بازماندن شهروندان شفت از حداقل امکانات و خدمات شهری/ شفت تنها شهر گیلان است که تاکسی درون‌شهری ندارد!

شهر شفت با داشتن بیش از شش هزار نفر جمعیت و در صورت داشتن تاکسی خطی درون‌شهری در حدود ۳۰سال پیش امروزه تاکسی درون‌شهری فعال ندارد و داشتن تاکسی خطی امروزه از بزرگ‌ترین چالش‌ها و دغدغه شهروندان آن محسوب می‌شود.

بازماندن شهروندان شفت از حداقل امکانات و خدمات شهری/ شفت تنها شهر گیلان است که تاکسی درون‌شهری ندارد!

به گزارش هشت دی،هدف از تأسیس شهرداری‌ها در همه مناطق توسعه خدمات شهری، ارتقا و بهبود کیفیت زندگی روزمره است که مدیریت‌های پسماند، زیباسازی و فضای سازی، پروژه‌های عمرانی و حمل نقل از مهم‌ترین بخش‌های خدمات‌دهی شهرداران در شهرها محسوب می‌شوند.

 شهر شفت یکی از شهرهای استان گیلان است که تاریخ شهر شدن آن به سال ۱۳۳۱ برمی‌گردد و در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمعیت آن به بیش از شش هزار نفر رسیده است.

این شهر طبق شاخص‌های ارزیابی شهری جزء شهرهای درجه ۴ محسوب می‌شود اما در توسعه و پیشرفت خدمات شهری از بسیاری شهرها که هم‌زمان با آن و یا حتی بعدازآن شهر شده‌اند، عقب‌مانده است.

شهر شفت با داشتن پتانسیل‌های بالقوه نیروی انسانی و منابع مالی و همچنین ظرفیت‌های ایجاد سرمایه‌گذاری فراوان و سرمایه‌گذار بومی، متأسفانه در ارائه خدمات شهری عقب‌مانده و شهروندان جدای از خدمات عمرانی، زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی و کیفیت و بهبود زندگی از حداقل نیازمندی‌ها که همان حمل‌ونقل درون‌شهری و داشتن تاکسی خطی است، سال‌ها هست که رنج می‌برند.

به گفته بومیان شهر، شفت در سال ۱۳۶۸ دارای ناوگان فعال تاکسی شهری بوده اما در سال ۱۳۹۶ بدون ناوگان تاکسی امورات شهری را می‌گذراند و جز معدود شهرهای کشور هست که جای خالی تاکسی خطی درون‌شهری در آن حس می‌شود.

این شهر با داشتن دو مرکز آموزش عالی و چندین مدرسه، ادارات و سازمان‌های دولتی، بیمارستان و مراکز درمانی و هزاران شهروند که تعداد آن‌ها در شب و روز و یا در ایام تعطیل و غیر تعطیل تغییر می‌کند و یک شهر توریستی نیز هست، هنوز نتوانسته برای شهروندانش تاکسی خطی درون‌شهری فراهم کند و در حال حاضر افرادی که قصد جابه‌جایی در شهر را دارند؛ لاجرم یا باید پیاده، یا از موتورسیکلت‌سواران که نه امنیت دارند و نه به‌صرفه اقتصادی هست استفاده و یا نهایتاً باید از تاکسی‌های بیسیم که حداقل کرایه درون‌شهری آن‌ها سه هزار تومان هست، استفاده کنند.

این در حالی هست که همه شهرهای استان حتی شهرهای جدیدالتأسیس یا از خدمات تاکسی خطی درون‌شهری بهره‌مند هستند و یا در محورهایی قرارگرفته‌اند که محل عبور و مرور خودروهای شخصی هست و شهروندان می‌توانند از آن‌ها برای آمدوشد خود استفاده کنند.

ناگفته نماند در دوران مدیریت بهشتی، نخستین شهردار دوره چهارم شورای شهر شفت، مطالعات و اقداماتی برای استقرار تاکسی خطی انجام شد و حتی تابلوهای خطی و مبلغ پرداختی از سوی مسافران به ازای جابه‌جایی در خطوط شهری بر روی آن ثبت‌شده بود اما با استعفای وی از کرسی شهرداری، ایده‌اش نیز رفت و اکنون فقط تابلوهای ایستگاه و نرخ خدمات حمل‌ونقل در سطح شهر از بهشتی به‌جای مانده‌اند.

محروم بودن شهر شفت از حداقل امکانات که همان تاکسی درون‌شهری خطی هست ما را وا‌داشت تا دلایل فقدان آن را از کسانی که در حوزه شهری دارای مسئولیت بودند و همچنان نیز مسئول هستند جویا شویم تا راهی برای نزدیک شدن به خواسته شهروندان شفتی را فراهم کنیم.

حسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شفت، دلیل محروم بودن شفت از تاکسی‌های درون‌شهری را فقدان مسافر کافی عنوان کرد و گفت: برای راننده تاکسی هیچ فرقی نمی‌کند در کجا رانندگی کند بلکه برایش مهم هست در مسیری که درحرکت هست، مسافر به‌اندازه کافی وجود داشته باشد.

به گفته وی وسعت شهر شفت کم است و برای رانندگان خطی توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر آن هزاران دلیل دیگری وجود دارد که تاکسی درون‌شهری در شفت راه‌اندازی نمی‌شود.

شهردار سابق شفت به دلایل دیگری ازجمله عادت مردم به تاکسی سوار نشدن و یا پراکندگی شهری اشاره می‌کند و می‌گوید که تجربه‌اش در دوران مدیریت شهری صومعه‌سرا ثابت کرده که برخی از مردم جدای از تمکن مالی ممکن است تمایلی برای تاکسی سوارشدن نداشته باشند، یا مایل‌اند پیاده مسیری را طی کنند و یا دوچرخه را جایگزین تاکسی کنند که همه این دلایل ممکن است در دور کردن محلات شهری از راه‌اندازی تاکسی شهری سهیم باشند.

محمدرضا عفتی نیز در رابطه با وضعیت تاکسی‌های درون‌شهری به خبرنگار فارس می‌گوید: در سال ۸۸ در راستای ساماندهی خودروهای درون‌شهری از سوی دولت وقت طبق قانون تبصره ۱۳ تعدادی از مالکان خودروهای شخصی در این طرح ثبت‌نام نموده و به‌عنوان تاکسی درون‌شهری مشغول به فعالیت شدند.

وی تعداد کل تاکسی‌های شهرستان را ۱۹۱ دستگاه عنوان کرد و گفت: تعداد ۸ دستگاه تاکسی درون‌شهری در سطح شهر شفت مشغول فعالیت هستند که در تلاش هستیم تا با افراد دیگر نیز هماهنگی‌های لازم را به عمل‌آوریم تا به جابه‌جایی مسافران درون‌شهری اقدام کنند.

مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری شفت با اشاره به تلاش‌ این واحد برای ایجاد گاراژ و استقرار تاکسی‌های درون‌شهری در شفت گفت: شهر شفت از وسعت چندانی برخوردار نیست و احیای تاکسی مستلزم آن است که گاراژهای موجود به نقاط دورتر انتقال داده شود تا مقدمات کار تاکسی به وجود آید.

عفتی با اشاره به مخالفت‌ها در اجرای استقرار گاراژ تاکسی‌داران برای انتقال و جابه‌جایی مسافران خاطرنشان کرد: باید گاراژ شفت به رشت، به چهارراه صائمی یا عاشوری انتقال داده شود که مقدمات این کار را انجام داده‌ام ولی متأسفانه با مقاومت تعدادی از افراد که هنوز منظور از مخالفتشان برای ما روشن نشده مواجه شده‌ایم و این پروژه بدون نتیجه مطلوب به فراموشی سپرده‌شده است.

وی معتقد است که دستان پشت پرده‌ای وجود دارد که فقط کارشان سنگ‌اندازی در پروژه‌های مختلف شهر است و احیای تاکسی درون‌شهری را به عقب رانده‌اند.

مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری شفت به اهتمام اعضای شورای شهر و شهردار از اجرای تاکسی درون‌شهری خبر داد و گفت: تا ماه آینده با کمک اعضای شورای شهر و شهردار شاهد راه‌اندازی تاکسی درون‌شهری در سطح شهر شفت خواهیم بود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه