کسی حق ندارد آروغ بزند!

یکی از تکنیک‌های زبان اقناع، “کانال انحرافی” است که در این مطلب در قالب تمثیلی جالب از “ممنوعیت آروغ زدن” توسط پادشاهی، این تکنیک توضیح داده شده است.

کسی حق ندارد آروغ بزند!
به گزارش ۸دی؛ یاد گرفتن زبان اقناع یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سواد رسانه‌ای است، اگر شما بفهمید که یک پیام رسانه‌ای چطور و به چه روش سعی می‌کند تا شما را قانع کند تا به چیزی اعتقاد داشته باشید یا کاری را انجام بدهید، آن وقت شما بهتر و با چشمان بازتر می‌توانید تصمیم بگیرید.
اغلب این تکنیک‌ها ساده هستند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را در پیام رسانه‌ای تشخیص دهید.
تکنیک کانال انحرافی
هدف اصلی این تکنیک، منحرف کردن توجه مخاطب از یک مسئله با طرح یا  برجسته کردن موضوعی دیگر است.
این روش معمولا زمانی بیشتر به کار گرفته می‌شود که رسانه قصد دارد سعی کند بخشی از داستان پنهان شود یا آن بخشی که به ضرر گروه خاصی است کمتر برجسته شود.
یکی از موارد پرکاربرد این تکنیک، موضوعات و چالش‌های سیاسی است؛ خیلی از اوقات شاهد آن هستیم که وقتی دولت‌ها در مسئله‌ای خاص با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند، سعی می کنند با برجسته کردن مسئله‌ای دیگر در افکار عمومی، ذهن مخاطب را از چالش اصلی دور کنند و از زیر فشارهای اجتماعی خارج شوند!
برای درک بهتر این تکنیک، می‌توانید خبر زیر و تمثیلی که در ادامه آمده است را بخوانید:
خبر: دستور رئیس‌جمهور برای رفع فیلتر تلگرام!
تمثیل: “روزی پادشاهی خزانه را خالی دید، پس به وزیر خود دستور داد طرحی برای بودجه سال بعد ارائه کند؛ وزیر پس از مشورت با اصحاب اقتصاد، برای جبران کسری بودجه طرحی ارائه کرد که شامل سه بند بود: مالیات دو برابر شود، نیمی از گاو و گوسفندهای مردم به نفع دولت مصادره شود، کسی حق ندارد آروغ بزند!
پادشاه طرح را که دید، با پوزخندی به وزیر گفت: بند اول و دوم قبول، اما سومی یعنی چی؟ چرا مردم نباید آروغ بزنند؟ وزیر گفت: قسمت سوم ضمانت اجرای دو قسمت قبل است؛ بند سوم برای تخلیه انرژی اعتراضی مردم است و ما با استفاده از جارچی‌ها، آروغ نزدن را به مهمترین مسئله مردم تبدیل می‌کنیم؛ مردم هم به جای پرداختن به بندهای اول و دوم، به قسمت سوم خواهند پرداخت!!
در نهایت، پس از بالا گرفتن اعتراضات، به نشانه احترام به خواست مردم، با دستور ملوکانه شما، بند سوم را لغو می‌کنیم و مردم هم خوشحال به خانه می‌روند و درد اجرای دو بند قبلی را تحمل می‌کنند!”
حال در شرایط امروز نیز آمار بالای بیکاری، ‎رکود شدید اقتصادی، عدم تحقق حداقلی دستاوردهای ‎برجام که مورد ادعای دولت بوده، قطع ‎یارانه بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم تا سال آینده و … اما در میان انبوه این مشکلات و نارسایی‌ها، دستور رفع فیلتر تلگرام صادر می‌شود.

منبع: خبرنگاران پویا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه