افزایش بارش‌ها درکشور

دومین موج بارش‌های زمستانی که از جمعه گذشته خود را به آسمان کشورمان رسانده و طی روز گذشته استان‌های زیادی را تحت تاثیر خود قرار داد، امروز چترش را در نقاط بیشتری از آسمان کشور باز می‌کند، این درحالی است که برخی مناطق کشور هنوز در حال و هوای خشک پاییزی خود مانده و برای دیدار با زمستانی پربارش، دست به دعا شده‌اند.

افزایش بارش‌ها درکشور

به گزارش هشت دی، از روز گذشته و با کاهش دمای هوا و بارش باران و برف در مناطقی از غرب، شمال غرب، جنوب غرب، دامنههای زاگرس و مناطق مرکزی کشور، زمستان برای دومین بار در نخستین ماه خود، چهره رنگ پریده خود را نشان داد. شاید مسرت بخشترین بخش این خبر به بارش نیم متری برف در ارتفاعات کوهستانی سالند در بخش شهیون دزفول استان خوزستان برگردد که محمدحسین خجستهکیا، بخشدار شهیون دزفول خبر آن را به رسانهها اعلام کرد.

آنطور که سازمان هواشناسی خبر داده، در مجموع بارشها که بهصورت برف و باران و با کاهش دمای هوا و وزش باد سرد همراه است، امروز سواحل خزر، شمال شرق، دامنههای زاگرس مرکزی و جنوبی و ارتفاعات البرز را دربرمیگیرد.

براساس این گزارش روز گذشته، ۱۹ استان کشور درگیر این سامانه سرد بارشی شده و امروز هم ۱۳ استان تحت تاثیر آن هستند.

رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی بیشترین بارشها طی روز گذشته را مربوط به استانهای لرستان، مرکزی، خوزستان و همدان اعلام کرد و گفت: از امروز نیز علاوه بر کاهش دما در نیمه شمالی و نیمه غربی، شاهد بارش برف در سواحل خزر، شمال شرق، دامنههای زاگرس مرکزی و جنوبی و ارتفاعات البرز و به شکل پراکنده در مناطق شرقی کشور خواهیم بود. ضمن اینکه از فردا، دوشنبه نیز نیمه شرقی کشور با کاهش دما مواجه خواهد شد.

کاهش دید در بیشتر نقاط کشور

آغاز دوباره بارشها در کشور سرهنگ رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا را هم بر آن داشت که از رانندهها بخواهد بهدلیل بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور، با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

تاکید وی برای احتیاط در رانندگی بویژه در محورهای استانهای اراک، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی بود که در اغلب آنها بارش برف گزارش شده است و همچنین استانهای ایلام، لرستان، همدان، گلستان، چهارمحال و بختیاری و کردستان که بارش باران و مه گرفتگی و کاهش دید، رانندگی در آنها را سخت کرده است.

وی همچنین یادآوری کرد محور کرج ـ چالوس هم بهدلیل انجام عملیات راهسازی شبها از ساعت ۲۱ تا ۵ صبح مسدود است .

بارشها بدون چاشنی زمستانی اش یعنی سرما نخواهد بود، بنابراین از روز گذشته با کاهش ۳ تا ۶ درجهای دمای هوا در استانهای ساحلی خزر، دامنه جنوبی البرز و استان اردبیل مواجه بودیم که این کاهش دما امروز هم در این مناطق حاکم است و طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور، امروز و فردا استانهای واقع در نیمه شرقی و نواحی مرکزی کشور را ۴ تا ۸ درجه سردتر خواهد کرد. البته این سامانه سرد بارشی در استانی چون گیلان بیشترین کاهش دما را به همراه دارد، طوری که کاهش ۶ تا ۱۵ درجهای برای آن پیشبینی شده است.

طلب باران با اجرای یک آیین قدیمی

همه استانها البته نصیبی از دومین سامانه بارشی زمستانه نبردهاند، برای همین ساکنان آنها نگران از زمستانی خشک و بی بارش، دست به دعا شدهاند. برخی هم چون اهالی روستای عباسی شهرستان گناوه استان بوشهر آیین کهن و سنتی «گل گلینو» را به منظور طلب باران برگزار کردند. طبق این آیین که در برخی نقاط دیگر کشور هم با نامهایی مشابه برگزار میشود، مردان روستا در سالهای کم بارش و خشکسالی در فصل زمستان گردهم میآیند و با اجرای آیینی ویژه و به جا آوردن دو رکعت نماز شکر و طلب باران، از خداوند باران طلب میکنند.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه