هشدار وضعیت قرمز در ۹۶ سد کشور

۹۶ سد که ۴۰ درصد حجم مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را تشکیل می‌دهند کمتر از ۴۰ درصد آب دارند. سدهای دز، سفیدرود، لار، زاینده رود، ساوه و ملاصدرا از آن جمله است.

هشدار وضعیت قرمز در ۹۶ سد کشور

به گزارش هشت دی،  ۱۸ سد کشور که ۲۶ درصد مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را به خود اختصاص داده‌اند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آب دارند. سدهای کوثر، تهم، دامغان، سهند، کارون ۳ و کرخه از آن جمله است.

۲۷ سد کشور که ۲۶ درصد ظرفیت مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را دارند بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پر است که سدهای طالقان، کرج، جیرفت، البرز و گتوند اولیا قابل ذکر است.

۲۳ سد کشور نیز که ۶ درصد از ظرفیت مخازن سدهای مهم را دارند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر است، سدهای نیجران، دو برج، تنگه حمام و شیرین دره از آن جمله به شمار می‌آیند و ۱۳ سد دیگر که تنها دو درصد ظرفیت ۱۷۷ سد مهم کشور را به خود اختصاص داده‌اند بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر است که سدهای سورال، گاوشان، رودبال، داراب، بافت و داریان از آن جمله است.

وضع آبی ۵ سد تامین‌کننده آب شرب تهران بدین شرح است:
سد لار ۲۷ میلیون متر مکعب، سد طالقان ۲۴۹ میلیون متر مکعب، سد کرج ۱۰۱ میلیون متر مکعب، سد لتیان ۲۹ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۷۹ میلیون متر مکعب آب دارند.

به این ترتیب درحال حاضر ۵۸۶ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای تهران وجود دارد و این سدها به ترتیب ذکر شده ۳، ۵۹، ۵۵، ۳۹ و ۷۲ درصد پر است و نسبت به سال قبل ۲ درصد حجم آب سدهای تهران کمتر شده است.

میزان ورودی آب به سدهای پنچگانه از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون ۱۶۹ میلیون متر مکعب بود که نسبت به پارسال ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد و میزان خروجی آب نسبت به زمان مشابه پارسال ۴۱۳ میلیون متر مکعب گزارش شده است که ۵ درصد افزایش دارد.

میانگین بارش در استان تهران از ابتدای سال ابی ۳۵ میلی متر گزارش شده است که نسبت به پارسال ۶۶ درصد ونسبت به دراز مدت ۶۷ درصدمنفی است.

در همین حال براساس داده‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب، کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۳.۲ درصد و نسبت به درازمدت ۶۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس یافته‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران در وزارت نیرو، وضعیت بارندگی در سال آبی جاری ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه سال ۹۶ بالغ بر ۳۶.۷ میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت یعنی ۹۵ میلی‌متر حدود ۶۱.۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۵۴.۹ میلی‌متر) در حدودز ۳۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در ضمن حجم کل بارش از اول مهر تا ۲۷ دی‌ماه ۹۶ معادل ۶۰.۴ میلیارد مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

براساس داده‌های این دفتر بیشترین کاهش در بارندگی‌ها مربوط به حوزه آبی مرزی در شرق کشور است که ۷۲.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پس از آن حوزه فلات مرکزی ایران با ۵۹ درصد کاهش بوده و کمترین کاهش بارندگی مربوط به حوزه دریای خزر به میزان ۴.۹ درصد کاهش بوده است و در کل کشور در سال آبی جاری ۷.۴ میلی‌متر بارندگی انجام شده است که نسبت به رقم ۱۵.۴ میلی‌متر سال گذشته ۳۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین مطالعات دفتر پایه منابع آب نشان می‌دهد بیشترین بارندگی کشور در منطقه در رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز به میزان ۵۶.۱ میلی‌متر و پس از آن در قره‌سو و گرگان بوده است که به میزان ۵۴.۶ میلی‌متر بوده است و در مجموع در حوزه دریای خزر ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سال آبی جاری اتفاق افتاده است.

همچنین در رودخانه‌های بلوچستان هیچ بارندگی در سال آبی جاری تاکنون ثبت نشده است. در حوزه دریاچه ارومیه ۱۳.۷ میلی‌متر بارندگی در سال جاری روی داده که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۰.۹ درصد کاهش بارندگی و نسبت به میانگین درازمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حوزه فلات مرکزی ایران در سال جاری آبی ۳.۷ میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده که نسبت به سال قبل ۵۹ درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت ۷۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در حوزه هامون ـ هیرمند و مشکیل هیچ گونه بارندگی در سال آبی جاری ثبت نشده است.

از نظر استانی بیشترین بارندگی مربوط به گیلان با ۳۶۲ میلی‌متر ثبت شده و کمترین بارندگی در سیستان و بلوچستان با ۲.۱ میلی‌متر و استان یزد با ۲.۹ میلی‌متر ثبت شده است.

براساس گفته کارشناسان منابع آب، با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال جاری، لازم است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی جدی داشته باشند.

همچنین در بخش کشاورزی به سمت کشت‌های با مصرف آبی کمتر و کشت‌های گلخانه‌ای و متراکم حرکت کنند.

شرایط لازم برای باروری ابر‌ها را نداریم
معاون وزیر نیرو گفت: امسال براساس اطلاعات راداری هواشناسی، شرایط مناسبی از نظر جوی برای باروری ابر‌ها تا امروز نداشتیم.

رحیم میدانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: متاسفانه نتوانستیم تجهیزات خودمان را نیز برای پرواز دو فروند هواپیمای اجاره‌ای مستعمل آنتونوف روسی که ظاهراً امسال آخرین سالی است که می‌توانستند مجوز‌های لازم برای پرواز را دریافت کنند آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل وتعمیرات دوره‌ای این هواپیما‌ها باید در تاجیکستان انجام می‌شد و منابع مالی آن باید نقدی پرداخت شود نتوانستیم آن را انجام دهیم افزود: صنایع وابسته به وزارت دفاع در تلاشند مراحل ساخت پیرو پاترون‌های (فشنگ‌های حاوی یدید نقره) لازم برای باروری ابر‌ها را انجام دهند و از وزیر دفاع درخواست کردیم که این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد، چون بیش از این فشنگ‌های لازم را از روسیه وارد می‌کردیم.

میدانی ادامه داد: برای خرید فشنگ‌های حاوی یدید نقره هم باید پول نقد به روسیه پرداخت کنیم به همین دلیل در تلاش مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه هستیم که بدون استفاده از آن دو هواپیمای روسی که درحال حاضر امکان پرواز ندارند امکان پرواز با هواپیما‌های دیگر وجود دارد یا نه.

وی تاکید کرد: باید به فکر خرید ۴ فروند هواپیما در زمینه باروری ابر‌ها باشیم و یا از طریق شرکت‌های داخلی آن‌ها را اجاره کنیم که همه این‌ها نیاز به منابع مالی دارد که باید تامین شود.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باروری ابر‌ها در بهترین شرایط ۱۵ درصد میزان بارش را افزایش می‌دهد، گفت: همین مقدار بارش در برخی مناطق بسیار موثر است.

میدانی افزود: اگر در شرایط فعلی به دنبال آب‌های ژرف، مدیریت آب، سدسازی هستیم باید باروری ابر‌ها هم گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بیش از این سالانه ۴ میلیارد تومان برای باروری ابر‌ها در نظر گرفته می‌شد که این رقم امسال به ۹ میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون ۲ میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه