چه بخوریم که زخم هایمان زودتر خوب شود؟

 همه ما گاهی در بدنمان زخم هایی ایجاد می شود؛ بریدن دست با چاقو، خراش ناحیه ای از پوست بدن در اثر زمین خوردن و یا اصطکاک با سطوح زبر و یا حتی زخمهای ناشی از انجام اعمال جراحی و بیماریهای خاص.

چه بخوریم که زخم هایمان زودتر خوب شود؟

به گزارش ۸دی، اما می دانستید رعایت نکات تغذیه ای در کنار به کارگیری اصول بهداشتی به بهبود هر چه سریعتر زخمها کمک شایانی خواهد کرد؟

بیشتر زخمهایی که در بدن افراد سالم ایجاد می شوند، در صورتی که تمیز و به دور از آلودگی نگه داشته شوند، سریعتر بهبود می یابند. اما زخمی که در بدن یک فرد دیابتیک یا فردی با مشکلات انعقادی خون و یا افراد مبتلا به زخم بستر،ایجاد می شود، جدی تر بوده و اغلب برای بهبودی کامل نیازمند مراقبتهای پزشکی است. زیرا زخم بدن این افراد به دلیل شرایط بدنی و عوارض بیماری ممکن است هفته ها و یا ماهها زمان ببرد تا کاملا بهبود یابد. بنابراین به دلیل اینکه بدن برای درمان این زخمها نیازمند انرژی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین بیشتری است، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی ذکر شده در بهبودی هر چه سریعتر آنها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پنج رهنمود غذایی زیر بدین منظور توصیه می شود:

چه بخوریم که زخم هایمان زودتر خوب شود؟

مصرف کالری مناسب

گام اول، مصرف میزان کالری مناسب از یک رژیم غذایی مغذی است. این مقدار کالری باید از طریق رژیم غذایی شامل مقدار کافی پروتئین، میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات موجود در وعده های غذایی اصلی یا میان وعده ها تامین شود تا بتواند انرژی لازم جهت ترمیم و بهبود نواحی آسیب دیده و زخمها را فراهم کند.

مصرف پروتئین کافی

مصرف مقدار کافی پروتئین عامل مهم دیگری در زمینه بهبود زخمهاست. سعی کنید هر وعده غذایی اصلی شما در طی روز حاوی ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین، و هر میان وعده حاوی ۱۰ تا ۱۵ گرم پروتئین باشد. یک قطعه مرغ آب پز شده، گوشت قرمز و یا یک تکه ماهی به وزن تقریبی ۹۰ تا ۱۰۰ گرم، دارای ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین است که میزان پروتئین لازم در هر وعده غذایی را تامین خواهد کرد. یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و حدود ۳۰ گرم پنیر، هر کدام دارای ۶ تا ۷ گرم پروتئین هستند و یک فنجان شیر یا ماست کم چرب نیز حاوی ۸ گرم پروتئین است که مصرف این مواد نیز به عنوان میان وعده پروتئین لازم برای بدن را فراهم خواهند کرد.

مصرف آب کافی

با نوشیدن مقدار کافی آب و نوشیدنی های بدون قند و طبیعی مانند چای، قهوه، آب میوه و شیر بدن خود را آب رسانی کنید. این کار از خشکی پوست جلوگیری کرده و به التیام سریعتر زخمها کمک می کند.

مصرف ویتامین لازم

بعضی از زخمها ممکن است برای بهبودی نیاز بیشتری به برخی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند. در این صورت باید پس از مراجعه به پزشک و یک متخصص تغذیه از میزان ویتامین و مواد معدنی لازم جهت بهبود کامل زخم، آگاهی یافته و طبق تجویز آنها از مکملهای مناسب در کنار رژیم غذایی استفاده کنید.

– برای افراد دیابتیک، که به علت عدم کنترل بیماری دچار زخم دیابت- که معمولا در پاها ایجاد می شود و هفته ها و یا ماهها بهبودی آنها طول می کشد- شده اند کنترل سطح قند خون یکی از بهترین راه های جلوگیری و درمان این زخمهاست. این افراد برای کنترل سطح قند خون خود باید حتما با مشورت پزشک تحت درمانهای دارویی با داروهای کاهش دهنده و تثبیت کننده قند خون قرار گیرند.

 

منبع: سلامت آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه