از هنرمند ارزشی و غیرارزشی تا منتقد خوب و بد

حسن روحانی در حالی دی ماه امسال تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیرارزشی را بی معنا دانسته که ظاهرا به شدت علاقه مند به تقسیم منتقدان به منتقد خوب و بد البته با روشی عجیب است.

از هنرمند ارزشی و غیرارزشی تا منتقد خوب و بد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط ،حسن روحانی در حالی تقسیم بندی هنرمندان به ارزشی و غیرارزشی را بی معنا دانست که ظاهرا به شدت علاقه مند به تقسیم منتقدان به منتقد خوب و بد است.
روحانی ۱هشت دی ماه امسال در اظهاراتی که واکنش های متعددی به دنبال داشت گفت: «هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند سخن به گزاف نگفته‌ایم. پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست.»

رییس جمهور یک ماه بعد در ۱۵ بهمن با تندترین حمله به منتقدان دولت به ویژه در حوزه مذاکرات هسته ای و توافق ژنو، منتقدان را عده ای کم سواد خواند که “از جای خاص تغذیه می شوند” و از دانشگاهیان – موافقان – خواست تا آنها نیز درباره توافق هسته ای با غرب نظر بدهند.

هنوز ترکش های این دو اظهارنظر به قوت خود باقی بود و یک ماه بیشتر از اظهارنظر اخیر نگذشته بود که روحانی این بار در ۱۷ اسفند ماه رسا منتقدان را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد و گفت: “چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند. نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است.”

معلوم نیست منظور روحانی از این جمله که “برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند” چیست و آیا از نظر رییس جمهور بی قید بند گذاشتن رسانه ها تا جایی که کار به توهین به احکام اسلام در یک روزنامه موافق دولت بکشد، “سهمی اندک” از آزادی به شمار می رود؟

با این وصف ظاهرا روحانی هنرمند ارزشی و عیرارزشی را یکی می داند ولی به شدت قائل به تقسیم بندی منتقدان است. اما نکته عجیب اینکه در سخنرانی اخیر رییس جمهور، منتقد خوب ظاهرا همان موافقان دولت و همراهان دولت تدبیر و امید هستند که تا کنون نقد چندانی بر اقدامات دولت نداشته اند. با این منطق عملا تقسیم بندی خاصی میان منتقدان نیز صورت نمی گیرد و انتقاد از اقدامات دولت، منتقد را در زمره منتقدان بد قرار می دهد و “آزادی و امنیت” موافقان و همراهان دولت آنها را در زمره منتقدانی که “نقد سازنده” می کنند دسته بندی می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه