از میلیاردها تومان پولی که سلبریتی ها برای کمک به زلزله زدگان گرفتند، خبری نیست!

شرایط در مورد کمک های مردمی ریخته شده به حساب چهره های سرشناس ورزشی و سینمایی کشور برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاهی نیز درست در مسیری قرار گرفته است که کمک های مردمی در زلزله ورزقان به آن دچار شد! با این تفاوت که این بار هنوز زمان زیادی از زلزله رخ داده نگذشته است و امکان رسیدگی به موضوع وجود دارد.

از میلیاردها تومان پولی که سلبریتی ها برای کمک به زلزله زدگان گرفتند، خبری نیست!

به گزارش ۸دی، از میلیاردها تومان پولی که سلبریتی ها برای کمک به زلزله زدگان گرفتند، خبری نیست! از سرنوشت دقیق میلیاردها تومان پولی که مردم نوع دوست ایرانی پس از وقوع زلزله کرمانشاه به حساب برخی چهره های سرشناس ریختند، اطلاع دقیقی در دست نیست و هیچ مقام مسئولی نمی داند این منابع مالی چگونه و چه زمان صرف زلزله زدگان خواهد شد؛ اتفاقی تلخ که سابق بر این و در زمان وقوع زلزله ورزقان نیز تکرار شده بود و کمک های مردمی به چهره های شاخص هیچگاه به دست صاحبان اصلی اش نرسید!

در دورانی که به طور میانگین هر هفته در کشور یک اتفاق تلخ و بزرگ رخ می دهد و حوادث تلخ پیشین را به حاشیه می برد، کم تر کسی به این مهم فکر می کند که سرنوشت میلیاردها تومان پولی که برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه به حساب بانکی برخی چهره های سرشناس واریز شد، به کجا رسید؟ آیا این کمک ها به دست صاحبان اصلی اش رسید یا خیر؟

این نگرانی از آنجایی بیش از پیش پر رنگ می شود که اتفاق مشابه با همین رخداد در سال های گذشته رخ داد و در آنجا نیز سرنوشت و نوع هزینه کرد دقیق مبالغ جمع آوری شده مشخص نشد. گذشته از این موضوع آنکه بسیاری از مسئولان محلی و استانی کرمانشاه نیز اطلاع دقیقی از وضعیت این کمک های مردمی ندارند.

بر همین اساس پرسش هایی که مطرح می شود این است که آیا وجود دریافتی تمام و کمال به مناطق زلزله زده منتقل شده و در آنجا صرف امور مورد نیاز مردم می شود یا خیر؟ مجموع این کمک ها دقیقاً به چه میزان بود و به چه شکلی در مناطق زلزله زده هزینه خواهد شد؟

پرسشی که ریشه در برخی خاطرات ناخوشایند شکل گرفته در اذهان عمومی دارد. امثال خاطره پیش قدم شدن شماری از هنرمندان مشهور سینمای کشورمان برای گردآوری کمک های مردمی پس از زلزله ویرانگر ورزقان در آذربایجان شرقی که بعدها حاشیه های فراوانی آفرید.

در سال ۱۳۹۱ و زمانی که زلزله ورزقان رخ داد، شماری از سینماگران مشهور کشورمان، چند روز از وقت گرانبهای خود را به جمع آوری کمک های مردمی اختصاص داده و در نهایت اعلام کردند به دلیل رسیدگی دولتمردان و نهادهای موظف به زلزله زدگان و وعده ها و اقدامات ایشان برای تأمین نیازهای اولیه مردم زلزله زده، وجوه گردآوری شده را صرف تأسیس خانه فرهنگ در منطقه زلزله زده خواهند کرد.

وعده ای که متأسفانه و در کمال ناباوری جامه عمل نپوشید؛ خلف وعده ای که یک سال بعد از جمع آوری کمک های مردمی توسط هنرمندان نشانه های آن دیده شد و کمی بعد، حکم مجادله ای کم سابقه را یافت که در آن یافتن حقیقت بسیار دشوار بود؛ بحث رسانه ای پرویز پرستویی و نماینده مردم منطقه زلزله زده در مجلس شورای اسلامی.

غائله ای که هنوز با گذشت پنج سال از ماجرا، پایان نیافته است و در این مدت ۵ ساله حتی نمایندگان مجلس نتوانستند به درستی دریابند که سرنوشت کمک های مردمی ریخته شده به حساب هنرپیشه گان چه شد و اصل و سود پول چگونه هزینه شد؟

شرایط در مورد کمک های مردمی ریخته شده به حساب چهره های سرشناس ورزشی، دانشگاهی و سینمایی کشور برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاهی نیز درست در مسیری قرار گرفته است که کمک های مردمی در زلزله ورزقان به آن دچار شد! با این تفاوت که این بار هنوز زمان زیادی از زلزله رخ داده نگذشته است و امکان رسیدگی به موضوع وجود دارد.

این مهم را از آن جهت می توان با قطعیت بالایی مدعی شد که فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب اخیراً در گفت و گویی در همین زمینه به رسانه ها گفت: علی رغم کمک های زیادی که برای زلزله زدگان استان کرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی ها از مردم جمع آوری شد، این کمک ها به خوبی بین حادثه دیدگان توزیع نشد و می توان گفت که ردپایی از این کمک ها دیده نمی شود.

وی افزود: مدیریت نکردن در توزیع کمک های مردمی بین زلزله زدگان و ابراز نارضایتی آنها، موجب تضعیف اعتماد مردم به سلبریتی ها در واگذاری کمک هایشان برای رساندن به حادثه دیدگان است و نبود نظارت و مدیریت در تقسیم این کمک ها از انتخاب هنرمندان به عنوان واسطه، مردم را دچار تردید می کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از فضای حاکم بر مناطق زلزله زده برای قهرمان سازی خود سوء استفاده می کنند و این مسئله به نوعی بازی با احساسات مردم و سوء استفاده از این احساسات به شمار می رود.

تجری خاطرنشان کرد: برخی از سلبریتی ها با حضور در مناطق زلزله زده اشک تمساح ریختند و مردم را تحت تاثیر قرار دادند که به زلزله زدگان کمک کنند و مباحثی از این دست را مایه واریز پول به حساب خود قرار دادند اما در حال حاضر خبری از این کمک ها نیست و هنوز بسیاری از زلزله زدگان با وجود سرمای هوا بدون سرپناه مناسب مانده اند.

آنچه از گفته های نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی بر می آید، در خوش بینانه ترین حالت نوعی ابهام در نحوه و میزان هزینه کرد میلیاردها تومان پولی است که مردم نوع دوست ایرانی برای کمک به زلزله زدگان به حساب چهره های سرشناس ریختند.

با توجه به ابعاد اجتماعی و ملی ماجرا و بهره گیری چهره ها از احساس و عواطف ملی مردم در جمع آوری کمک ها، این موضوع نیازمند ورود جدی دستگاه های نظارتی است تا با کمک این ورود بتوان ابهام ها موجود را بر طرف کرد و در رسیدن این کمک ها به زلزله زدگان نیز سرعت بخشید.

در بدبینانه ترین حالت نیز، اگر چهره های سرشناس بنایی برای رساندن این مبالغ به صاحبان اصلی آن ندارند و به دنبال ایده و طرح های مغایر با مطلوب کمک کنندگان هستند، ضرورت دارد دستگاه های نظارتی مسئله را بررسی و در صورت صحت موضوع ضمن اطلاع رسانی با فرد یا افراد خاطی به شدت برخورد کنند.

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه