باران آتش سوزی جنگل های آمل را مهار کرد

آتش سوزی جنگل ‌های ارتفاعات رزگه بخش امامزاده عبدالله شهرستان آمل پس از سه روز به علت بارش باران مهار شد.

باران آتش سوزی جنگل های آمل را مهار کرد

به گزارش ۸دی نعمت ‌الله کوهستانی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آمل گفت: وقوع آتش سوزی در جنگل ‌های ارتفاعات رزگه بخش امامزاده عبدالله شهرستان آمل از روز یکشنبه به ما اعلام شد و پس از سه روز این آتش به علت بارش باران مهار شد.
وی افزود: به علت صعب‌ العبور بودن منطقه و شیب زیاد مهار آتش با مشکل شد و راهی به جز امداد هوایی برای مهار آتش وجود نداشت که از سازمان جنگل ‌ها برای این امر درخواست بالگرد شده بود.
کوهستانی گفت: با این درخواست توسط سازمان جنگل‌ ها موافقت شد و بالگرد به منطقه اعزام شد، اما به دلیل نقص در بسکت آب بالگرد این عملیات متوقف شد و با تعمیر آن و برطرف‌کردن مشکل دوباره عملیات خاموش کردن آتش توسط بالگرد آغاز شده بود.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آمل افزود: بالگرد چندین بار به پرواز درآمد اما به دلیلی مه و غبارآلودگی این عملیات موفقیت ‌آمیز نبود و عملا امداد هوایی برای نجات جان جنگل‌ های آمل با شکست مواجه شد و این درحالی بود که آتش به واسطه وجود شرایط فصلی و وجود برگ‌های خشک در سطح جنگل وسعت آتش را بیشتر می‌ کرد.
وی گفت: بر اساس برآوردها ۲۰ هکتار از جنگل‌ های امامزاده عبدالله آمل در آتش سوخت و علت آتش سوزی در دست بررسی است.
کوهستانی افزود: نیروهای منابع طبیعی، صنایع چوب و کاغذ و و حتی مردم و انجمن‌ های کوهنوردی برای مهار آتش بسیج شدند و بالاخره با تلاش فراوان و دست خالی توانستند آتش را از اطراف مهار کرده تا از وسعت آن جلوگیری کنند.
وی گفت: آتش مهار شد اما همچنان در تنه و کنده درختان جنگل روشن بود که باران به داد این جنگل‌ ها رسید و با بارش فراوان در عصر روز گذشته آتش‌ های پراکنده در سطح جنگل و کانون آن را پس از سه روز به طور کامل خاموش کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آمل افزود: در حوزه استحفاظی شهرستان آمل حدود ۸۰ هزار هکتار جنگل و ۱۲۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد.
مازندران ۹۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و هر هکتار سالانه اکسیژن ۱۰ نفر را تامین می‌ کند، آتش سوزی جنگل‌ ها نه تنها حیات گونه‌ های گیاهی، بلکه حیات انسان‌ها را هم به خطر می ‌اندازد.
بنا به اظهار کارشناسان به طور متوسط سالانه حدود ۶۰ هکتار از عرصه‌ های جنگلی مازندران دچار آتش سوزی می ‌شود که این میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان به منابع طبیعی خسارت وارد می ‌کند.

منبع: رکنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه