مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی گیلان بیان کرد

توجه جدی دولت برای بازسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده

مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه در کشور نزدیک به ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده سکونت دارند گفت: توجه جدی برای بازسازی این مناطق و اینکه امکان زندگی مناسبی برایشان فراهم شود جز اولویت‌های دولت است.

توجه جدی دولت برای بازسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده

به گزارش هشت دی،علی خاوری در نشست خبری بابیان اینکه در سال ۸۹-۸۸ مفهومی در کشور به نام بافت فرسوده ایجاد شد‌ اظهار کرد: این مفهوم در دو، سه سال اخیر گسترش پیدا کرد و‌ بحث بافت فرسوده در غالب بحث بازآفرینی شهری که یکی از پایه‌هایش در اصل بافت فرسوده است تعریف‌شده‌ که در کنار آن سکونتگاه‌های غیررسمی را در داخل استان نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه در کشور نزدیک به ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده سکونت دارند افزود: توجه جدی برای بازسازی این مناطق و اینکه امکان زندگی مناسبی برایشان فراهم شود جز اولویت‌های دولت است.

مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی گیلان گفت: از مجموع ۵۲ شهر در استان گیلان تا کنون ۲۲ شهر محدوده‌ بافت فرسوده‌ مطالعه شده و ۵ شهر در دست اجرا برای مطالعه است.

 خاوری بابیان اینکه وسعت بافت فرسوده در داخل استان ۲ هزار ۳۵۸ هکتار است گفت: در قالب همین موضوع خدماتی هم باید داده شود که سه پارامتر محدوده‌های بافت فرسوده را مشخص می‌کند.

وی افزود: ریزدانگی پلاک‌هایشان که از یک حدی بیشتر نیست و ۶۰ درصد قطعات یک منطقه اگر از آن حد کمتر باشد یکی از پارامترهای تشخیص بافت‌های فرسوده است.

مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی گیلان بابیان اینکه شبکه معابر کوچک که امکان ارائه خدمات آب را در‌ حوادث با سختی همراه می‌کند و مهم‌ترین پارامتر در تعیین بافت فرسوده پایداری سازه‌ها است گفت: اگر این سه پارامتر باشد محدوده بافت فرسوده مشخص می‌شود.

خاوری با اشاره به اینکه یکی از ارکان ارائه خدمات ما هستیم تصریح کرد: در بافت فرسوده بیشتر خود نهاد مردم باید مشارکت کنند و دولت هم باید کمک کند، شهرداری‌ها در احیا باید کمک مؤثر کنند.

وی با اذعان به اینکه یکی از ارکان نوسازی بافت فرسوده تخصیص منابع است بیان کرد: دولت احیای بافت‌های فرسوده را در اختیار مردم می‌گذارد و در وام‌هایی بدون‌ سپرده قرار است قسمتی از سود ‌را دولت پرداخت کند البته تقریباً این هم محقق نشده که به نظرم‌ یکی از نقاط ضعف در این بخش است.

مدیرکل راه‌ و ‌شهرسازی گیلان بابیان اینکه از سال ۸۸ تا پایان ۹۵ تقریباً یازده‌ هزار و ‌نه‌صد واحد توانستند از این ظرفیت استفاده کنند گفت: در بعضی از سال‌ها بین ۸۸ تا ۹۵ قرار بود هرسال ده درصد از بافت‌های فرسوده در شهرهایمان نوسازی شود که محقق نشده اما همه سهمیه‌ای که در این سنوات تخصیص داده بودند برای گیلان محقق شد و استقبال بسیار خوبی تا پایان سال ۹۵ بوده که امسال هم تداوم دارد.

خاوری بابیان اینکه برنامه دولت این است که هرسال در برنامه ششم ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را نوساز کند افزود: اگر ۶۰۰ هزار واحد را به طور مساوی بین ۳۳ استان تقسیم کنیم حدود دو هزار واحد مسکونی برای هر استان می‌شود.

وی بیان کرد: سهمیه امسال استان با توجه به وسعت و حجم مطالعات ما یک هزار و ۲۹۵ واحد است و که باید تلاش کنیم این اعداد را جذب کنیم که به‌منزله تحقق برنامه‌ای است که برای ما پیش‌بینی‌شده است، در برنامه پنجم توسعه اندکی در بعضی از سنوات عقب بودیم ولی در سرجمع توانستیم به هشت یا نه درصد برسیم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه