علي صفاري
دگرديسي شعارها:

از گرانی تا دعوت به آشوب رجوی

چه کسی می دانست که وقتی تجمع مردم مشهد در اعتراض به وضعیت گرانی و مشکلات اقتصادی شروع شد به ناگهان شعارهای مردم دچار دگردیسی شده و مسیری را طی خواهد کرد که برای نظام هزینه بر خواهد بود.

از گرانی تا دعوت به آشوب رجوی

به گزارش ۸دی، نگاهی گذرا به وقایعی که در مشهد اتفاق افتاد و اکنون به سایر شهرها نیز سرایت کرده است نشان می دهد که این معما در یک تحلیل و در یک نگاه اجمالی، قابل واکاوی نیست اما آنچه را که به تجربه شاهد بوده ایم به یقین می رسیم که فتنه گران و اغتشاشات چی ها، همیشه مردم را سپر بلا خود کرده اند. در جریان این وقایع، این واقعیت را می شود در فهم قضایا بولد کرد؛ واقعیت های جامعه بویژه در پهنه اقتصادی، گسل بسیار عمیقی را ایجاد کرده که با شعارهای آقای حسن روحانی در ایام انتخابات، زمین تا آسمان متفاوت است. نه تنها زاویه این گسل هم نیامد بلکه روز به روز بیشتر شد. رئیس جمهوری دولت دوازدهم پیرامون وقایع اخیر کشور در تلویزیون ظاهر می شود و اعلام می کند: «در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم, حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان, ایجاد شود.» این سخنان، نه مرهم، بلکه کوه نمکی را بر زخم های مردم پاشید چرا که حداقل انتظارات معیشتی آنان از فردای انتخابات حتی بعد از اعتراض و کشیده شدن به خیابانها برآورده نشد. صدای مالباختگان به جایی نرسید، صدای بیکاران به جایی نرسید، صدای تمامی اقشار جامعه که برای احقاق حقوق خود به خیابان ها آمده بودند توسط مسئولان دولتی شنیده نشد.
پس از تجمع مردم مشهد در روز اول و تجمع مردم کرمانشاه در روز دوم، مریم رجوی, سرکرده منافقین در پیامی آشوب طلبان را دعوت به اغتشاش خیابانی کرد و به خیال خود تصور کرد این تجمعات را که ریشه اقتصادی دارد به جریان ضدانقلاب ملحق خواهد کرد. به دنبال آن، شاهد دگردیسی شعارها بودیم. اگرچه شعارها با ”مرگ بر گرانی“ شروع شد ولی خیلی زود به شعارهای هنجار شکن و ساختار شکنانه ای تبدیل شد که هیچ حریم و حرمتی را برای نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن باقی نگذاشت. آیا روند شعارها باز هم جای ابهامی باقی می گذارد که منافقین در پس پرده اغتشاشات اخیر ایستاده و علاوه بر مدیریت، سمت و سوی شعارها را نیز در اتاق های فکری مشترک در خارج از کشور هدایت می کنند؟
نتایج کارشناسی مقامات امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان نیز بر واقعیت فوق صحه می گذارد. روز دوشنبه این هفته جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. اعضای کمیسیون به منظور مرور و بررسی حوادث اخیر جلسه ای را با حضور مسئولان امنیتی و انتظامی وزارت کشور و وزارت اطلاعات و سپاه تشکیل دادند، تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد. سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پیرامون این جلسه گفت: «اکنون فرماندهی این اغتشاشات به خارج از کشور منتقل شده است.»
اعتراضاتی که قرار بود روی وضعیت بد معیشتی و مطالبه حقوق مردم از دولت متمرکز شود از مسیر خود منحرف شده است. پیام سرکرده منافقین به تظاهرکنندگان و دعوت به «گسترش و جهش کانون های شورشی» نیز صحت این مدعی را نشان می دهد که شعارها در مسیر دگردیسی خود، روی اصل نظام متمرکز شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه