیار به هم نزدیک‌اند و این مهم، باعث استفاده برخی از پره‌ها از ذخایر مشترک می‌شود.

شیلات نیز مشکل اصلی صید و صیادی استان در سال‌های اخیر را دامنه گسترده فعالیت‌های صیادی غیر‌مجاز می‌داند. برای اینکه صید ماهیان استخوانی در گیلان مقرون به صرفه باشد فعالیت حداکثر ۴۰ پره از این محدوده منطقی است، و باید جایگاه‌های ذخیره برای صید تعاونی پره در نظر گرفته می‌شد تا اگر یک جایگاه با مشکلی مواجه شد، صیادان بتوانند از منطقه ذخیره به عنوان جایگاه صید استفاده کنند.

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هیات وزیران در جلسه ۳۱ شهریور ماه سال ۸۷ مصوباتی از جمله تقویت یگان حفاظت منابع، بازسازی امکانات و تجهیزات مراکز تکثیر و بازسازی آبزیان، بازپرداخت، استمهال، بخشودگی کارمزد و جرایم تاخیر تعاونی‌های پره با بازده اقتصادی پایین به منابع رسمی و بهره‌برداری ۲ منظوره از پره‌ها (صیادی و گردشگری) را مورد بررسی قرار داد ولی نتیجه این اقدامات در سفره صیادان حس نشد.

علاوه بر موارد فوق روند افزایش قیمت ماهی طی سال‌های گذشته تاکنون نیز نگرانی مردم درباره حذف این ماده پروتئینی از سفره‌هایشان را به دنبال داشته است، کما اینکه هم اکنون نیز بسیاری از مردم قدرت خرید ماهی را ندارند.

عامل دیگری که می تواند به صنعت شیلات کشور کمک روز افزونی کند فرهنگ سازی استفاده از ماهی در میان اقشار مختلف مردم است هم زمان باید این فراورده با حمایت دولت و شیلات و ساماندهی بیشتر صید ارزان تر به دست مردم برسد و مصرف این ماده غذایی مهم به حداکثر مهم برسد.

نگاه به صادرات ماهی و فرآورده های ماهی اقدام دیگری است که مسئولان شیلات می توانند داشته باشند تا هم اشتغال در کشور بیشتر شود و هم ارزآوری دیگری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه