پاسخگویی مسئولان چینی پیرامون نفتکش سانچی در نشست خبری

مسئولان وزارت راه و ترابری، سازمان امداد و نجات دریایی و محیط زیست چین امروز جمعه در کنفرانسی خبری به سئوالات و ابهامات خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد حادثه نفتکش سانچی پاسخ دادند.

پاسخگویی مسئولان چینی پیرامون نفتکش سانچی در نشست خبری

به گزارش ۸دی،، در این نشست خبری ‘وو چون گنگ’ معاون دفتر مطالعات سیاسی وزارت راه و ترابری چین، ‘جی گوان لو’ معاون رییس مرکز امداد رسانی دریایی چین، ‘بانگ شین جائی’ معاون اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین، ‘وانگ لی’ معاون اداره نجات و امداد رسانی وزارت راه و ترابری چین و ‘هوا چوان لین’ معاون بخش حفاظت از محیط زیست اداره ملی دریایی چین به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

سخنگوی مرکز جستجو و نجات وزارت راه و ترابری چین حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی و کشته شدن دریانوردان کشورمان را به ملت، دولت و خانواده های قربانیان این واقعه تسلیت گفت.

‘وو چونونگ’ در مصاحبه مذکور گفت چین همچنان به ارتباطات با طرف های ذی ربط در خصوص این حادثه ادامه می دهد و از هیچ تلاشی برای سر و سامان دادن به وضعیت نفتکش دریغ نخواهد کرد.

وی با تشریح این حادثه خاطر نشان کرد دولت چین و حزب حاکم و نهادهای ذی ربط برای حل و فصل مساله و کمک رسانی اهتمام زیادی ورزیده اند و نجات جان دریانوردان ایرانی اولین اولویت کارها بود.

وو چونونگ گفت: چین به این موضوع و اینکه جان انسان بر هر چیزی ارجحیت دارد اهمیت می دهد و از ابتدا تلاش های اضطراری صورت داد تا هر کمک لازم را صورت دهد.

این سخنگو گفت در کنار تلاش های دولت و حزب حاکم، وزارت راه و ترابری و مراکز نجات دریایی منطقه و نهادهای ذی ربط دیگر دست به دست یکدیگر داده و نیروهایشان را بسیج کردند تا حد امکان به نفتکش کمک شود.

وی افزود در همین راستا همه نیروها با کشتی های مختلف کمک رسانی، گشت های دریایی و حتی قایق های ماهیگیری راهی منطقه شده بودند و به همه دستور داده شده بود هر کمکی را لازم است صورت دهند و همزمان وزارت راه و ترابری یک تیم برای این کار و کمک رسانی منظور کرده بود و با کشورهای دیگر نیز در حال ارتباط بود و از جمله با کره جنوبی همکاری می کرد.

‘جی گوانگ لو’ معاون مرکز نجات و امداد وزارت راه و ترابری هم در بخش دیگری از این مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: نیروهای پلیس دریایی و گشت های ساحلی ژاپن در عملیات امداد و نجات حضور یافتند و بیش از ۱۰ کشتی هر روز به محل اعزام می شد.

وی گفت: در همین ارتباط و در ادامه رسیدگی وضعیت نفتکش و اوضاع زیست محیطی در آبهای شرقی چین، کشتی های امداد و نجات با کشتی های مهار آلودگی به منطقه اعزام می شدند.

‘یانگ شی جای’ معاون اداره امنیت دریایی وزارت راه و ترابری چین نیز به خبرنگاران گفت که همزمان با این تلاش ها، شماری از کارشناسان امور دریایی و نجات و جستجو نیز به کمک گرفته شدند و تیم های مرتبط با مواد شیمیایی برای تحقیقات علمی و فنی هم در میدان حاضر بودند و هر بخشی ماموریت خود را دنبال می کرد.

وی افزود: آنچه بسیار مهم بود این است که تحقیقات نشان داده است در طول تاریخ حوادث مشابه، هیچ نفتکشی که دارای نفت فوق سبک باشد دچار چنین حادثه ای در سراسر دنیا نشده است و نمونه ای سراغ نداشته ایم که تا این اندازه اضطرار داشته باشد و به همین سبب نفتکش پس از این حادثه خیلی زود دچار حریق شد، مواد آن بسرعت منفجر شد و گازهای سمی و دود به آسمان برخاست.

همیشه این نگرانی که هر لحظه انفجاری رخ دهد کار کمک رسانی و نجات را دشوار می کرد و تیم ها با مخاطرات زیادی برای کار جستجو روبرو بودند.

‘هو چوان لین’ معاون اداره حفاظت از محیط زیست اداره اقیانوس چین هم در این مصاحبه مطبوعاتی گفت چین تلاش کرد تا ضمن همکاری شفاف با طرف های دیگر و باز کردن درها به روی کشورهای دیگر برای همکاری، از مزیت های علمی، فنی و ابزارهای ذی ربط بهره بگیرد.

به گفته وی از موضوعات دیگری که هنوز نیز باعث نگرانی است نشت نفت در منطقه ای وسیع است به گونه ای که لکه های نفتی زیادی در منطقه ایجاد شده است و کشتی های زیادی از استان های ‘شاندونگ’ و ‘جه جیانگ’ در شرق چین با همکاری کشتی های ژاپنی و کره ای در حال جلوگیری از فاجعه زیست محیطی هستند.

او گفت: در راستای کمک رسانی به دریانوردان ایرانی، منطقه ای به وسعت هشت هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مورد جستجو قرار گرفت و پلیس دریایی در این زمینه حضوری فعال داشت و هشدارهای لازم نیز برای دیگران صادر شده بود و تلاش بر این بود که حادثه دیگری در این منطقه رخ ندهد و کشتی های دیگر دچار مشکل نشوند.

‘وو چون نونگ’ درباره تلاش های فوری دولت چین برای امداد رسانی و نجات، بازخوانی جعبه سیاه، سفر بازماندگان دریانوردان ایرانی به چین و برنامه های بعدی دولت چین در رسیدگی به نفتکش سانچی گفت: ما با همه طرف های ذی ربط از روز ابتدای حادثه از جمله با ایران و حتی پاناما و بنگلادش در ارتباط نزدیک بودیم و همکاری نزدیکی بین چین، کره جنوبی، ایران، ژاپن و همچنین سفارت ایران در چین و کنسولگری ایران در شهر شانگهای وجود داشت.

وی گفت: با همکاری طرفین، تیم های ایرانی از سفارت و از ایران وارد شانگهای شدند برنامه ما ورود به نفتکش بود اما انفجارهای متعدد و وضعیت دریا و توفان های دریایی و آب و هوای بد منطقه و موج های بلند، همه نقشه ها را نقش بر آب کرد.

وی در باره بازخوانی جعبه سیاه نیز گفت دستگاه های ذی ربط در این باره تصمیم گیری و ارزیابی می کنند و وزارت خارجه نیز در این راستا با ایران در ارتباط است.

وی تاکید کرد درباره جعبه سیاه مهم این است که اداره امنیت دریایی چین یک تیم بازرسی تشکیل داده است و از طرف های ایران، هنگ کنگ، چین، بنگلادش، پاناما و کشورهای ذی ربط دیگر دعوت کرده است تا بر اساس مقررات بین المللی، کار بازخوانی این جعبه را انجام دهند و همه کسانی که به واقعه مرتبط هستند در جریان اطلاعات و داده های این جعبه قرار خواهند گرفت.

این سخنگو در پاسخ به سوالی دیگر درباره انتقال پیکر قربانیان این حادثه به ایران گفت که یک ساختار بررسی اوضاع و رسیدگی به مساله از سوی چین و کنسولگری ایران در شانگهای ایجاد شده است و ما در چارچوب این ساختار هر تلاشی لازم باشد انجام می دهیم و هر چیزی که یافت شود طبیعتا فورا به کشور ایران مسترد خواهد شد و در مورد ملوانان بنگلادشی نیز همین کار صورت خواهد گرفت.

مقام های حاضر در مصاحبه مطبوعاتی امروز همچنین تاکید کردند بازرسی برای یافتن علت حادثه در جریان است و چین با عدالت کامل و به طور دقیق مساله را بر اساس قوانین و مقررات داخلی بازرسی خواهد کرد و باید توجه کرد این هم یک حادثه مثل دیگر حوادث دریایی است و نباید سوء ظن های بیهوده را در بازرسی ها مد نظر قرار داد.

این مسئولان در جریان بازرسی ها با دیگر کشورها هم همکاری می شود و ایران و پاناما نیز خواستار آن شده اند که در ارزیابی علت حادثه همکاری داشته باشند و در این راستا با این دو کشور نیز همکاری های لازم صورت خواهد گرفت.

مسئولان چینی در این مصاحبه بارها این حادثه را به ملت، دولت و خانواده های قربانیان تسلیت گفتند و افزودند در کنار موضوع تلفات انسانی اکنون چین با معضل فاجعه زیست محیطی نیز روبروست و نزدیک به دو هزار نفر از ادارات مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن با این مساله در منطقه ای به وسعت شش هزار کیلومتر مربع هستند و فعلا هیچ لکه نفتی و نشت نفت در مناطق ساحلی چین پیدا نشده است.

در این نشست مطبوعاتی تیم چهار نفره امداد رسانی چین به نفتکش سانچی نیز حضور داشتند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه