دولت گندم کشاورزان را تحت هر شرایطی می‌خرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان مطمئن باشند دولت گندم تولیدی آنان را در هر شرایطی به‌طور کامل خریداری خواهد کرد.

دولت گندم کشاورزان را تحت هر شرایطی می‌خرد

به گزارش هشت دی،محمود حجتی با بیان اینکه مطالبات گندم‌کاران تا پایان آبان پرداخت شد افزود: خرید تضمینی گندم در سال آینده ادامه خواهد داشت اما نظام خرید تغییر خواهد کرد.

وی گفت: بخشی از گندم تولیدی کشاورزان در سال آینده از طریق بورس خرید و فروش خواهد شد و مازاد آن را دولت خریداری می‌کند.

حجتی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در مراکز پرورش مرغ‌های تخم‌گذار افزود: سال گذشته ۱۷ میلیون مرغ تخمگذار به علت ابتلا به این بیماری معدوم شد و امسال هم تاکنون همین میزان به همین علت معدوم شده است.

وی گفت: درصدد هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های جدید در تولید در زمینه تولید تخم‌مرغ به تعادل برسیم و تا آن زمان بخشی از نیاز بازار را از طریق واردات تامین می‌کنیم.

حجتی با بیان اینکه صاحبان مرغداری‌های تخم‌گذار به واسطه شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد صدها میلیارد تومان خسارت دیده‌اند افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بیمه به صاحبان این مرغداری‌ها خسارت پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال در بخش کشاورزی در سال ۹۰ و ۹۵ به صورت ثابت ۱۸ درصد بوده است گفت: این آمار نشان دهنده ایجاد اشتغال در این سالها در بخش کشاورزی است.

حجتی کشت گلخانه‌ای، آبزی پروری و گیاهان دارویی را از جمله ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید و اشتغال در بخش کشاورزی دانست و افزود: با کشت ماهی در قفس در سواحل جنوب و شمال کشور ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی ایجاد می‌شود.

وی گفت: برنامه ریزی ما تحقق ۲۰۰ هزار تن از این ظرفیت در پنج سال آینده است.

حجتی با بیان اینکه در سال ۹۲ دوازده هزار تن میگو در کشور پرورش یافته است افزود: این مقدار امسال به بیش از ۳۰ هزار تن رسید که ۸۰ درصد آن صادر شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بارش در سال زراعی جاری نسبت به متوسط بلندمدت ۵۳ تا ۵۷ درصد کاهش داشته است گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم که بهمن و اسفند بخشی از این کم‌بارشی جبران شود.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت منابع آب با روش‌های نوین و تجهیزات مناسب افزود: ۱۵ سال پیش از هر متر مکعب آب ۲۰۰ گرم شکر تولید می‌شد که امسال این میزان با استفاده از مدیریت منابع آب و روش‌های نوین به ۶۰۰ گرم رسیده است.

حجتی گفت: ستاد تنظیم بازار برنامه‌ریزی لازم را برای ذخیره دو محصول باغی سیب و پرتقال برای بازار شب عید انجام داده است و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی واسطه‌گری را یکی از مشکلات عمده در چرخه تولید و توزیع محصولات کشاورزی دانست و افزود: کوتاه کردن دست واسطه‌ها نیازمند نهادسازی است.

حجتی گفت: زنجیره تولید تا توزیع باید تعریف شود و تعاونی‌های کارآمد و توانمند اقتصادی در بخش کشاورزی باید ایجاد و تقویت شوند تا دست واسطه‌ها کوتاه گردد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولید و تامین محصولات کشاورزی را به عهده دارد و توزیع این محصولات با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها و اصناف صورت می‌گیرد.

حجتی با بیان اینکه ظرفیت تولید شکر در کشور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است گفت: برای تامین بازار همچنان نیازمند واردات ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن به کشور هستیم.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی در کشور سالانه ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت می‌بینند افزود: تنها ۳۰ درصد از مجموع این خسارت‌ها زیر پوشش بیمه رفته است.

حجتی گفت: بیمه محصولات کشاورزی از جمله بیمه‌های بسیار پرریسک و بیمه‌ای حمایتی است که در سراسر دنیا از جانب دولت‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد خسارت به کشاورزان و باغداران آسیب دیده را دولت می‌پردازد و ۳۰ درصد دیگر سهم خود آن‌هاست.

حجتی با بیان اینکه دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت خسارات محصولات کشاورزی و باغی اختصاص داده است گفت: به خاطر محدودیت‌های منابع متاسفانه همه خسارت‌ها پرداخت نمی‌شود و دولت به خاطر پرداخت همین مقدار هم مشکل دارد.

وی افزود: ۷۰ درصد بدهی‌های بیمه محصولات کشاورزی و باغی تاکنون پرداخت شده و ۳۰ درصد همچنان باقی است.

منبع: صدا و سیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه