هشت دی گزارش می دهد:

حمایت از برنج داخلی با کوتاه کردن دست دلالان/ آیا آرزوی صادرات برنج مرغوب کشاورزان گیلانی محقق می شود؟!

برخی از کارشناسان معتقدند یک کمپانی یا شرکت واسطه بزرگ دولتی یا خصوصی باید تشکیل شده تا برنج را از تمامی شالی کاران خریده و با قیمت کم تر و عرضه ای بالا به دست مصرف کننده برساند شاید این بهترین راه برای رقابت برنج ایرانی با برنج های وارداتی باشد.

حمایت از برنج داخلی با کوتاه کردن دست دلالان/ آیا آرزوی صادرات برنج مرغوب کشاورزان گیلانی محقق می شود؟!

۸دی: بحث واردات برنج سال هاست که به موضوع اصلی استان های شمالی کشور تبدیل شده، بسیاری از مردم دلیل گرانی برنج ایرانی نسبت به نمونه خارجی اش را نمی دانند اما این بحث به بررسی بیشتری نیاز دارد.

به سراغ یکی از کشاورزان استان رفتیم و از چرایی بالا بودن قیمت برنج سوال کردیم آقای کریمی در پاسخ به خبرنگار هشت دی گفت: در گذشته تمام کشاورزان به صورت گروهی در زمین هم کار می کردند و بعد از اتمام کار از یک شالی به شالی دیگر می رفتند در آن زمان نیازی به گرفتن کارگر نبوده و برنج با قیمت بسیار کمتری تولید می شد ولی امروزه شالی دار باید برای کشت محصول کارگر بگیرد و هزینه های جانبی کارگر را نیز تامین کند و از طرفی دیگر مانند گذشته جوانان و فرزندان شالی کارها به کمک نمی آیند و دوست دارند به مشاغل دیگری مشغول شوند و این امر هزینه های تولید برنج را به شدت افزایش داده است.

 

علت دیگر گرانی برنج از زبان شالی کارها دلالان و واسطه ها هستن که گاهی چند دست برنج میان آنان می چرخد تا به دست مصرف کننده برسد.

سود سرشار واردات برنج خارجی و غش در معامله یا به تعبیر امروزی مخلوط کردن جنس مرغوب با جنس تقلبی از عواملی هستند که باعث شده برنج خارجی به کشور با وارداتی عظیم روبرو شود.

بحث دیگری که کارشنان غذایی کشور مطرح می کنند و به تازگی شائبه ای از زیان بار بودت برنج وارداتی را ایجاد کرد زیان بار بودن مصرف برنج هندی و برنج های کشورهای دیگر بر سلامت مردم است زیرا آنان برای پایین آوردن قیمت برنج خود ژن برنج را دستکاری کرده تا آفت نزده و بسیار رشد کند و این امر به گفته متخصصان بیولوژیک کشور بسیار بر سلامتی انسان خطرناک بوده و باعث رواج انواع سرطان در کشور خواهد شد.

با اعلام گفته های فوق حمایت از برنج ایرانی به عنوان کالای استراتژیک کشور باید مورد حمایت دولت و مجلس قرا گیرد زیرا از طرفی آمار اشتغال در صورت افزایش تولید برنج بالا می رود و از طرفی دیگر سلامتی مردم نیز با استفاده از برنج ایرانی تضمین خواهد شد.

طبق آمار اعلام شده دولت مورد نیاز برنج کشور سه میلیون تن بوده و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز در داخل کشور تولید می‌شود کشور نیازمند ۵۰۰ هزار تن برنج است اکنون علاوه بر برنج‌های تولیدشده داخلی بیش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی در کشور موجود است و اوضاع برنج ایرانی را به شدت خراب کرده است.

اما درچند روز گذشته کشاورزان شمالی اخبار امیدوارکننده ای را شنیدند، مدیرکل جهادکشاورزی گیلان از آغاز خرید توافقی برنج ازکشاورزان شمال خبرداد و گفت: شالیکاران گیلان و مازندران تا ۱۵ بهمن ماه فرصت دارند که محصول برنج خود را با قیمت توافقی بفروش برسانند.

علیرضا شعبان نژاد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خرید توافقی برنج از شالیکاران استان های گیلان و مازندران آغاز شد، وی با اشاره به نرخ خرید توافقی برنج از شالیکاران، افزود: در این خرید، محصول برنج از نوع بومی هاشمی، صدری فقط از کشاورزان گیلانی و رقم های پرمحصول از نوع شیرودی، ندا و نعمت از کشاورزان مازندرانی خریداری می شود.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه نیز خاطرنشان کرد: نرخ خرید توافقی برنج از شالیکاران براساس هشت درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم صدری و هاشمی ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، شیرودی پنج هزار و ۴۵۰ تومان و همچنین ندا و نعمت چهار هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده است حداکثر شکستگی قابل قبول برای خرید توافقی برنج ۱۵ درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای افزایش نرخ خرید توافقی هفت و نیم درصد تعیین شده است.

شعبان نژاد با تأکید براینکه یکی از شروط لازم برای خرید توافقی برنج این بوده که این محصول تولید داخل و سال زراعی جاری باشد، گفت: برنج های تولید شده نباید دارای آفت زنده باشند و شالیکاران تنها تا ۱۵ بهمن ماه جاری فرصت دارند تا با قیمت توافقی محصول خود را بفروش برسانند.

 

 

به گزارش خبرنگار هشت دی برخی از کارشناسان معتقدند یک کمپانی یا شرکت واسطه بزرگ دولتی یا خصوصی باید تشکیل شده تا برنج را از تمامی شالی کاران خریده و با قیمت کم تر و عرضه ای بالا به دست مصرف کننده برساند شاید این بهترین راه برای رقابت برنج ایرانی با برنج های وارداتی باشد زیرا در صورت اجرایی شدن آن برنج های باکیفیت و با برند واحد در سراسر کشور با کمترین قیمت توزیع می شود.

با انجام چنین طرحی دست واسطه های مختلف از قیمت برنج کوتاه شده و راه برای صادرات برنج به بازارهایمدرن دنیا همچون روسیه نیز باز شده و کشاورزان ایرانی محدودیت تولید نخواهند داشت زیرا به گفته مودودی معاون وزیر صنعت بازارهای مدرن به کالایی با یک کیفیت و با یک قیمت در طول یک سال نیاز خواهند داشت و این امر تنها با ساماندهی خرید و عرضه کالا امکان پذیر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه