هشت دی گزارش می دهد:

ثبت سفارش خودرو بهانه ای برای گرانی خودروهای داخلی/ پشت پرده بستن ۵ ماهه سامانه ثبت سفارش چیست؟

با اقتصاد سرمایه دار محور و لیبرالی، اقتصاد کشور بر چرخ منافع عده ای از صاحبان سرمایه و نفوذ در کشور می چرخد و منافع کثیری از مردم که گرانی خودروهای داخلی را برای آنان در پی داشته است به خطر می اندازد.

ثبت سفارش خودرو بهانه ای برای گرانی خودروهای داخلی/ پشت پرده بستن ۵ ماهه سامانه ثبت سفارش چیست؟

به گزارش ۸دی، بستن سامانه ثبت سفارش خودرو در چند ماه اخیر به یکی از بحث های جدی رسانه ها تبدیل شده و برای بسیاری از کارشناسان جای ابهام گذاشته است اقدامی که حتی رسانه دولت، روزنامه ایران هم منتقد آن شد و در موارد مختلف به آن اعتراض کرد.

علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در گفت‌وگو با رسانه ها با اشاره به افزایش واردات خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: واردات خودرو نه تنها کم نشده افزایش هم داشته است!

بسیاری از کارشناسان بعد از این اظهار نظر پرسیدند به چه دلیلی دولت این سامانه را از تیر ماه امسال بسته و باعث شده خودروهای خارجی با رشد قیمتی چشمگیر مواجه شوند. سوالی که بسیاری از رسانه ها از وزارت صنعت پرسیدند ولی جواب قانع کننده ای نیافتند.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درباره این اقدام گفت: «این آقایان و شرکت‌های رسمی که مشکل نداشتند، چرا ماشین‌هایی را که وارد کردند به بازار عرضه نکردند؟ چرا از تیر تا آبان در سه تا چهار مرحله افزایش قیمت دادند؟ در پی افزایش قیمت‌ها، مصرف کننده ضرر می‌کند، این منافع به جیب چه کسانی می‌رود؟ برخی می‌گویند نمایشگاه دار می‌تواند دو تا نگه دارد سه تا نگه دارد چهار تا نگه دارد. تازه باید ماشین را پلاک شده نگه دارد، اما وقتی ورودی یک کالا را می‌بندیم قیمت این کالا خود به خود افزایش پیدا می‌کند، آنهایی که در انبارهایشان خودرو را نگه می‌دارند و دانه دانه آن را به فروش می‌رسانند، سودجویان اصلی این ماجرا هستند. چرا یک خودرو در بازار ۱۱۰ میلیون افزایش قیمت پیدا می‌کند و این افزایش قیمت در جیب چه کسی می‌رود؟ یک پشت پرده پرقدرتی وجود دارد که این مسائل اتفاق می‌افتد.»

بسیاری دیگر از کارشناسان اقتصادی از دست های پشت پرده در پس این اقدام سخن گفتند اما مدیر کل دفتر مقررات و صادرات وزارت صنعت این نظر را قبول ندارد و معتقد است: دلیل افزایش قیمت خودرو اظهارنظرهای غیرکارشناسی در برخی از رسانه‌هاست که می‌گویند واردات خودرو متوقف شد، همین که می‌گویند متوقف شد باعث ملتهب شدن بازار شده و بالطبع یک عده قیمت‌ها را بالا می‌برند!

بسیاری از نمایشگاه دارها در واکنش به مدیران وزارت صنعت گفتند: وقتی ورودی خودرو بسته می‌شود، تبعاتش گریبانگیر بازار می‌شود؛ سپس آن‌هایی که ماشین دارند ماشین‌ها را نمی‌فروشند و تب تند قیمت‌گذاری‌ها آغاز می‌شود. اکنون در برخی مدل‌ها قیمت‌ها تا ۱۲۰ میلیون بیشتر شده است.

ثبت سفارش بعد از اعلام دولت در چند مرحله باز و بسته شد و سرانجام وارد کنندگان خودرو توانستند سفارش خود را ثبت کنند ولی سوالی که همچنان مطرح است این است که چرا باید اقتصاد کشور بر چرخ منافع عده ای از صاحبان سرمایه و نفوذ در کشور بچرخد و منافع کثیری از مردم که گرانی خودروهای داخلی را برای آنان در پی داشته است نچرخد؟ اقتصاد سرمایه دار محور و لیبرالی کشور تا چه زمانی باید ادامه یابد؟ آیا می شود شعار مرگ بر آمریکا را تکرار کرد ولی در اقتصاد پیرو محض آمریکا بود؟ گویا انقلاب و جمهوری اسلامی هنوز بعد از چهل سال به اقتصاد کشور و تفکرات مدیران نرسیده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه