علوی، ظریف، آخوندی و فانی در راه استیضاح

۱۳ نفر از نمایندگان مجلس به دلیل افزایش قیمت عوارض بزرگراه تهران- پردیس طرح سوال از وزیر راه و شهر‌سازی که تقریبا استیضاح است را امضا و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردند.

علوی، ظریف، آخوندی و فانی در راه استیضاح
به گزارش ۸دی نیوز، روزنامه تهران امروز در گزارشی نوشت:

با توجه به آنچه از رابطه چند ماه دولت یازدهم و مجلس نهم سراغ داریم طرح سوال یا استیضاح وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه، به دلیل سفر اشتون به ایران و برگزاری دیدار با عاملین حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ دور از انتظار نبود. اما روز گذشته خبر استیضاح وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه و شهرسازی نیز در مجلس مطرح شد.

دردسر اشتون برای دستگاه دیپلماسی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران به غیر از دیدار با مقامات رسمی کشور چند ملاقات غیررسمی و خارج از عرف سفرهای دیپلماتیک نیز انجام داده است. اشتون در سفارتخانه اتریش با نرگس محمدی از محکومین کشور ملاقات کرده است. برخی نمایندگان مجلس با طرح سوالی خواستار توضیح محمود علوی وزیر اطلاعات درباره این دیدار شدند.تاکنون بیش از بیست نفر از نمایندگان این سوال را امضا کرده‌اند و امروز این سوال به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد.آنها در سوال خود عنوان کرده اند: «چرا از ملاقات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکومین فتنه آمریکایی ۸۸ جلوگیری نکردید؟ آیا نمی‌توانستید از حاشیه‌سازی‌های اینگونه که مانع‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است جلوگیری کنید؟» ابراهیم آقا محمدی نیز درباره استیضاح از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفته:«بحث سوال و استیضاح از وزیر خارجه در صحن مجلس شورای اسلامی در این رابطه مطمئناً مطرح خواهد شد زیرا هر روز شرف، استقلال و آبروی ما در حال آسیب دیدن است. اگر کاترین اشتون بدون اجازه به دیدار فتنه گران رفته است وزارت خارجه باید به اشتون اخطار جدی بدهد و حتی وی را از ایران اخراج کنند. وزارت خارجه اگر راست می گوید و اگر وزیر ادعای انقلابی گری دارد باید به اشتون بگوید که به دلیل زیر پاگذاشتن پروتکل دیپلماتیک باید به کشور خودت برگردی نه اینکه فرش قرمز جلوی پایش پهن کنند و برای تفریح او را به این ور و آن‌ور ببرند.» علت انتقاد نمایندگان به عملکرد دستگاه دیپلماسی و اطلاعاتی کشور به این خاطر است که پیش از این نیز هیات دیپلماتیک و پارلمانی اروپا در سفر به ایران با «نسرین ستوده» و «جعفر پناهی» از فعالین فته ۸۸ در سفارت یونان، دیدار و گفت‌وگو داشتند و طی این دیدار جایزه ساخاروف را به آنها اهدا کردند. اگرچه مجلس شورای اسلامی میزبان این گروه بوده، اما در آن زمان پارلمان نشینان هر گونه صدور مجوز در این زمینه را انکار کرده و عنوان کردند که هماهنگی دیدار این هیات در نهادهای دیگری مانند وزارت خارجه و قوه قضاییه صورت گرفته است. در همین رابطه نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی از حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، برای ارائه توضیحات به این کمیسیون دعوت می‌کنند. علوی در پاسخ به چرایی برگزاری این دیدار و عدم دخالت وزارتخانه متبوعش برای جلوگیری از این دیدار گفت: «این وزارتخانه با اصل سفر گروه دوستی پارلمانی و سایر مراودات مخالفتی ندارد و باز هم اشاره می‌کنم که ما نظر مخالف خود را درباره ملاقات هیات با افراد مذکور اعلام کرده بودیم.» پس از توضیحات وزیر اطلاعات نمایندگان اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع نشده‌اند.

آخوندی در مرز استیضاح

روز گذشته همچنین حمید رضا مشهدی عباسی عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از افزایش ۴۰ درصدی عوارض آزاد راه تهران- پردیس گفت: «۱۳نفر از نمایندگان مجلس به دلیل افزایش قیمت عوارض بزرگراه تهران- پردیس طرح سوال از وزیر راه و شهر‌سازی که تقریبا استیضاح است را امضا و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردند.» نمایندگان منتقد عنوان می‌کنند قیمت عوارضی تهران – پردیس از ابتدا گران تعیین شده است.

۱۰۰ امضا برای استیضاح فانی

بی توجهی به فرهنگیان و ایثارگران و خانواده شهدا، عدم پرداخت حقوق مربوط به مناطق جنگی معلمان ایثارگر، کاهش یک رتبه شغلی از احکام کارگزینی بازنشستگان، عدم پرداخت حق تدریس معلمان و قطع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از مهم‌ترین دلایل طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام شده است. طراحان استیضاح عنوان می‌کنند که تاکنون ۱۰۰ امضا برای این استیضاح جمع‌آوری کرده‌اند. فتح‌الله حسینی یکی از طراحان طرح استیضاح از وزیر آموزش و پرورش گفته: «این طرح استیضاح هنوز به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه نشده و امضاهای آن در حال افزایش است.» محمدحسن دوگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز گفته: «سوالاتی که در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده، مواردی است که این وزارتخانه باید با ارائه برنامه‌های مناسب، مقدمات اجرایی کردن دیگر برنامه‌های سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش را فراهم می‌کرد.» با وجود اینکه چندین بار تاکنون بحث استیضاح وزرا در بهارستان با ریش سفیدی هیات رئیسه مجلس منتفی شده است باید دید این بار شاهد حضور وزرا در بهارستان خواهیم بود یا امضا‌ها از زیر برگه‌های استیضاح حذف می‌شود؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه