اشتون و روحانی در ضیافت دلال ایران و غرب

اشتون بعد از سفر به اصفهان، به پایتخت عمان رفت. روحانی هم یک روز بعد خود را به آنجا رساند؛ کشوری که از سلطانش به عنوان دلال رابطه ایران و غرب یاد می شود.

اشتون و روحانی در ضیافت دلال ایران و غرب

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط ،کاترین اشتون که به کشورمان سفر کرده بود، پس از حضور در شهر اصفهان، مستقیم به عمان پایتخت عمان رفت تا حسن روحانی نیز یک روز پس از وی خود را به این شهر برساند.

آنچه در خصوص این خبر قابل تامل به نظر می رسد این است که از سلطان قابوس پادشاه عمان به عنوان دلال و واسطه رابطه ایران و غرب یاد می شود تا جایی که برخی با اغراق توافقنامه ژنو را از هنرهای این واسطه می دانند. وی که پیش از انعقاد این توافقنامه و به عنوان اولین میهمان رسمی روحانی به کشورمان سفر کرده بود، توانست در نقش میانجی، رابطه ایران و غرب را بهبود بخشد.

حال و با گذشت چند ماه از توافقنامه و مشکلات عدیده ای که در سطح کارشناسان برای طرفین پیش آمده و ادامه روند مذاکرات را با مشکل روبرو کرده است، به نظر می رسد واسطه رابطه ایران و غرب دوباره دست به کار شده و در حال رایزنی برای توافقاتی جدید است.

چالشی که هم اکنون دولت حسن روحانی با آن دست به گریبان است، عدم وفاداری غرب به تعهدات خود به عنوان یک طرف از توافنامه می باشد. این اختلافات که با تهدیدات بسیار مقامات آمریکایی به حمله نظامی شدت گرفته است، حتی دیروز واکنش تخت روانچی، یکی از اعضای مذاکره کننده هسته ای را برانگیخت. وی که برخی او را میانه رو ترین فرد در میان مذاکره کنندگان ایرانی می دانند، به عنوان یکی از نمایندگان ایران دیروز به تهدیدات امریکایی ها واکنش نشان داد.

با این حال، به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت ۶ ماهه برای اجرایی شدن مفاد توافقنامه ژنو و به نتیجه نرسیدن آن، دولت روحانی که شعارهای خود را بر بادرفته می بیند و نه تنها از فشار و تحریم غرب نکاسته که با دادن کلی امتیاز، همچنان در حال در جا زدن است به فکر حل این مشکلات از دریچه ای جدید افتاده است. مشکلاتی که انتقاد رهبر انقلاب را نیز نسبت به تاخیر حماسه اقتصادی توسط دولت تدبیر و امید را برانگیخت.

حال روحانی و تیم مذاکره کننده اش برای برداشتن این معضلات به دنبال توافقاتی جدید می گردند تا از این بحران رهایی یابند. توافقاتی که معلوم نیست مانند توافقنامه ژنو ضررش به سودش غلبه دارد یا قرار است این بار آن طور که شایسته است از حق ملت ایران دفاع شود. باید منتظر ماند و دید این بار سلطان قابوس و همپیمانان غربی اش چه خوابی برای دولت شیخ حسن روحانی دیده اند؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه