در خصوص بهداشت ناخن ها بیشتر بدانید

یک متخصص پوست و مو گفت: هر کدام از مشکلات ناخن آزمایش و درمان خاص خود را دارد و درمان ناخن دست و پا بیش از یکسال زمان نیاز دارد.

در خصوص بهداشت ناخن ها بیشتر بدانید

به گزارش ۸دی، دکتر زهره نیکبخت درباره بهداشت ناخن با بیان اینکه بیماری‌های ناخن معمولا یک آینه از تمامی بیماری‌هایی است که می‌تواند به صورت بیماری‌های داخلی و ارگان‌های مختلف بدن باشد، گفت: بیماری قلبی-عروقی، بیماری‌های خودایمنی وبیماری‌های پوستی می‌توانند علائمی روی ناخن داشته باشند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های ناخن شامل اگزماهای پوستی، بیماری‌های قارچی-عفونی وبیماری‌های ناشی از ضربه به ناخن مثل جویدن ناخن هستند، ادامه داد: پزشک از تظاهرات روی ناخن پی به بیماری‌های شخص می‌برد، به عنوان مثال پزشک از روی علائم روی ناخن حدس می‌زند که شخص بیماری پوستی پسوریازیس دارد که علاوه بر پوست و مفاصل بدن، ناخن را هم می‌تواند درگیر کند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه در بیماری لیکن‌پلان علائم ابتلا در ناخن کاملا مشخص است، اظهار کرد: بیماری‌های متعدد دیگری هستند که علائم‌شان از ناخن شروع می‌شود، مانند بیماری‌های قارچی ناخن یا ملانومای بدخیم که گاهی بدون اینکه پوستن بدن درگیر شود از ناخن شروع می‌شود.

نیکبخت خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین‌ها می‌توانند باعث شکنندگی ناخن و مو شوند، مثلا فردی که حین کار از دست خود مراقبت نمی‌کند می‌تواند مستقیما روی ناخن وی اثر گذارد، افرادی که بدون دستکش باغبانی می‌کنند ناخن‌شان دچار قارچ می‌شود، استفاده از شوینده‌های مختلف بدون دستکش باعث اگزمای پوست دست و خارش و تاثیر مستقیم روی ناخن می‌شود.

به ناخن پا توجه کنید

وی با اشاره به اینکه جویدن ناخن‌ها موضوعی است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می‌شود، افزود: کندن ریشه‌های اطراف ناخن باعث ایجاد صدمه به ریشه‌های ناخن و رشد نامنظم ناخن می‌شود همچنین عفونت ریشه ناخن می‌تواند باعث شود که ناخن دچار مشکل شده و شخص ناخن خود را از دست بدهد، یا اینکه فرد در اثر درد ناچار به کشیدن ناخن شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه کشیدن ناخن بدون اینکه تشخیص و درمان قطعی در آن انجام شود، بیهوده است، عنوان کرد: هر کدام از مشکلات ناخن آزمایش و درمان خاص خود را دارد، درمان ناخن دست و پا بیش از یکسال زمان نیاز دارد.

وی عدم رسیدگی به ناخن، استفاده از شوینده‌های نامرغوب، و استفاده از پاک‌کننده‌های لاک قوی را از عوامل از دست دادن کیفیت خوب ناخن و شکنندگی آن دانست.

نیکبخت با تاکید برضرورت توجه‌ افراد به سلامت ناخن پا، اظهار کرد: وزن بدن روی دو کف پا است و غالب کارهای ما روی دو پا انجام می‌شود این درحالی است که غالبا در مراجعان دیده می‌شود که به صورت و موی خود رسیدگی می‌کنند اما به کف پا و ناخن رسیدگی نمی‌کنند به نحوی که پوست پا ترک ترک شده و ناخن پا نیز در گوشت فرو رفته و ناخن داخل گوشت رشد می‌کند این موضوع باعث می‌شود که در حین راه رفتن پا دچار درد شود.

وی تاکید کرد: ضروری است بهداشت پا رعایت شود همچنین نباید ناخن پا گرد چیده شود بلکه باید ناخن پا به صورت صاف گرفته شود زیرا کفش روی ناخن فشار آورده و گرد بودن ناخن باعث می‌شود که گوشه‌های ناخن پا در گوشت فرو رود.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه