معاون وزیر راه و شهرسازی:

خط آهن قزوین-رشت-آستارا زمان انتقال بار از ایران به اروپا را به نصف می رساند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت-آستارا مدت انتقال بار از ایران به روسیه و اروپا به نصف زمان فعلی کاهش پیدا می کند.

خط آهن قزوین-رشت-آستارا زمان انتقال بار از ایران به اروپا را به نصف می رساند

به گزارش ۸دی خیرالله خادمی روز دوشنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: در بخش حمل و نقل ریلی تا پایان امسال باید شاهد اجرای ۹۱۹ کیلومتر ریل باشیم که در کشور سابقه نداشته است.
این مسئول در ادامه گفت: رییس جمهوری در زمان انتخابات و پس از آن در خصوص توسعه شبکه ریلی در کشور قولهایی دادند که متعهد به اجرای آنها هستیم.
وی در ادامه از راه آهن قزوین-رشت به عنوان یک طرح عمرانی خاص و ویژه یاد کرد که با توجه به شرایط مالی کشور اجرای آن سابقه نداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: همه تلاش خود را به کار گرفته ایم تا این خط آهن در سال جاری مورد بهره برداری قرار بگیرد.
خادمی با بیان اینکه عملیات اجرایی سد کرخه که بزرگترین پروژه کشور بود ۱۰ سال به طول انجامید، افزود: خط آهن قزوین-رشت نیز با ۳۰میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی و ۹ کیلومتر پل خاص و ۲۸ کیلومتر تونل از بزرگترین طرح های عمرانی و حمل و نقل ایران به شمار می رود.
وی افزود: این مسیر ریلی نسبت به سایر راه های ریلی کشور ارجحیت خاصی دارد چرا که اتصال دهنده ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اروپا است و با بهره برداری از آن شاهد کاهش هزینه های حمل و نقل کالا برای کشور خواهیم بود.
خادمی در ادامه یادآور شد: برای اجرای این طرح ریلی تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده است و برای تکمیل آن نیز امسال ۳۰ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: گره کار این طرح، پل های خاص و تونل های آن است که باید هرچه زودتر تمام شوند تا قول رییس جمهوری مبنی بر تکمیل راه آهن قطار-قزوین به رشت در سال جاری محقق شود.
وی افزود: تقریبا همه کارهای مربوط به این طرح ریلی انجام شده است و باید از سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه حداکثر استفاده را به لحاظ توسعه گردشگری و حمل و نقل داشته باشیم.
خادمی همچنین گفت: پل های این طرح بسیار خاص هستند به گونه ای که تیرهای این پل هر کدام دارای ۲۵۰ تن وزن است که این موضوع جانمایی و نصب آنها را مشکل می کند.
وی ادامه داد: سعی کرده ایم تمامی پشتیبانی و تجهیزات این مسیر ریلی را از داخل کشور انجام دهیم تا اشتغال و اقتصاد کشور نیز به رونق برسد.
استاندار قزوین نیز در این دیدار بر بهره برداری هرچه سریع تر از خط آهن قزوین-رشت تاکید کرد و گفت: همه باید در این خصوص همت کنیم.
عبدالمحمد زاهدی گفت: بخش قابل توجهی از طرح های حوزه راه در کشور توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل صورت می گیرد و باید از تلاش این مجموعه قدردانی کرد.
وی با اشاره به دشواری نصب پل های خط آهن قزوین-رشت،ادامه داد: اطلاع رسانی مناسبی باید برای انسداد آزادراه قزوین-رشت در هنگام نصب این پل ها صورت گیرد تا مردم دچار مشکل نشوند.
در ادامه این نشست در خصوص رانش ۱۰ کیلومتری در جاده قزوین-الموت -تنکابن،مشکلات زیست محیطی این مسیر،تکمیل تعریض جاده بویین زهرا به ساوه، دانسفهان به رحیم آباد و در خواست قیر به منظور بهسازی راه های روستایی استان قزوین نیز بحث وگفت و گو شد.
احداث خط آهن قزوین-رشت هم اکنون دارای ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی است.
طول مسیر خط آهن قزوین-رشت ۱۶۴ کیلومتر است که ۲۸ کیلومتر از این مسیر را تونل تشکیل می دهد و ۵۰ پل بزرگ نیز در آن وجود دارد.
بزرگترین پل خط آهن کشور نیز در این مسیر قرار دارد.
قرار گرفتن این مسیر در محور کریدور شمال-جنوب و اتصال بندر انزلی به خلیج فارس از مهم ترین ویژگی های این خط آهن است و علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، این خط آهن یک مسیر توریستی و یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور نیز به شمار می رود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه