رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

گیلان دو هزار واحد فعال در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بابیان اینکه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در گیلان حدود دو هزار واحد فعال‌ تحت بهره داری وجود دارد اظهار کرد: این واحدها شامل شالی‌کوبی‌ها شده که دو میلیون‌ ۳۵۰ تن ظرفیت دارند و از این حیث گیلان ازلحاظ‌ تعداد رتبه پنج و ازلحاظ ظرفیت فراوری رتبه سه‌ کشور را دارد.

گیلان دو هزار واحد فعال در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی دارد

به گزارش هشت دی،علیرضا شعبان نژاد در نشست خبری بابیان اینکه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در گیلان حدود دو هزار واحد فعال‌ تحت بهره داری وجود دارد اظهار کرد: این واحدها شامل شالی‌کوبی‌ها شده که دو میلیون‌ و ۳۵۰ تن ظرفیت دارند و از این حیث گیلان از لحاظ‌ تعداد رتبه پنج و از لحاظ ظرفیت فراوری رتبه سه‌ کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه گیلان حدود یک هزار و ۵۰۰ کارخانه شالی‌کوبی دارد تصریح کرد: ۵۰۰ واحد از دو هزار واحد در حوزه جیره غذایی هستند و وضعیت گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور در صنایع تبدیلی خوب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بابیان اینکه یک ظرفیت ۳۲۵ ‌تنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد در گیلان وجود دارد گفت: با تسهیلاتی که سازمان امسال در کارگروه رونق و تولید در نظر گرفته امیدواریم واحدها بتوانند از این تسهیلات استفاده کرده و فعال شوند.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه به دلیل مشکل اشتغال در استان باید از خروج محصولات خام جلوگیری شود خاطرنشان کرد: شهرستان صومعه‌سرا از لحاظ تعداد شالی‌کوبی‌ها حدود ۱۱۵ واحد شالی‌کوبی فعال دارد.

وی با اذعان به اینکه ۲۸ واحد شالی‌کوبی شهرستان صومعه‌سرا را تجهیز و نوسازی کردیم افزود: حدود ۲۳۳ واحد دارای جواز تأسیس صنایع تبدیلی در صومعه‌سرا وجود دارد که اگر این‌ها راه بیافتند می‌توانند ۸۲۷ هزار تن محصول کشاورزی را فرآوری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بابیان اینکه ۱۴۹ واحد دارای پروانه بهره‌برداری فعال هستند گفت: این واحدها ۲۱۴ هزار تن محصولات کشاورزی را قابلیت فرآوری دارند و ۴۵۰ نفر هم شاغل هستند.

شعبان نژاد بابیان اینکه عمده صنایع شهرستان صومعه‌سرا در بحث بسته‌بندی، خشکبار، حبوبات، فراورده‌های لبنی، سردخانه، شکر سیاه ‌و کودهای آلی هستند گفت: ۲۵ واحد در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد در شهرستان صومعه‌سرا در دست اجرا است که با اجرای این‌ها ۵۰ هزار تن ظرفیت فرآوری در شهرستان افرایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث صنوبر امسال بهره‌برداری از جنگل‌ها ممنوع شد خاطرنشان کرد: طرح‌ تنفس جنگل‌های شمال کشور که طرح بسیار خوب و کمکی برای بحث زیست‌محیطی و توسعه کشاورزی گیلان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بابیان اینکه در گیلان ۶۰ هزار صنوبر کاری وجود دارد گفت: برای اولین بار یک مبلغی حدود ۵۵۰ میلیون تومان را برای تسهیلات در نظر گرفته‌شده است که می‌تواند شروع خوبی برای پرداخت تسهیلات باشد و به ازای هر هکتار ۶ میلیون تومان قرار است تسهیلات داده شود.

شعبان نژاد با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم به‌موقع این اعتبار را جذب کنیم این امکان خواهد بود که از سطح ملی اعتباراتی را برای توسعه صنوبر کاری به دست بیاوریم بیان کرد: باید این تسهیلات در بین مردم توزیع شود و با توجه به ظرفیت‌های فرآوری که در بحث صنایع چوب شهرستان‌های بزرگ استان گیلان در حوزه نئوپان ایجادشده می‌توان آینده خوبی برای توسعه صنوبر کاری و زراعت چوب باشد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه