وضعیت خرید و فروش مسکن در رشت چگونه است؟

مسکن همچنان در اغماست/ از بی برنامگی دولت در بازار مسکن تا نگاه تجاری بانک ها به تسهیلات بانکی

متأسفانه مشاهده می شود که دولت برنامه ویژه ای برای مسکن ندارد بارها از مسکن اجتماعی سخن گفته شده ولی نتوانستند این طرح را پیاده و عملیاتی کنند و از طرف دیگر این دولت طرح مسکن مهر را نیز قبول نداشته و بسیاری از مردم هنوز در صف گرفتن مسکن های خود مانده اند.

مسکن همچنان در اغماست/ از بی برنامگی دولت در بازار مسکن تا نگاه تجاری بانک ها به تسهیلات بانکی

به گزارش ۸دی وضعیت مسکن در کشور بعد از تحریم های آمریکا و سه برابر شدن دلار به حالت وخیمی درآمده و با رشدی وحشتناک مواجه گشت که باعث بهت بسیاری از هموطنان شد.

حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور در این باره معتقد است این رشد قیمت به صورت حباب گونه بوده و با وضعیت مالی و معیشتی مردم همخوانی ندارد و بالطبع باعث شده کشور رکودی سنگین و چند ساله ای را در بخش مسکن تجربه کند.

به گفته عقبایی کم شدن سود بانکی هم نتوانسته بازار مسکن را رونق ویژه دهد زیرا بازار مسکن بازاری بزرگ و مقاوم است و با چند صد میلیارد تومان تغییر چندانی در آن رخ نخواهد داد.

اما وضعیت خرید و فروش مسکن در شهر رشت چگونه است؟

علی حامی احمدی رئیس اتحادیه معاملات ملکی رشت در گفتگویی درباره وضعیت قیمت مسکن در رشت، اظهار کرد: وضعیت مسکن همچنان راکد و بدون تغییر است گفته می شود در تهران برای خانه های کوچک تا حدود کمی خریدار وجود دارد ولی در رشت خرید و فروش مسکن کم است و در حال حاضر افزایش قیمت چندانی نداریم.

رئیس اتحادیه معاملات ملکی رشت با اشاره به رکود بازار و ناهماهنگی میزان هزینه و درآمد در خانوارها، افزود: امکان دارد با رسمی شدن وام مسکن ۱۷.۵درصدی بانک ملی تغییری در بازار مسکن ایجاد شود

حامی احمدی با توجه به افزایش ۱۰ درصدی کرایه خانه ها نسبت به سال گذشته با اشاره به درآمد کم کارمندان و نبود قدرت خرید، بیان کرد: قسط وام هایی که برای مسکن به مردم تعلق می گیرد زیاد است و کارمندان با حقوق کم قادر به پرداخت اقساط نیستند.

بالا بودن قیمت مسکن در کشور و به ویژه در شهر رشت باعث شده مردم به اجاره نشینی روی آورند زیرا توان خرید مسکن را ندارند تنها در صورتی مردم قادر خواهند بود مسکن را تهیه کنند که دولت برنامه ویژه ای برای این بخش داشته باشد.

متاسفانه مشاهده می شود که دولت برنامه ویژه ای برای مسکن ندارد، آخوندی بارها از مسکن اجتماعی سخن گفته ولی این طرح را نتوانسته پیاده و عملیاتی کند از طرف دیگر این دولت طرح مسکن مهر را نیز قبول نداشته و بسیاری از مردم هنوز در صف گرفتن مسکن های مهر خود مانده اند.

به اعتقاد برخی کارشناسان مسکن مهر با معایب ساختاری دارد اما بازهم توانست امید مردم را برای خرید مسکن زنده کند.

عده ای دیگر از هم کارشناسان معتقدند نباید مسکن را محدود به یک طرح کرد و دولت هم زمان باید چند طرح را برای مردم برای رسیدن به مسکن آماده کند برای بخشی مسکن روستایی تعبیه شود برای شهرک نشینان مسکن مهر ساخته شود و برای اقشار شهرنشین تسهیلات ویژه بانکی اختصاص یابد.

بانک ها به ویژه بانک مسکن باید طرح های بلند مدت وام با قسط های اندک را برای خانه دار شدن مردم اعمال کنند ولی حسام عقبایی معتقد است بانک مسکن و دیگر بانک ها تنها نگاه تجاری داشته و به فکر رفع مشکل مسکن نیستند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند اسپانیا تسهیلات بلند مدت ۳۰ ساله برای مسکن داده شده و افراد کم درآمد نیز می توانند صاحب خانه شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه