اسامی پزشکان زیر میزی بگیر را منتشر می کنیم

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است گرفتن زیرمیزی از سوی برخی پزشکان سه تالی فاسد دارد: قانون شکنی و عدم رعایت تعرفه های قانونی، گرفتن پول ناحق ار بیماران و نپرداخت مالیات.

اسامی پزشکان زیر میزی بگیر را منتشر می کنیم

به گزارش ۸دی نیوز، انتشار اسامی خلاصه شده ۱۴ پزشک ابتدا توسط یکی از خبرگزاریهای وابسته به مجلس شورای اسلامی انجام شد و پس از آن، برخی از مسئولان از جمله مدیران وزارت بهداشت و درمان و مسئولان سازمان نظام پزشکی واکنش نشان دادند و این کار را باعث بی اعتمادی مردم به پزشکان دانستند. دیروز هم دکتر حسن زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشت و از ایشان خواست تا رسانه ها را به رعایت حقوق پزشکان توصیه کند.

با وجودی که برخی از چهره های دنیای پزشکی، نسبت به کنش های رسانه ای درباره مسئله پزشکان متخلف، واکنش منفی نشان داده اند، یک نماینده مجلس که در صحن علنی نیز بارها درباره درآمدهای برخی پزشکان صحبت کرده، به خبر می گوید این کار باید طبق قانون انجام شود.
ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان و سیاهکل معتقد است پزشکان نیز مانند سایر صنوف و آحاد جامعه، تابع قانون هستند و در صورتی که خطایی از آنها اثبات شود، طبق قانون باید مجازات شوند. ندیمی می پرسد: “چرا در واحد صنفی متخلف را پلمب می کنیم و تابلو می زنیم که این واحد صنفی به دلیل تخلف، از ادامه کسب، ممنوع شده، ولی درباره انتشار اسامی برخی پزشکانی که اثبات شده تخلف می کنند، ممانعت می کنیم؟

گفتگوی روزنامه خبر با این نماینده را در ادامه می خوانید:

نظر شما درباره درخواست اخیر رئیس کل سازمان نظام پزشکی از مقام معظم رهبری درباره توصیه به رسانه ها چیست؟
به طور طبیعی توقع مردم از رسانه ها این است که چشم و گوش آنها باشند، رسانه کارش خبر رسانی است و ممکن است گاهی اشتباه کند و طبق قانون باید در مقابل اشتباه خود پاسخگو باشد، ولی این که بخواهیم از طرف حاکمیت رسانه ها محدود شوند، قابل تامل است. البته قطعا نظر دکتر زالی این نبوده که خبرهای مربوط به جامعه پزشکی قبل از انتشار، از منظر مجموعه های دولتی یا صنفی مربوط به پزشکان بگذرد. از این لحاظ نباید زبان رسانه ها را بست، چون توقع این است که واقعیات درباره همه صنوف و اقشار انتشار پیدا کند. رسانه ها باید مانند آینه اخبار را منتشر کنند و اگر تخلفی مشاهده کردند، توجه مسئولان را جلب کنند وهزینه جرم و تخلف را برای متخلفان از هر صنفی بالا ببرند.

بیشترین مشکلی که درباره اش این روزها برخی اعضای جامعه پزشکی در مقابل رسانه ها پاسخگو هستند، مسئله زیرمیزی است، به نظر شما آیا باید مسایل زیرمیزی در رسانه ها مطرح شود؟
مسئله این است که زیرمیزی گرفتن اقدامی است که پایش و نظارت ندارد، هر جابجایی دستمزد و پول، باید مبتنی بر سند صورت گیرد، چون هر گونه درآمدی، باید نظارت شود که به حق باشد، درباره زیرمیزی، ما این حساب و کتاب را نداریم، اگر پولی که بیمار قرار است پرداخت کند به حساب بیمارستان واریز شود، تفاوت زیادی دارد به دست منشی پزشک داده شود. همچنین ارجاع بیماران از بیمارستانهای دولتی به مجامع خصوصی باید تحت کنترل قرار گیرد، چون جرم است و تخلف و رسانه ها نیز باید اخبار این مسایل را به اطلاع مردم برسانند.
مشکل دیگری که درباره زیرمیزی داریم، بحث رصد مالیاتی این گونه درآمد برای پزشکان است. وقتی زیرمیزی داده می شود، هیچ نظارتی وجود ندارد و بعضا ممکن است درآمدهای میلیاردی برای برخی ایجاد کند که به دلیل عدم ثبت و ضبط این درآمدها، فرار مالیاتی صورت می گیرد و این مسئله به نفع سازمان مالیاتی کشور و مردم نیست.
پدیده فرار مالیاتی درباره زیرمیزی بحث جدیدی است، پزشکان معتقدند همه پرداختهای توافقی بین بیمار و پزشک، زیر میزی نیست و بیشتر جزء درآمد مشروع است ولی زیرمیزی، خیلی اندک وجود دارد، با این حال در رسانه ها بزرگنمایی شده است. چرا شما باز روی این پدیده اصرار دارید؟
اولا پرداخت از سوی بیمار به پزشک، باید قانونی باشد و اگر کسی حقش در تعرفه گذاری دیده نشده و اگر تعرفه یک خدمت پزشکی و درمانی منطقی نیست، باید قانون آن تغییر کند و نباید کسی به خود حق بدهد، دستمزدش را خودش تعیین کند و از مردم بگیرد، یعنی به عبارت دیگر، گرفتن زیرمیزی، بی قانونی است و بی قانونی فسادآور است.
ثانیا باید حق و حقوق اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی پرداخت شود. هر گونه درآمدی، مالیات دارد و نصاب و سقف و کف مالیات نیز در قانون مشخص شده است. ما نیز در مجلس، در بحث اصلاح قانون مالیات های مستقیم، این فرصت را برای همه مشاغل ایجاد کرده ایم که مالیات انواع درآمد را به صورت قانونی بازبینی کنیم. هیچ پزشکی حق ندارد بیش از تعرفه های قانونی اعلام شده توسط وزارت بهداشت و درمان، از مردم پول دریافت کند و حق و حقوق ملت را به عنوان مالیات این درآمد نپردازد. زیرمیزی خارج از حسابها جابجا می شود و قانون روی آن نظارت ندارد و می شود فرار مالیاتی. فرار مالیاتی برای همه مردم جرم است، فرق نمی کند مهندس باشد یا کارمند یا پزشک.

شما در یکی از صحبتهایتان اشاره کرده اید پزشکان درآمد میلیاردی دارند و باید جلوی این درآمدها را گرفت، طبق چه مستندی این استدلال را داشتید؟
چند نکته باید با هم دیده شود، اول توزیع و تسهیم درآمدها و نسبت افراد از ثروت باید به گونه ای باشد که برخی، بسیار بیش از دیگران درآمد نداشته باشد. اما قبل از آن، باید متذکر شویم که ما نمی خواهیم مانع درآمد افراد شویم. هر صنفی بنا به مشتری و فعالیت و ارزش خدمت خود، درآمد مشخص و معمولی دارد که باید آن را محاسبه کرد و البته مالیاتش را هم گرفت. مشکل اینجاست که نسبت پزشکان به کسانی که درمان می کنند، متوازن نیست. از نظر توزیع پزشک و بیماران در یک شهر و یا استان، باید به نحوی عمل کنیم که مراجعات مردم به یک مرکز و مطب ختم نشود و باعث درآمدزایی سرشار برای یک نفر و محرومیت برای سایرین شود. ولی بحث ما سر درآمد پزشکان نیست، مشکل ندادن حقوق دیگران از این درآمد است. ما با ثروت داشتن دیگران نمی توانیم مخالفت کنیم. کسانی استعداد دارند، توانایی دارند و زحمت می کشند و درآمد کسب می کنند، ما نمی توانیم مانعشان شویم، ما می گوییم این درآمد باید قانونی باشد و حقوق قانونی مردم اعم از پرداخت مالیات و دریافت تعرفه های قانونی نیز در آن رعایت شود. لذا حق نداریم کسی را از جهت اصل درآمد ممنوع کنیم. ما در تفکر اسلامی می گوییم عدالت باید باشد ولی این معنی را نمی دهد که همه مساوی باشند. دولت باید در امکاناتی که به مردم می دهد، برابری را ایجاد کند. مثلا اینکه امکانات درمانی را در همه شهرها و محلات به صورت برابر توزیع کند.

نظر شما درباره اعلام اسامی پزشکان به صورت مخفف در رسانه ها که خبرساز شده، چیست؟
در دنیا برای فرار مالیاتی تعریف اشد مجازات را تعیین کرده اند و تهیه لیست سیاه از متخلفان و محرومیت آنها از حقوق اجتماعی با مراحل مختلف ارتکاب این جرم، مسئله رایجی است و آنها نیز از افشاگری اسامی متخلفان ابا ندارند. مالیات یک حق ملی است و اگر کسی فرار مالیاتی کرد، حق ملی است که نامش اعلام شود. البته روند قانونی اثبات جرم باید طی شود ولی باید شرایط را برای متخلفان و مجرمان ناامن کرد و همه وظیفه خود بدانند که مالیات درآمدشان را بدهند. فرصت را باید به گونه ای تعریف کنیم که برای مجرمان و فرار کنندگان مالیات، وحشت ایجاد شود.

ولی اینجا مسئله زیرمیزی مطرح است، پزشکان معتقدند این طور انتشار اسامی باعث بی اعتمادی مردم به گروهی می شود که سلامت آنها را باید تضمین کنند. شما با این نظر موافق نیستید؟

عرض کردم اصل زیرمیزی مردود است چون غیرقانونی است، چون از راه حساب و کتاب خاصی تحصیل درآمد نمی شود. زیرمیزی یک حق هم از فرد یعنی بیمار ضایع می کند چون بیش از تعرفه قانونی از بیمار، پول می گیرند. با این حساب، زیرمیزی زیرمیزی سه فساد دارد، یکی از لحاظ عدم رعایت تعرفه قانون، بعد هم از لحاظ ضایع کردن حقوق بیمار و سوم هم از لحاظ عدم رعایت حق ملت به دلیل فرار مالیاتی. اگر زیرمیزی اتفاق افتاد و اثبات شد، اعلام آن جرم نیست، بلکه خیلی خوب هم هست. برخی از پزشکان وقتی این جرم  اثبات می شود، از لحاظ پرداخت جریمه قانونی آن مشکل ندارند، بلکه از لحاظ اعتبار و آبرو و برند مشکل دارند. چرا برای یک واحد صنفی متخلف، وقتی قانون را اجرا می کنید و اگر طرف مغازه دار باشد و خلاف کردنش ثابت شود، مغازه اش را پلمب می کنید و تابلو می زنید که به دلیل تخلف، این پلمب را زده ایم، چرا برای برخی پزشکان که تخلف و بی قانونی شان اثبات شده از اعلام اسامی ممانعت می کنید؟ قانون کشور این است که حقوق همه ملت را برابر بدانیم. پزشکان نیز یک صنف هستند مانند بقیه اصناف و ما نیز پزشکان را یک صنف می بینیم و این که اصرار داشتند پزشکی جزء صنوف نباشد، به همین علت است که می خواهند مجازات قانونی درباره متخلفان این صنف به صورت کامل اجرا نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه