نقش عدم شفاف سازی در رونق سوداگری؛

بانک مرکزی چقدر در گرانی دلار مقصر است؟

شاید بتوان گفت علت گرانی ارز دشمنی آمریکا و غرب و جنگ ارزی با ایران باشد ولی اگر با نگاه کلان به مسأله نگریسته شود در می یابیم کنترل نرخ ارز در مدیریت بانک مرکزی است و هیچ عاملی نمی تواند کم توجهی و بی مدیریتی دولت ها را در کنترل ارز توجیه کند.

بانک مرکزی چقدر در گرانی دلار مقصر است؟

به گزارش ۸دی، بعد از اغتشاشات در کشور قیمت دلار به جهشی بی سابقه رسیده و به مرز ۴۴۰۰ تومان رسید، بسیاری از کارشناسان اقتصادی این جهش را نتیجه ضعف دولت در مدیریت بازار ارز دانسته و عده ای دیگر می گویند دولت برای پوشش کمبود بودجه علاقه دارد نرخ ارز به ۴۵۰۰تومان برسد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره معتقد است: دولت در پی افزایش نرخ ارز نیست چرا که دولت خود مصرف کننده ارز بوده و رشد قیمت ها باعث تحمیل هزینه ها و افزایش تورم می شود و دستاورد دولت در تک رقمی شدن نرخ تورم را با چالش روبرو می کند.

پورابراهیمی در عین حال معتقد است: بی توجهی به مدیریت بازار ارز، دستاورد دولت در تک رقمی شدن نرخ تورم را با چالش روبرو می کند.

عدم اطلاع رسانی بانک مرکزی در خصوص نوسانات بازار ارز باعث رونق سوداگری در بازار ارز می شود، بنابراین باید بانک مرکزی با شفافیت به مردم اطلاع رسانی و بازار را به صورت فعال تر مدیریت کند. این صحبت منتقدان بانک مرکزی است که نقش این بانک را در کنترل نشدن نرخ ارز بسیار پر رنگ می دانند.

حقیقت آن است که پشت پرده ای همیشه در اقتصاد ایران وجود دارد که برای افزایش سرمایه به هر روشی دست می زند و متاسفانه در تمام دستگاه های اقتصادی کشور نیز رخنه کرده است.

یکی از فعالان این بازار با تأکید بر اینکه بازار سورپرایز شده است، می‌گوید: نمی‌دانیم بگوییم دلار ارزان می‌شود یا گران مهم این است که ما ضرر سنگینی متحمل شدیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به برخی صرافی‌ها ارز می‌دهد ولی میزانش خیلی کم است می‌گوید: روز شنبه هم بانک مرکزی عرضه چندانی در بازار نداشت؛ اما روز گذشته این وضعیت بدتر شده چراکه تاکنون ارزی به صرافی‌ها نداده است و علت اصلی گرانی یکباره دلار افزایش قیمت پایه از سوی بانک مرکزی است.

پیشتر نیز سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، گفته بود: از سال ۹۲ تاکنون نرخ ریال نسبت به دلار ۳۱ درصد تضعیف شده و این در حالی است که تضعیف روبل روسیه در برابر دلار حدود ۷۵ درصد، لیر‌ترکیه ۹۵ درصد و یورو ۱۲ درصد است.

ولی‌اله سیف افزود: این نوسانات ارزهای بین‌المللی با یکدیگر است که ناشی از متغیرهای اقتصادی در کشورهای مختلف بوده و طبیعی است.

سیف تصریح کرد: نرخ ارز ثبات نسبی مناسبی در مقایسه با گذشته داشته است و بانک مرکزی تلاش می‌کند این نوسانات را به حداقل برساند!

تا جایی علت گرانی ارز دشمنی آمریکا و غرب و جنگ ارزی با ایران است  و آن را میتوان توجیه کرد ولی اگر با نگاه کلان به مساله نگریسته شود درمی یابیم کنترل نرخ ارز در مدیریت بانک مرکزی است و هیچ عاملی نمی تواند کم توجهی و بی مدیریتی دولت ها را در کنترل ارز توجیه کند.

اگر آمریکا و غرب با ایران دشمن هستند چرا باید دلار ارز اصلی کشور باشد؟ چرا کشور ما به سمت اصلاح اقتصادی نرفته است؟ چرا پیمان های پولی دو جانبه با کشورهایی که واردات و صادرات محصولات ایرانی انجام می شود صورت نگرفته است؟ این ها سوالی است که بانک مرکزی جواب قانع کننده ای برای آن ندارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه