عربستان به کارکنان دولت کمک هزینه زندگی پرداخت می‌کند

پس از این که دولت سعودی قیمت بنزین را بالا برد و مالیات بر ارزش افزوده هم وضع کرد، ملک سلمان دستور داد سال آینده برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی، ماهیانه ۱۰۰۰ ریال به کارمندان پرداخت شود.

عربستان به کارکنان دولت کمک هزینه زندگی پرداخت می‌کند

به گزارش هشت دی، پس از این که دولت سعودی قیمت بنزین را در داخل این کشور بالا برد و مالیات بر ارزش افزوده هم وضع کرد، ملک سلمان دستور داد در طول سال آینده برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی، ماهیانه ۱۰۰۰ ریال (۲۶۷ دلار) به کارمندان دولت پرداخت شود.

به گزارش نامه نیوز در فرمانی سلطنتی‌ که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، ملک سلمان همچنین دستور داده است که مبلغ ۵۰۰۰ ریال هم به پرسنل نظامی‌ای که در خط مقدم یمن فعالیت دارند پرداخت شود. عربستان نزدیک به ۳ سال است که درگیر جنگ با همسایه خود یمن است.
همچنین کمک‌هزینه‌های دانش‌آموزی، بازنشستگی و تامین اجتماعی هم تقویت شدند.
عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت، به عنوان بخشی از برنامه تنوع‌بخشی به اقتصاد، روز دوشنبه قیمت بنزین را دو برابر کرد. در همان روز مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی هم بر طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات وضع شد.
در این فرمان برآورد کل این کمک‌هزینه‌ها ذکر نشده است اما به نظر می‌رسد مقدار آن بسیار کمتر از کمک‌هایی باشد که پادشاه‌های سعودی در گذشته پرداخت کرده‌اند و بنابر این به نظر می‌رسد تاثیر کمی بر رشد قتصادی و یا کسری بودجه دولتی داشته باشند.
طبق اعلام بانک مرکزی عربستان، حدود ۱.۱۸ میلیون نفر در بخش دولتی سعودی مشغول به کار هستند و بیش از ۱.۲۳ میلیون مستمری بگیر از فواید آن بهره‌مند می‌باشند. طبق محاسبات رویترز این داده‌ها اشاره بر این دارند که رقم برآورد این طرح، درکل، حدود ۲۳ میلیارد ریال خواهد شد.
این را با کسری بودجه پیش‌بینی شده ۲۰۱۸ که طبق داده‌های منتشر شده در ماه گذشته برابر با ۱۹۵ میلیارد ریال می‌باشد، مقایسه کنید.
همچنین باید یادآوری کرد که بسته کمک‌های مالی‌ای که با جلوس ملک سلمان بر تخت پادشاهی در ۲۰۱۵ ارائه شد بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال تخمین زده شد.
طبق برنامه جدید بودجه بلندمدت دولتی برای سال ۲۰۱۸، عربستان سعودی برنامه‌های خود برای حذف سوبسیدهای طیف گسترده‌ای از محصولات انرژی را کندتر خواهد کرد.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه