مواردی که مردم در خرید خانه از آن غافلند

زلزله انسانها را نمی کشد این خانه ها هستند که بر سر مردم آوار می شوند و جان مردم را می گیرند.

مواردی که مردم در خرید خانه از آن غافلند

به گزارش ۸دی؛­ اینجا ایران است با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر و ۲۷ میلیون واحد مسکونی ،مسکن از گذشته یکی از اصلی ترین کالا در سبد خانوار بوده­ و هست و در شرایطی که داشتن و نداشتن خانه به زندگی مردم پیوند خورده،­ مردم از حق خودشان در روش­­ ­ انتخاب خانه آگاه نیستند.

معمولا در خرید یا اجاره مسکن مواردی که اولویت دارد قیمت، متراژ اتاقها و به خصوص آشپزخانه و زیبایی ظاهری است ­و­ ­ آنچه که اصلا دیده نمی شود مقاومت ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی است.

این نوع نگرش در کشور باعث شده تا ­بساز بفروش هایی که همه هدف شان این است تا ­در کمترین زمان خانه را به سرانجام برسانند و کیفیت را در پس ظاهر فریبنده ساختمان پنهان کنند.

عوامل مختلفی چون ­کارگران دارای کارت مهارت، مصالح استاندارد، مجری ذیصلاح ­­و نهادهای حاکمیتی چون مهندس ناظر و شهرداری در امر ساخت و ساز دخیل هستند و همراهی نکردن یک عامل باعث کاهش عمر ساختمانها می شود.

می گویند هر کس بخواهد پول روی پول بگذارد بسازو بفروشی کند یعنی حضور افراد فاقد صلاحیت و با هرشغلی..

حضور کارگران بدون مهارت فنی و فاقد مجری ذیصلاح­ بر سر پروژه های ساختمانی به ما نشان می دهد که عوامل ساخت در این صنعت مهارت کافی­ ندارند ­­یعنی ­خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج …

بر اساس قانون مقررات ملی ساختمان، ساختمان ها باید توسط مجری ذیصلاح­­ و مهندس ناظر ساخته شوند زیرا وجود مجری ذیصلاح­­­از الزامات قانونی برای اخذ گارانتی و پروانه ساختمانی است اما در کشور شاهد هستیم که ساختمانهای بی کیفیت پایان کار می گیرند.

به گفته کارشناسان با وجود ساخت و ساز ها بیش از ۵۰ درصد ساختمانهای جدید مقاوم نیستند.

می توان نمونه بارز این حرف را در زلزله اخیر یافت زلزله ای با قدرت ۵ ریشتر، زنگ خطری برای ساختمان سازی بود تا ساختمانها را بر اساس قانون و با کیفیت بسازیم.

زلزله انسانها رانمی کشد این خانه ها هستند که بر سر مردم اوار می شوند و جان مردم را می گیرند.
چرا با وجود قانون ساختمانهای کشور فاقد کیفیت ساخته می شوند ساختمان هایی که سرمایه های هنگفتی صرف ساخت آنها شده است.

بختیاری مهندس ناظر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: هرکس ساختمانها را­ براساس نظر و سلیقه خود می سازد و قانون را به دلخواه اجرا می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اکثر ساختمانها ی ما، ­ نبود مجری دارای صلاحیت است بر طبق قانون ­بعد از گزارشها و حضور مداوم مجری ذیصلاح­ ­مهندس ناظر موظف به تایید ­و رد آن می کند.

بختیاری تصریح کرد: در ساختمانهای زیر ۱۵۰۰ متر ساختمانها تنها یک ناظر دارند.

وی با اشاره به اینکه عوامل ­­ساخت­ و ساز یک حلقه متصل به هم هستند که اگر نظارت و طراح خوبی نداشته باشیم باعث بی کیفیتی ساختمانها می شود گفت: رکن اصلی در ساخت و ساز حضور مجری ذیصلاح­ ­است و مجری دارای صلاحیت باید مدام بر سرکار باشد و نظارت کند و ناظر هم مراحل را تایید کند.
علاوه بر حضو مجری دارای صلاحیت که می تواند مهندس و یا کاردان ­باشد حضور مهندس ناظر هم در ساختمانها ضروری است.

به مراتب در ساخت و ساز شاهد نبود مجری ذیصلاح­ ­و مهندسان ناظر هستیم بطوریکه هستند ناظرانی که اصلا ادرس پروژه را نمی دانند و کار را تایید می کنند.

اگر چه با این مهندسان ناظر برخورد شده اما چرا ساختمان بی کیفیت ساخته می شود.

حیدریون کارشناس مسکن ­در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما می گوید: ۹۰درصد ساختمانهای شهر تهران فاقد مجری دارای صلاحیت هستند و هر کسی بر اساس سرمایه ای که دارد اقدام به ساخت و ساز می کند و با کوچکترین زمین لرزه ای ساختمان خراب می شود.

وی تاکید کرد: مهندسان ناظر مسولیت زیادی دارند اما باید به آنها ابزار کار دهیم زیرا هستند پروژه هایی که مهندس ناظر دستور توقف آنها را صادر کرده اما شهرداری به آن پایان کار می دهد .

حیدریون تاکید کرد:در قانون حضور مداوم ­مهندس ناظر بر سر پروژه الزام نیست میانگین ۵ بار به ساختمان سر می زنند.

وی ادامه داد: ا گر مهندسان ناظر سخت گیری کنند همه ساختمانهای تهران به دلیل نبود مجری ذیصلاح­ باید متوقف شوند.

کارشناس مسکن می گوید: عزم بزرگی می خواهد تا شهرداری و نظام مهندسی برای افزایش کیفیت ساختمانها تدبیری بیاندیشد تا در هنگام خطر و حادثه ای مقصر مشخص شود.

در زمان بتن‌ریزی، مهندس ناظر و مجری عموما حاضر نیستند و همین حضور نداشتن ­در زمان اجرای برخی از عملیات ساختمانی است که مشکلات عمده ای را در رابطه با کیفیت ایجاد کرده است. این­ حضور نداشتن­­­مهندس ناظر و مجری ذیصلاح­­­بخشی به نداشتن تعهدکاری مرتبط است و بخش دیگر به پایان کار شهرداری ارتباط دارد. رویکرد شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته درآمدزایی بوده این عامل باعث شده تا ساختمانها بدون ارزیابی مجوز بگیرند.

با وجود اینکه در قانون به مراتب آمده است که ساختمانها باید­ در زمان اخذ پروانه ساختمانی و پایانکار شناسنامه فنی وملکی ­داشته باشند ­اما این قانون از سوی شهرداری رعایت نمی شود.

شناسنامه ای برای ساختمان

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و ­سازمان نظام مهندسی ­استان صادر می کند و در­ همه ­نقل و انتقالات ساختمانی همراه با نقشه های چون ساخت، تحویل خریداران می­شود­ تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می کند­ مطلع شود و چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی بایستی در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید شود.

در این شناسنامه مهندسان ناظر مکلف هستند اطلاعات مندرج در شناسنامه فنی ساختمان را با پروانه ساختمان و نقشه های مصوبه ضمیمه آن تطبیق داده و ان را مهر و امضا کند.

مشخصاتی ازجمله تاسیسات ساختمان،سیستم حرارتی ،نوع مصالح استفاده شده و…. مشخص است.
دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان حق هر خریداری است که بداند ملکی را که خریداری می کند در چه بخش هایی دارای نقاط ضعف و قوت است واگر لطمه و خسارتی به مالک وارد شود، می داند به سراغ چه کسی برود.

اما این روزها در کشور شاهد هستیم که­ سازنده های فاقد پروانه اشتغال، ساختمانی بدون رعایت قوانین ایمنی در برابر آتش و زلزله می سازنند و­­پروانه دریافت می کنند و نتیجه اش کاهش عمر ساختمان‌های ایرانی بر اساس میانگین جهانی می شود.

اگر مردم از سازنده و شهرداری از مجری ذیصلاح­ و مهندس ناظر شناسنامه فنی و ملکی بخواهد ما شاهد افزایش کیفیت ساختمانها خواهیم بود؛­­زیرا حق مردم است که بدانند سقفی که بر سر آنهاست با چه مصالحی و چگونه ساخته شده است.

منبع: صدا و سیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه