عربستان از تل‌آویو گنبد آهنین خریداری می‌کند

عربستان برای در امان ماندن از موشک های انصارالله سامانه گنبد آهنین را از رژیم صهیونیستی خریداری می کند.

عربستان از تل‌آویو گنبد آهنین خریداری می‌کند

به گزارش ۸دی، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: روزنامه اینترنتی رای الیوم که در لندن بروز رسانی می شود، نوشت: رسانه های عبری به گزارش جدید یک روزنامه سوئیسی درباره توسعه روابط میان ریاض و تل آویو توجه ویژه نشان دادند. روزنامه Basler Zeitung چاپ سوئیس دیروز نوشت دولت عربستان به خریدگنبد آهنین اسرائیل که سامانه ای ضد موشکی است برای استفاده در جنگ علیه انصارالله یمن تمایل نشان داده است. از این گزارش چنین بر می آید که اسرائیل و عربستان با وجود نداشتن روابط دیپلماتیک، در زمینه های نظامی و امنیتی با هم همکاری می کنند به این امید که از حضور فزاینده ایران در خاورمیانه(غرب آسیا) جلوگیری کنند.

این گزارش تاکید می کند: عربستان موضوع خرید تجهیزات بیشتر نظامی از اسرائیل از جمله سامانه دفاعی ضد تانک تروفی (Trophy) ساخت شرکت های اسرائیلی، را بررسی می کند.
گفته می شود کارشناسان نظامی عربستان فناوری نظامی اسرائیل را در ابوظبی آزمایش کرده اند.این روزنامه سوئیسی به نقل از یک تاجر اسلحه اروپایی مقیم ریاض نوشت سعودی ها خرید تجهیزات دیگری مانند سامانه ( ASPRO-A) را نیز بررسی می کنند. این سامانه عبارت است از یک ابزار دفاعی تولید شرکت اسرائیلی رافائل وابسته به صنایع ساخت اسلحه و صنایع هوایی اسرائیل (IAI) که برای دفاع از نفربرها و تانک ها طراحی شده است و به طور خودکار هر موشکی را که نزدیک شود منهدم خواهد کرد.

این روزنامه سوئیسی خاطرنشان کرد کارشناسان نظامی عربستان قبلا فناوری نظامی اسرائیل را که در نمایشگاه فناوری های نظامی در شهر ابوظبی امارات به معرض نمایش در آمده بود، آزمایش کرده اند. از این رو به نظر می رسد بر اساس اعلام نظر ناظران در تل آویو و ریاض، به رغم نبود روابط (رسمی) دیپلماتیک بین تل آویو و ریاض، همکاری های اطلاعاتی دو طرف اخیرا پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

اخیرا گزارش هایی از دیدار میان مسئولان اسرائیلی و سعودی با هدف امنیتی و افزایش همکاری نظامی بین دو طرف در سایه افزایش نفود ایران در خاورمیانه، منتشر شده است. طبق گزارش روزنامه سوئیسی در ماه اکتبر گذشته مقامات اطلاعاتی هر دو طرف به منظور تحکیم روابط با یکدیگر دیدار و احتمال برگزاری نشستی دیگر میان رؤسای هیئت های اطلاعاتی دو طرف را بررسی کرده اند.

گفتنی است تل آویو به دلیل نگرانی از شلیک موشک های مقاومت از باریکه غزه و به منظور جلوگیری از رسیدن این موشک ها به شهرک های صهیونیستی و نیز نمایش توانایی های نظامی خود در مقابله با تهدیدهای آینده به ساخت سامانه دفاع موشکی با پایه های متحرک روی آورد تا موشک های کوتاه برد و گلوله های توپ را خنثی کند.

این سامانه که در سال ۲۰۰۷ با هزینه مبلغ دویست و ده میلیون دلار در شرکت رافائل ساخته شد به گنبد آهنین شهرت یافت و از نیمه های سال ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار گرفت. بعد از جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ احتیاج مبرم به یک سامانه که از تل آویو در برابر موشک های کوتاه برد حمایت کند احساس شد زیرا حزب الله بیش از چهار هزار موشک کوتاه برد کاتیوشا به سوی اراضی اشغالی شلیک کرد که در شمال آن فرود آمدو موجب کشته شدن ۴۴ شهرک نشین صهیونیست شد. نگرانی ناشی از شلیک این موشک ها یک میلیون شهرک نشین را به پناهگاه ها سوق داد.

دانشمندانی که برای شرکت های ریتیون و رافائل کار می کنند انتقادهای متعددی را علیه کارکرد سامانه ضد موشکی مطرح کرده اند. آنها با بررسی فیلم های ویدئویی که توسط علاقمندان گرفته شده است دریافتند که نسبت واقعی خنثی سازی های موفق موشک ها به حدود پنج درصد می رسد حال آن که تل آویو مدعی هشتاد و چهار درصد است و به آن افتخار می کند.

دو مسئول امنیتی اسرائیل چند روز قبل تاکید کردند تل آویو اطلاعات شخصی و الکترونیکی را از ایران به سعودی ها ارائه می کند و رابطه دو طرفه آنها نیز صرفا بر مبنای منافع مشترک است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه