وقتی وقاحت غربی ها عیان تر می شود؛

نگاهی به برجام از دید خارجی ها/ برجام دو ساله شد اما نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت به دست نیامد!

نکته ای که وقاحت غربی ها را بیشتر عیان می کند این است که عملا تاکید می کنند برجام دو ساله شد و ایران به تعهداتش پای بند بود ولی نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت از این توافق به دست نیامد، آنها هم می دانند این بهترین توافق ممکن برای آمریکا بود زیرا از یک طرفی برنامه هسته ای کشور که ابزاری برای چانه زنی در عرصه بین الملل را داشت متوقف کرد و از طرف دیگر نتیجه اقتصادی مورد نظر را نداشت.

نگاهی به برجام از دید خارجی ها/ برجام دو ساله شد اما نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت به دست نیامد!

به گزارش ۸دی، دو سال از اجرایی شدن برجام می گذرد، رئیس جمهور روحانی در روز اجرایی شدن برجام از سر گرفتن روابط با دنیا و رونق اقتصاد ایران سخن گفت اما در ایام انتخابات این توافق را برای پیشگیری از جنگ علیه ایران ارزیابی کرد.

سایت معاند رادیو فردا از توافق ایران با کشورهای اروپایی به عنوان عقب نشینی برای نساختن بمب هسته ای یاد می کند و اضافه می کند: «پروسه عقب نشینی ایران در برنامه اتمی‌اش با الگوهای بین المللی در این مورد تفاوت فاحشی دارد. تی وی پال، استاد دانشگاه مک گیل در مقدمه کتاب خود تحت عنوان “قدرت در برابر احتیاط” سوال جالبی را در مورد کشورهایی که توانسته اند هسته اتمی را بشکافند و مواد هسته‌ای قابل استفاده در ساخت بمب تولید کنند مطرح می کند. وی گوید “این سوال شایسته بحث است که چرا اینگونه کشور‌ها بجای عبور از آستانه اتمی و توسعه دادن تسلیحات اتمیِ میدانی، تصمیم می گیرند از اتمی شدن خودداری کنند و قدم در جهت معکوس آن بگذارند.»

این اظهارات نشان می دهد برنامه ریزی پیچیده و سنگینی برای جمهوری اسلامی انجام گرفته که آمریکا هنوز بعد از دو ساال دستاوردی اقتصادی برای ایران قائل نیست و می گوید همین که ایران مجبور شد ساخت سلاح اتمی را کنار بگذاردخوب است و این دقیقا همان خطی است که روحانی در ایام انتخابات مکررا تکرار کرد یعنی ایجاد دو قطبی جنگ و صلح تصنعی.

در این بین بسیاری از رسانه های جهان را بررسی کردیم تا ببنیم برجام در منظر رسانه های جهانی چگونه است.

– تلگراف: برجام دو ساله شد، ایران به تعهداتش پای بند بود ولی نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت از این توافق به دست نیامد

– فوربس: توافق هسته‌ای بی‌نتیجه بود، دولت ترامپ باید به فکر تغییر حکومت ایران باشد

– هافینگتون پست: ترامپ توافق با ایران را نقض می‌کند

– نشنال ریویو: سناتورهای جمهوری‌خواه معتقدند ایران به برجام پای‌بند نیست

– ان بی سی: یک مقام آمریکایی می‌گوید به احتمال زیاد دولت ترامپ پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید می‌کند

– سی ان ان: هدیه اوباما به دولت ترامپ توافقی پایدار بر سر برنامه اتمی ایران است

– واشنگتن پست: دولت ترامپ به دنبال تایید پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای است

– نشنال امارات: توافق هسته‌ای با ایران اجرایی شد ولی امیدهایی که به آن بسته شده بود محقق نشدند

– واشنگتن پست: آمریکا و اروپا در مساله ایران به سوی تقابل می‌روند

– آتلانتیک: توافق هسته‌ای ایران «بدترین توافق ممکن» نیست

– نیویورک دیلی نیوز: دو سال بعد از توافق هسته‌ای، زمان تغییر رژیم در ایران فرا رسیده است

– اسلیت مگزین: ترامپ از توافق هسته‌ای بیزار است ولی آن را نگه‌داشته است

– تاور: دو سال بعد از توافق هسته‌ای، رفتارهای بیزارکننده ایران تایید‌کننده نگرانی منتقدان توافق بود

همانطوری که در فوق ذکر شد نیویورک دیلی نیوز پشت پرده این توافق را افشا می کند و می گوید زمان تغییر رژیم در ایران فرارسیده است و رسانه های آمریکایی تلویحا تایید می کنند برجام برای بستن دست های اقتصادی ایران بوده و مقدمه ای برای فلج کردن اقتصاد و ایجاد نارضایتی مردمی و شروغ اغتشاشات بوده است.

نکته ای که وقاحت غربی ها را بیشتر عیان می کند این است که عملا تاکید می کنند برجام دو ساله شد و ایران به تعهداتش پای بند بود ولی نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت از این توافق به دست نیامد، آنها هم می دانند این بهترین توافق ممکن برای آمریکا بود زیرا از یک طرفی برنامه هسته ای کشور که ابزاری برای چانه زنی در عرصه بین الملل را داشت متوقف کرد و از طرف دیگر نتیجه اقتصادی مورد نظر را نداشت و از همه مهمتر و خطرناک تر اینکه مسئولان ما با دستان خود کاری کردند که اعمال نظارت دشمنان به ایران بیشتر شود و شناخت بیشتری از تمام مجموعه های اقتصادی ایران و زیرساخت های اقتصاد کشور بسیار بیشتر از قبل شود.

حال دیگر آمریکایی ها می دانند شرکت های وابسته به مراکز حساس و نظامی ایران کدامیک هستند و به راحتی مسئولین این شرکت ها را شناسایی و تحریم می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
آزاد
چرا روحانی بی خاصیت را رییس جمهور کرد آخرین دیدگاه
جواد
وقتی به نظرات منتقدین توجه نکردند،وبه منتقدین فحش نثارکردند؛ ازاول هم معلوم ومشخص بود،چیزی عایدمان نخواهدشد، و وقاحت غربی ها بیشترمیشود. منتهی اصرار ورزیدند و حتی انتظارات راهم بیشترکردندوشدآنچه که می توانست اینگونه نشود. وشد خسارت محض
در حاشیه