تغییر مکان پایگاه نظامی چین از مرز ایران به مرز تاجیکستان

یکی از مقامات وزارت دفاع افغانستان تصریح کرد پکن یک پایگاه نظامی به دلیل نگرانی‌اش از ورود تروریست‌های «اویغور» از طریق خاک افغانستان به چین و جلوگیری از این موضوع خواهد ساخت.

تغییر مکان پایگاه نظامی چین از مرز ایران به مرز تاجیکستان

به گزارش هشت دی،«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان خبر داد چین برای ارتش افغانستان در ولایت «بدخشان» این کشور یک پایگاه نظامی می‌سازد.

وی افزود: توافق برای ساخت این پایگاه در پی سفر اخیر «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان به پکن و دیدار با «چانگ وان کوان» همتای چینی‌اش صورت گرفته است.

چانگ در این دیدار از تمایل پکن برای افزایش روابط نظامی با افغانستان و همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی خبر داده بود.

وزیری تصریح کرد چین تمام تجهیزات مورد نیاز این پایگاه از جمله «سلاح، یونیفرم نظامیان و تجهیزات نظامی» را نیز تهیه خواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت دفاع افغانستان تصریح کرد پکن این پایگاه را به دلیل نگرانی‌اش از ورود تروریست‌های «اویغور» از طریق خاکافغانستان به چین و جلوگیری از این موضوع خواهد ساخت.

گفتنی است که بدخشان مرز کوچک ۷۶ کیلومتری کوهستانی با چین دارد و آسان‌ترین مسیر دستیابی چین به افغانستان از طریق منطقه «پامیر» تاجیکستان است.

اخیرا نیز «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به مرز مشترک طولانی این کشور با افغانستان گفته بود که کشورش در برابر حضور داعش در شمال افغانستان بی‌تفاوت نیست.

این در حالی است که روسیه و دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز بارها نگرانی خود را از گسترش ناامنی در افغانستان ابراز کرده‌اند و چندی پیش وزارت دفاع روسیه از انتقال و استقرار چندین دستگاه تانک، ده‌ها فروند بالگرد، و چند سامانه دفاع ضدهوایی و تجهیزات نظامی دیگر به تاجیکستان خبر داده بود.

منبع: افکارنیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه