حیوانات چه طور از زلزله مطلع می شوند؟

پیش از واقع شدن هر زمین‌لرزه‌ای تحولات و نشانه‌هایی ظاهر می‌شود که می‌توان در پیش‌بینی زمین لرزه از آن‌ها استفاده نمود. در واقع چنین تغییراتی به‌عنوان پیش‌نشانگرهای زمین لرزه تلقی می‌شود. یکی از این تحولات مشی غیرعادی حیوانات هست.

حیوانات چه طور از زلزله مطلع می شوند؟

به گزارش ۸دی، ارزیابی حوادث طبیعی که در چند دهه گذشته در ایران تجربه شده، بیانگر از آن هست که صدمات و تلفات متاثر از زمین لرزه در قیاس با دیگر رخدادهای طبیعی به مراتب زیادتر هست. با توجه به ارزش این مبحث، مرکزی با عنوان مرکز پژوهش ها پیش‌نشانگرهای زمین لرزه در سال ۸۴ و با هدف تحقیقات و پژوهش ها سازمان‌یافته روی پیش‌نشانگرهای زمین لرزه راه‌اندازی شده هست.

گرچه پی بردن به این مبحث که حیوانات چه طور از واقع شدن زمین‌لرزه مطلع می‌شوند زیاد پیچیده هست، اما واقعیت این هست که از قرن‌ها پیش انسان‌ها متوجه شده بودند چند روز قبل از واقع شدن زمین‌لرزه در نحوه حرکت موش‌ها، مارها، هزارپایان و ماهی‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود و جوجه‌ها مضطرب سر از تخم بیرون می‌آورند. گروهی از متخصص ها باور دارند حیوانات پیش از انسان‌ها لرزش زمین را احساس می‌کنند.

گروهی دیگر نیز اعتقاد دارند تحولات الکتریکی ایجاد شده در هوا یا آزاد گردیدن گازهایی در سطح زمین نشانه‌هایی هست که باعث دگرگونی مشی حیوانات می‌شود. در سال‌های موخر در زیادی از کشورها ازجمله چین، ژاپن، روسیه و آمریکا پیش‌بینی زمین لرزه به مساعدت مشی حیوانات مورد توجه قرار گرفته هست. ماهی‌ها، پرندگان، موش‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها، میمون‌ها، اسب‌ها، مارها، قورباغه‌ها و مورچه‌ها ازجمله حیواناتی می باشند که مطالعاتی در مورد آن‌ها انجام شده هست. در واقع از گذشته‌های دور زمین لرزه به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین بلاهای
طبیعی معروف بود و بشر نیز به صورت مستمر در کوشش بوده بتواند با پیش‌بینی زمین لرزه خود را از پیامدهای آن مصون نگه دارد. رویت مشی عجیب و غریب حیواناتی مثل موش‌ها این پرسش را در ذهن زیادی از متخصص ها مطرح نموده بود که آیا حیوانات می‌توانند زمین لرزه را پیش‌بینی کنند. چین ازجمله کشورهای پیشرو در این زمینه هست. چینی‌ها سال ۱۹۷۵ موفقیت بزرگی را در این زمینه تجربه نمودند. زلزله‌شناسان چینی بدنبال رویت مشی غیرعادی در حیوانات برای شهر یک میلیون نفری هایچنگ فرمان تخلیه صادر نمودند و بدین ترتیب با واقع شدن زمین لرزه ۷.۳

زمین لرزه منچوری چین نیز از دیگر زمین‌لرزه‌هایی بود که پیش‌بینی شده بود. این زمین لرزه با استفاده از دستگاه‌های مدرن زمین‌شناسی پیش‌بینی شده بود. محققان، مشی حیوانات را پیش از واقع شدن این زمین‌لرزه مورد ارزیابی قرار داده و متوجه گردیدند حیوانات پیش از واقع شدن زمین لرزه رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر واقع شدن زمین‌لرزه در آینده‌ای نزدیک باشد.

پیش از واقع شدن هر زمین‌لرزه‌ای تحولات و نشانه‌هایی ظاهر می‌شود که می‌توان در پیش‌بینی زمین لرزه از آن‌ها استفاده نمود. در واقع چنین تغییراتی به‌عنوان پیش‌نشانگرهای زمین لرزه تلقی می‌شود. یکی از این تحولات مشی غیرعادی حیوانات هست.

دکتر سیدجاوید آل‌داوود، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و ریاست تیم تخصصی رفتارشناسی حیوانات در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در دنیا کارهای زیادی در راستای شناسایی رفتارهای حیوانات به‌عنوان پیش‌نشانگرهای زمین لرزه انجام شده هست. در مرکز پیش‌نشانگرهای زمین لرزه، کارگروهی تحت عنوان رفتارشناسی حیوانات تشکیل گردید. ما در این تیم طبق تحولات رفتاری در حیوانات چند پروژه طراحی کردیم، زیرا این تحولات طبق نوع و گونه حیوان متمایز هست. پیش از واقع شدن زمین لرزه تغییراتی در زمین اتفاق می‌افتد که می‌تواند دربردارنده تحولات حرارتی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی باشد. برخی حیوانات می‌توانند این تحولات را بگیرند. برای مثال تحولات الکترومغناطیسی از طریق حیواناتی مثل سگ‌ها و زنبورها خوب تر احساس می‌شود. ماهی‌ها نسبت به تحولات مغناطیسی حساسند. تحولات ایجاد شده در شیب زمین را چهارپایان بزرگی مثل اسب و قاطر خوب تر متوجه می‌شوند؛ چرا که گوش داخلی این حیوانات زیاد بزرگ هست. تحولات حرارتی پوسته از طریق حیواناتی مثل موش‌ها و مارها که در داخل زمین زندگی می‌کنند، خوب تر احساس می‌شود و تحولات متاثر از شکستگی سنگ‌ها و صدایی که در اثر شکسته‌شدن سنگ‌ها ایجاد می‌شود برای سگ‌ها که قدرت شنوایی بالایی دارند محسوس‌تر هست.

این مطلبو از دست ندید! بارش برف در گردنه های استان قزوین/۲۵۰ نیروی هلال احمر در جاده ها آماده باش می باشند

آل‌داوود در توضیح پروژه‌ای تشریح شده در این تیم می‌افزاید: ما طبق این تحولات روی نمونه‌های مختلفی از حیوانات تحقیقاتی را انجام داده‌ایم. در یکی از این پروژه‌ها به مساعدت دستگاه‌های مولد، امواج الکترومغناطیسی را در فرکانس‌هایی که حیوانات می‌توانند فهم کنند و در زمین لرزه اتفاق می‌افتد، به صورت تصنعی ایجاد نموده و بر این اساس تحولات رفتاری را در سگ‌ها مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. این پژوهش ها در سطح دنیا به روش مشاهده‌ای انجام می‌شود. به عبارت دیگر در مراکزی که حیوانات را در آنجا حفظ می‌کنند، تحولات رفتاری آن‌ها را تحت شرایط خاص زیر نظر قرار داده و گزارش می‌کنند. هدف ما این بود که در مراحل بعدی حیواناتی را که قابل تربیت‌شدن می باشند طوری تعلیم دهیم که اگر این تحولات را در بدن خودشان احساس کردند آنرا به نحو مشخصی به ما نمایش دهند تا بتوانیم از آن‌ها بعنوان نشانه‌هایی مبنی بر واقع شدن زمین‌لرزه استفاده نماییم. اگر سگی بتواند تحولات الکترومغناطیسی را چند ساعت پیش از واقع شدن زمین لرزه احساس کند می‌توان آنرا طوری تعلیم داد که اگر چنین احساسی را تجربه نمود اصلی را فشار دهد که مشخص‌کننده واقع شدن زمین لرزه در دقیقه های یا ساعت‌های آینده هست.

آل‌داوود در مورد طرح دیگری که در این تیم مورد ارزیابی قرار گرفته این طور توضیح می‌دهد: کار دیگر ما مبتنی بر داده‌های آماری در مورد صید ماهی‌ها بوده که زیاد ساده و قابل استفاده هست. ما برای این کار آمار صید ماهی در خلیج فارس و دریای عمان را مورد ارزیابی قرار دادیم و در کنار آن تحولات لرزه‌ای را هم از موسسه ژئوفیزیک ارزیابی کردیم. قیاس این اطلاعات و داده‌ها نمایش داد در زمان واقع شدن زلزله‌های بزرگ که مشخص‌تر هست، آمار صید ماهی‌ها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می‌کند. ماهی‌ها با توجه به تحولات مغناطیسی ایجاد شده آشفته می‌شوند و از کف دریا فاصله می‌گیرند. این باعث می‌شود میزان صید ماهی‌ها افزایش پیدا نماید. افزایش میزان صید و نزدیک بودن زمان واقع شدن زمین لرزه‌های بزرگ قابل رویت و از نظر آماری قابل اثبات بود.

ریاست تیم تخصصی رفتارشناسی حیوانات با اشاره به قدرت منحصر به فرد ماهی‌ها در احساس تحولات مغناطیسی می‌گوید: کار دیگری که ما در این تیم به مساعدت ماهی‌ها انجام داده‌ایم انتخاب گربه‌ماهی‌ها بوده هست. گربه‌ماهی‌ها گیرنده‌های بیشتری دارند و نسبت به تحولات مغناطیسی حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. بر این اساس قرار گردید چند آکواریوم دارا باشیم و تحولات را به صورت دایم و ۲۴ ساعته ثبت نماییم. این تحولات رفتاری را با زلزله‌هایی که در طول روز رخ داده بود مورد قیاس قرار می‌دادیم تا بر این اساس الگوی مشخصی را در این گروه از حیوانات شناسایی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه