فرماندار رودبار:

باغات زیتون رودبار با مشکل کمبود آب مواجه هستند

فرماندار رودبار بابیان اینکه شهرستان رودبار بیش از هشت هزار و ۶۰۰ هکتار باغات زیتون دارد گفت: از این میزان دو هزار هکتار باغ‌های سنتی هستند و بقیه هم باغ‌هایی که در غالب طرح جدید و صنعتی هستند.

به گزارش هشت دی، از رشت، اسماعیل میر غضنفری در نشست خبری بابیان اینکه زیتون به‌عنوان میوه قسم‌خورده در قرآن کریم است اظهار کرد: این درخت بی خزان موهبتی الهی است که شهرستان رودبار از آن برخوردار است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ این دستور عمل واگذاری زمین در غالب طرح توسعه باغ‌های زیتون به نام طرح طوبی ابلاغ شد و سال ۱۳۷۶ اجرایی شد.

فرماندار رودبار با اشاره جزئیات اجرایی طرح طوبی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل محدودیت منابع آب و عدم صدور مجوز آب برای زمین‌های واگذارشده در قالب طرح طوبی به مردم نتوانستیم به هدف‌گذاری بیش‌ از ۱۰ هزار هکتار دستیابی پیدا کنیم و تقریباً کمتر از ۵۰ درصد از هدف‌گذاری محقق شد.

میر غضنفری بابیان اینکه شهرستان بیش از هشت هزار و ۶۰۰ هکتار باغات زیتون دارد گفت: از این میزان دو هزار هکتار باغ‌های سنتی هستند و بقیه هم باغ‌هایی که در غالب طرح جدید و صنعتی هستند.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین دلیلی که تابه‌حال موفق نشدیم به آن هدف‌گذاری برسیم همین محدودیت منابع آب است افزود: استان گیلان علی‌رغم اینکه از استان‌های پربارش است اما در شهرستان رودبار این محدودیت منابع آب راداریم.

فرماندار رودبار با اشاره به اینکه اگر قرار است که این زمین‌ها تبدیل به باغات بارآور زیتون شوند باید این محدودیت حداقل از شهرستان رودبار برداشته شود خاطرنشان کرد: مستنداتی داریم که این محدودیت برای استان مجاور قزوین هم بوده اما در حال برداشت هستند.

وی تصریح کرد: به استناد گزارشی که فرستادیم و طی  مکاتبه‌ای که استانداری گیلان با استانداری قزوین داشت و مستنداتش را هم به آب منطقه‌ای فرستادیم، دوستان گفتند آن‌ها هم مجوز برداشت آب را قانونی ندارند و غیرقانونی برداشت می‌کنند اما این برداشت از آن ناحیه در حال صورت گرفتن است و ما محروم هستیم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه