خسته بند:

سهم ناچیز حمل و نقل دریایی از بودجه دولتی / آغاز مذاکره با سرمایه گذاران برای کشتی سازی در منطقه آزاد انزلی

عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از سهم ناچیز حمل و نقل دریایی از بودجه دولتی بر ضرورت جذب سرمایه گذار برای توسعه بنادر تاکید کرد.

سهم ناچیز حمل و نقل دریایی از بودجه دولتی / آغاز مذاکره با سرمایه گذاران برای کشتی سازی در منطقه آزاد انزلی

به گزارش هشت دی،حسن خسته بند با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری در بنادر کشور، گفت: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل دریایی به ویژه کشتی های باری باشند تسهیلات با سود ۶ الی ۷ درصد در نظر گرفته در حالی که این موضوع برای سرمایه گذاران در بخش کشتی های مسافربری بدون در نظر گرفتن سود لحاظ شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پرداخت این نوع تسهیلات نیروی محرکه خوبی برای جذب سرمایه گذار است، افزود: هر چند در جنوب کشور از این نوع تسهیلات استقبال خوبی شده اما در شمال نشده و در عین حال نیز محدودیت نیروی متخصص و ماهر در حوزه حمل و نقل دریایی از مشکلات عدیده این بخش است.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از فراهم نبودن بسترهای لازم برای فعالیت مشترک با کشورهای خارجی در حوزه بنادر، تصریح کرد: با توجه به فراهم نبودن زیرساخت ها برای فعالیت های مشترک بسیاری از کشورها در پیچ و خم های اخذ مجوزها سرمایه گذاری در کشور ما را رها کرده و می رود.

بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذار در بنادر فراهم است

خسته بند با اشاره به فراهم بودن بسترهای لازم در سازمان بنادر برای جذب سرمایه گذار، گفت: سازمان بنادر از حضور سرمایه گذار استقبال می کند اما متاسفانه وجود برخی موانع در داخل کشور باعث فرار سرمایه گذار می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نبود متخصص در حوزه جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف، افزود: کسانی که در حوزه جذب سرمایه گذار در بنادر فعالیت می کنند باید تجربه کافی داشته باشند در غیر این صورت شاهد ضرر و زیان زیادی خواهیم بود.

خسته بند با بیان اینکه در جنوب کشور در زمینه جذب سرمایه گذار خوب عمل شده اما در شمال و در حوزه بنادر ضعف های بسیاری دیده می شود، تصریح کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با حضور سرمایه گذار توسعه بنادر و افزایش ارزآوری از این محل صورت بگیرد.

کشتی سازی در شمال کشور با ضعف های بسیاری همراه است

وی با تاکید بر ضرورت ورود به حوزه کشتی سازی در کشور، افزود: در ساخت کشتی ضعف های بسیاری داریم و با وجود اینکه ادعای بسیاری در این حوزه داریم اما ساخت کشتی در ایران بسیار زمان بر بوده و گاهی از تکنولوژی روز نیز دور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی کشورهای پیشرفته در ساخت کشتی ضروری است، گفت: باید با بومی سازی ساخت کشتی در داخل ارزآوری از بنادر را چند برابر کنیم.

خسته بند با اشاره به پایان یافتن ممنوعیت ۹۹ساله کشتی رانی ایران در آب های خزر به واسطه قرارداد ترکمنچای، افزود: اکنون چندسالی است که این موضوع به پایان رسیده اما باز هم در این بخش تلاش نکرده ایم که با جذب سرمایه گذار سهم بیشتری از کشتی رانی در خزر داشته باشیم.

مذاکره با سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی برای کشتی سازی آغاز شده است

وی با بیان اینکه وجود دو منطقه آزاد در بندر انزلی زمینه خوبی برای کشتی سازی است، تصریح کرد: اکنون سرمایه گذارانی برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند و مذاکره با آن ها ادامه دارد تا با کمک سازمان بنادر ظرف یکی دو سال آینده بتوانیم کشتی سازی در شمال کشور را با ورود تکنولوژی آن در دستور کار قرار دهیم.

خسته بند ادامه داد: با آغاز کشتی سازی در شمال کشور اشتغال حداقل  ۲ هزار نفر را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تردد بیش از ۲۰۰ کشتی باری در خزر در سال های قبل، گفت: اکنون اکثر این کشتی ها با بیش از ۳۰ سال عمر به آهن قراضه تبدیل شده اند.

بیشترین حمل بار در خزر مربوط به ایران است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در دریای خزر بیشترین حمل و جابه جایی بار مربوط به جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: کشتی سازی در شمال کشور از نظر استراتژیک لازم است زیرا در غیر این صورت از حجم بالایی از درآمد زایی چشم پوشیده ایم.

وی با اشاره به وضعیت کشور ترکیه از حیث توجه به بنادر و ساخت کشتی، گفت: در شهری در کشور ترکیه ۴۴ کشتی سازی فعال است در حالی که در کشور ما به ندرت واحدهای کشتی سازی به تعداد انگشتان دست می رسد و متاسفانه در خزر چیزی به اسم کشتی سازی نداریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ساخت کشتی های تفریحی، مسافری و  باری از واجبات ارزآوری برای کشور است و برای این مهم باید از تکنولوژی کشورهای پیشرفته استفاده شود.

خسته بند با تاکید بر ضرورت تقویت کشتی سازی در کشور، گفت: در حال حاضر چند شرکت سرمایه گذار برای ساخت کشتی در ایران اعلام آمادگی کرده اند و باید از میان آن ها بهترین گزینه انتخاب شود.

انتقاد از بودجه ناچیز حمل و نقل دریایی

وی با اشاره به وضعیت بودجه ای حمل و نقل دریایی در کشور، افزود: اعتبارات حمل و نقل دریایی در مجموع مناسب نیست زیرا در کل وضعیت بودجه کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به حضور متخصصان در سازمان بنادر و با توجه به شناخت کافی به نسبت وضعیت این سازمان امکان احصا منابع بدون در نظر گرفتن بودجه دولتی باید فراهم شود.

خسته بند ادامه داد: سرمایه گذاری دولت در حوزه بنادر لازم است زیرا بسیاری از کشورهای همسایه در بنادر سرمایه گذاری کرده و اکنون ازعواید بسیار آن منتفع می شوند در حالی که ما در این حوزه بسیار عقب هستیم.

ضرورت حذف بروکراسی اداری برای جذب سرمایه گذار در بنادر

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه بنادر لازم است، گفت: فراهم کردن بسترهای جذب سرمایه گذار از جمله حذف بروکراسی اداری می تواند توسعه بنادر را سرعت ببخشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری در کشور ما با هیچ مشکلی مواجه نیست، افزود: ما در بخش فرار سرمایه گذار در پیچ ها و دره های اخذ مجوز مشکل داریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید با دستور العمل ها و بخش نامه های دست و پا گیر در حوزه جذب سرمایه گذار در بخش توسعه بنادر برخورد کرده و در راستای حذف آن ها گام برداشت.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه