حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

آخرین وضعیت هفت پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶/ کاهش زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه با حمل‌ونقل ترکیبی از ایران

ترسیم نقشه اتصال جنوب آسیا به روسیه از طریق راه آهن، تاکید بر تأمین ۸۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه خطوط و ناوگان، ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال، اتصال راه‌آهن به متروی تهران از ۳ نقطه جدید

آخرین وضعیت هفت پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶/ کاهش زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه با حمل‌ونقل ترکیبی از ایران

به گزارش هشت دی،مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تاکید بر اجرای تفاهم‌نامه ریلی میان دو کشور و تامین فاینانس

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سورش پرابها وزیر بازرگانی و صنایع هند بر اجرای تفاهم‌نامه تامین ریل، لوکوموتیو، سوزن همزمان با تولید بخشی از آن‌ها در ایران به فاینانس آن‌ها توسط طرف هندی تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره لجستیک در صنعت حمل و نقل از طرف هندی برای سرمایه‌گذاری در توسعه راه‌آهن چابهار به زاهدان و زاهدان- سرخس دعوت کرد.

 ترسیم نقشه اتصال جنوب آسیا به روسیه از طریق راه آهن

آخوندی در خصوص سهم ایران در تکمیل پروژه های ترانزیتی خود گفت: خط آهن آستارا که ایران و آذربایجان را از طریق شمال ایران به یکدیگر متصل می کند تکمیل شده و هفته آینده افتتاح خواهد شد. همچنین، یک خط راه آهن دیگر از قزوین به رشت در شمال غربی کشور در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد که تا آستارا ادامه خواهد یافت. بنابراین ما یک دسترسی دوطرفه از بنادر خود به غرب و روسیه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار اهمیت دارد زیرا جنوب آسیا را از طریق ریل آهن به روسیه متصل می کند.

آخرین وضعیت هفت پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت گفت: پس از بهره‌برداری این پروژه‌‌ها تا پایان سال جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری برای  سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص راه‌آهن قزوین-رشت اظهار داشت: عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر باهدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور آذربایجان از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. این پروژه که از شهرهای کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امام‌زاده هاشم عبور می‌کند و تاکنون با صرف هزینه‌های بالغ‌بر ۱۳ هزار ۸۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود امسال به بهره‌برداری برسد.

تاکید بر تأمین ۸۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه خطوط و ناوگان

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: برای تحقق اهداف راه‌آهن و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابه‌جایی مسافر، ۸۴هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که تلاش می‌شود ۵۰ درصد این رقم توسط بخش خصوصی تأمین شود.

وی اظهار داشت: این عدد الزاماً نباید از محل منابع عمومی تأمین شوند، بلکه همان‌طور که گفته شد بخشی از این رقم باید از محل سرمایه‌گذاری غیردولتی باشد، در این راستا ضروری است، مشوق‌ها، تضامین و اقداماتی که زمینه را برای جذب سرمایه فراهم کند‌، از سوی دولت برای جذب سرمایه‌گذار ارائه شود‌.

راه‌اندازی مرکز کسب‌ و کارهای نوین در راه‌آهن

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن خبر داد و گفت: زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر عمل خواهد کرد و راه‌آهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکل‌گیری شرکت‌هایاستارتاپ است.

وی همچنین  افزود: راه‌آهن با درک این موضوع، راه‌اندازی مرکز کسب‌وکارهای نوین را در دستور کار قرار داد و هم‌اکنون در حال سازمان‌دهی است تا در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار رسمی این مرکز باشیم.

ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال

معاون وزیر راه وشهرسازی در آستانه سفر وزیر به هند در دیدار با سفیر این کشور پیرامون همکاری‌ در پروژه ریلی چابهار زاهدان گفت: تا پایان سال۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل چابهار تا ایرانشهر با توان و تخصص مهندسان ایرانی آماده ریل‌گذاری می‌شود.

خادمی روند احداث این پروژه در کشور را با منابع داخلی و  تخصص مهندسان ایرانی مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ تاکنون از محل منابع داخلی ۳۰۰ میلیون دلار در راه‌آهن چابهار-زاهدان هزینه شده است و در حال حاضر با توجه به تفاهم‌نامه امضاء شده میان دو کشور خواستار قرارداد تجاری هستیم.

کاهش زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه با حمل‌ونقل ترکیبی از ایران

در این همایش «مهرداد تقی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی هم با تشریح مزایای کریدورهای تجاری ایران گفت تجارت فعال در کریدور هند به ایران و ایران به اروپای غربی و شرقی نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت.

وی افزود با ارسال محموله های هند از راه دریا به بندر چابهار و انتقال آن از راه زمینی یا ریلی ایران به روسیه زمان ارسال بار به ۲۰ روز و نصف زمان ارسال از راه دریا کاهش خواهد یافت.

اتصال راه‌آهن به متروی تهران از ۳ نقطه جدید

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی این شرکت راه‌آهن از سه نقطه جدید به متروی تهران متصل خواهد شد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در حال حاضر ۲۳۰۰ پروژه ریلی از سوی راه‌آهن در دست ساخت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها می‌تواند از پروژه‌های کوچک تا ابرپروژه تقسیم‌بندی شود. سه طرح مهم راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، برقی سازی تهران – مشهد و برقی‌سازی گرمسار – اینچه‌برون پروژه‌های بزرگ در دست ساخت از سوی راه‌آهن هستند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه