هشت دی گزارش می دهد:

ابهام و پیچیدگی در حادثه سانچی/ ربیعی، آخوندی، زنگنه، ظریف، مسئولیت با کدام وزیر است؟!

قصه امروز کشتی در آتش سوخته سانچی قصه اقتصاد مبهم و پیچیده کشور ماست که هر نهاد و وزارتخانه ای در آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم سهم دارد ولی همه از پاسخگویی به وضعیت سر باز می زنند.

ابهام و پیچیدگی در حادثه سانچی/ ربیعی، آخوندی، زنگنه، ظریف، مسئولیت با کدام وزیر است؟!

به گزارش خبرنگار ۸دی، روز اولی که ربیعی وزیر کار تعاون و امور اجتماعی مسئولیت پیگیری حادثه سانچی را انجام داد این سوال در اذهان عموم مردم شکل گرفت مگر محموله برای وزارت نفت نبوده پس چرا وزیر کار حادثه را پیگیری می کند؟

عده ای دیگر نیز می گفتند مگر امور ارتباطی و حمل و نقل زیر مجموعه وزارت راه نمی شود و چرا عباس آخوندی این حادثه را پی نمی گیرد؟

وزارت نفت در اولین روزهای حادثه با اعلام بیانیه ای گفت: «از آن جا که موضوع، «نفت کش» و محموله، نفتی بود، این حجم از تماس ها با وزارت نفت به ویژه از جانب کسانی که از تغییرات اداری و سازمانی و تصمیم های مدیریتی سال های گذشته اطلاع دقیقی نداشتند، طبیعی به نظر می آمد.»

وزارت نفت در ادامه این بیانیه تاکید کرد: «افکار عمومی اطلاع نداشت که شرکت ملی نفت کش در سال های گذشته و در جریان خصوصی سازی از شرکت ملی نفت ایران منفک شده و ۶۶ درصد سهام آن به هلدینگ شستا و صندوق بازنشستگی کشوری از زیرمجموعه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی واگذار شده و ۳۴ درصد باقی مانده در اختیار صندوق بازنشستگی نفت قرار دارد و به همین دلیل وزارت نفت یا شرکت ملی نفت ایران قانوناً نمی تواند دخالت موثری در اداره شرکت ملی نفت کش داشته باشد.»

سوال دیگری که کارشناسان مطرح می کنند این است که این شرکت که کاملا تخصصی بوده چرا باید به عهده وزارت خانه غیر متخصص این امر دربیاید و اگر قرار بود این شرکت طبق اصل ۴۴ خصوصی سازی شود چرا در اختیار مردم و متخصصان امور نفتی قرار نگرفت؟

با اعلام رسمی وزارت نفت این شرکت نه تنها خصوصی نشده بلکه به صورت خصولتی یا نیمه دولتی درآمده و کارآیی قبلی خود را نیز از دست داده، در این باب سخن ها بسیار است و در این مقال نمی گنجد اگر واقعا خصوصی سازی آن چنان که مدنظر رهبری بود اتفاق می افتاد، بهره وری شرکت ها بسیار بیشتر می شد ولی شرکت های خصولتی یا نیمه دولتی همان بهره وری قبلی خود را نیز از دست می دهند.

سوال بعدی این است که مگر امور دریانوردی و ارتباطی به عهده وزارت راه و شهرسازی نیست، چرا عباس آخوندی این حادثه را پیگیری نکرد؟، آیا تبعات زیاد سیاسی برای وزیری که کارنامه خوبی از خود نشان نداده و در حوادثی مانند برخورد دو قطار، پلاسکو مقصر بوده و تا دم استیضاح و برکناری نیز پیش رفته و تنها با لابی توانست خود را حفظ کند، باعث شده مسئولیت پیگیری حادثه سانچی به ربیعی که وزیری مردمی تر است سپرده شود؟

وزارت نفت که ۳۴ درصد سهم سانچی را در اختیار دارد، چرا حتی نماینده خود را برای پیگیری سانچی نفرستاد و با اعلام بیانیه ای تاکید کرده به ما ربطی ندارد؟

وزارت امور خارجه آیا پیگیری سریعی در خاموش کردن حریق کشتی انجام داد؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس در هفته پیش از حضور وزیران امور خارجه، تعاون و راه در جلسه هفته آینده کمیسیون عمران برای پاسخگویی به ابهامات حادثه غمبار آتش سوزی نفتکش سانچی خبر داد.

محمدرضا رضایی گفت: معتقدم در این حادثه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی خارجی ضعیف عمل کرده است.

رضایی مسئولان این حادثه را وزارت تعاون، وزارت راه و وزارت امور خارجه دانسته و تاکید کرده بود: وزارت تعاون به عنوان مالک نفتکش، وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده حاکمیت در حوزه دریا و وزارت امور خارجه که نقش اصلی را در دیپلماسی خارجی داشت و به اعتقاد ما ضعیف عمل کرد و سهل انگاری داشت، برای پاسخگویی به کمیسیون عمران دعوت می شوند. ابهامات مختلفی در این حادثه غم‌بار وجود دارد از جمله اینکه پس از تصادف کشتی باری چینی با نفتکش جمهوری اسلامی ایران به کشتی چینی به سرعت خدمات رسانی می شود اما نفتکش ایران در دریای چین روزها و شبها در اتش سوخت و غرق شد و جمعی از هموطنان عزیزمان را به کام مرگ کشاند. به نظر ما وزارت خارجه باید قویتر وارد عمل می‌شد و از کشورهای نزدیک به حادثه به ویژه کشور چین می خواست اقدامات لازم را انجام دهد.

به هر حال قصه امروز کشتی در آتش سوخته سانچی قصه اقتصاد مبهم و پیچیده کشور ماست که هر نهاد و وزارتخانه ای در آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم سهم دارد ولی همه از پاسخگویی به وضعیت امروز اقتصاد در کشور سر باز می زنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه