تلگرام فیلتر شد، فیلترشکن رونق گرفت

دو روز از فیلتر تلگرام، پیام‌رسان محبوب بیش از ۴٠ میلیون کاربر ایرانی، گذشته است. روز گذشته یکباره خبری در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد که حکایت از فیلترینگ دائمی تلگرام داشت؛ اما کمی بعد وزیر ارتباطات در توییتر که خود از سال ١٣٨٨ فیلتر شده است، این موضوع را تکذیب کرد.

تلگرام فیلتر شد، فیلترشکن رونق گرفت
به گزارش هشت دی،دو روز از فیلتر تلگرام، پیام‌رسان محبوب بیش از ۴٠ میلیون کاربر ایرانی، گذشته است. روز گذشته یکباره خبری در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد که حکایت از فیلترینگ دائمی تلگرام داشت؛ اما کمی بعد وزیر ارتباطات در توییتر که خود از سال ١٣٨٨ فیلتر شده است، این موضوع را تکذیب کرد.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییتش این‌طور نوشت: «شایعه‌هایی که درخصوص قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است». بر اساس گفته مسئولان، پیام‌رسان تلگرام به‌ دلیل خط‌دهی به اغتشاش‌گران و نشر اکاذیب از روز گذشته فیلتر شد.
خبر اول در‌این‌باره را یک منبع آگاه  اعلام کرد و گفت این پیام‌رسان روسی برای همیشه در ایران از دسترس خارج شده است. او همچنین در ادامه گفت: «مسئولان مجموعه تلگرام با مقامات ایرانی همکاری نکرده‌اند و مشکل، عبور از خط قرمز ایران از سوی یک پیام‌رسان بیگانه با تعداد زیاد کاربر ایرانی است. انتظار بر این است که پیام‌رسان تلگرام با وجود نمونه‌های داخلی مناسب و امن و حتی نمونه‌های خارجی، به صورت دائمی فیلتر و از دسترس خارج شود. توصیه می‌کنیم مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند سروش استفاده کنند».
این منبع آگاه که نامش فاش نشده، البته خبر داده بود فیلترینگ اینستاگرام موقتی است و تا هفته‌های آینده برداشته خواهد شد. علاوه بر این، برخی از رسانه‌های جریان اصولگرا نیز که از مدت‌ها پیش ‌دنبال فیلترکردن تلگرام بودند، از این اتفاق ابراز خشنودی کرده و در حمایت از آن مطالبی را منتشر کردند. حتی صداوسیما نیز در همین مدت برنامه‌هایی در دفاع از فیلترشدن تلگرام پخش کرد.
دعوت به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، در شرایطی است که کسانی که آنها را بررسی کرده‌اند، معتقدند به لحاظ کیفیت اصلا نمی‌توان آنها را با نمونه‌هایی مانند تلگرام مقایسه کرد. یکی از ویژگی‌های مهم و کاربردی تلگرام، البته قابلیت راه‌اندازی کانال روی آن بود. آخرین آمارهای منتشرشده حاکی از فعالیت بیش از ۷۳۰ هزار کانال ایرانی در تلگرام است. بااین‌حال روز گذشته روز واکنش‌ها به فیلترشدن تلگرام بود. کاربران زیادی هرکدام از زاویه دید و موقعیت خود، به این موضوع واکنش نشان دادند.
حتی برخی از چهره‌های اصولگرا نیز در این زمینه مطالبی نوشتند؛ مثلا سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» و از حامیان قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، با انتقاد از رویکرد صداوسیما در پوشش اخبار اعتراضات اخیر، در توییتر نوشت: «صداوسیما به‌جای کمک به حل ماجرای این روزها، بیشتر عصبی می‌کند. به نظرم جای تلگرام و اینستاگرام و واتساپ باید تلویزیون را فیلتر می‌کردند. اخبار بی‌خاصیت، مصاحبه‌های مدل اول انقلاب، تحلیل‌های پیرمردی». کاربران دیگری نیز از افزایش درخواست استفاده از فیلترشکن خبر دادند. یکی از کاربران در توییتر خود تجربه‌اش را این‌طور با توییتی طعنه‌دار شرح داد: «واسه مامانم فیلترشکن نصب کردم که بره فیلم آشپزیش را از تلگرام با خیال راحت دانلود کنه، اومده میگه این کلیده که اومده بالای صفحه مال روحانیه؟». کاربران زیادی هم به موضوع آسیب‌دیدن کسب‌و کارهای روی تلگرام پرداختند.
این توییت یکی از اهالی توییتر در این زمینه بود: «فیلترکردن تلگرام نهادهای کوچک و بزرگ اقتصادی رو با مشکل مواجه کرده و اگه ادامه‌دار باشه، جز نارضایتی عمومی به پتانسیل اعتراضی مسائل اقتصادی دامن می‌زنه».این هم نظر کاربری دیگر در همین زمینه: «فیلتر تلگرام و اینستاگرام بیشتر از هر چیزی، دارد به شمار بی‌کارهای کشور اضافه می‌کند. بی‌کارانی که فضای مجازی بازار جدیدی پیش‌روی آنها قرار داده بود. توییتر مدت‌هاست فیلتر است؛ اما هر روز بر شمار کاربرانش اضافه می‌شود. فیلترشکن هر فیلتری را دور می‌زند. فقط دارید نارضایتی‌ها را گسترش می‌دهید!».یکی از دانشجویان هم خطاب به وزیر ارتباطات در توییتی با لحن طنز این‌طور نوشت: «آقای جهرمی، ما همه جزواتمون رو از گروه تلگرام دانلود می‌کنیم، اگر فیلتر رو برنداری شاخص علمی کشور این ترم به‌شدت افت خواهد کرد».
برخی از کاربران هم موضوع را به شکلی جدی‌تر تحلیل کرده‌اند. این نظر یکی از کاربران توییتر است: «عدم توضیح مقامات درباره مدت فیلتربودن تلگرام و انتشار اخبار غیررسمی درباره فیلتر دائم، سه نتیجه داره: ۱. کاهش اعتماد، در روزهایی که اعتماد طلاست. ۲. استفاده بیشتر و عمومی‌تر از فیلترشکن. ۳. رفتن به سمت اپ‌های خارجی دیگه به دلیل آماده‌نبودن اپ‌های ایرانی. بعدا نگید نگفتیدها!».یکی دیگر از اهالی توییتر هم به موضوع طعنه‌های سیاسی به دولت به دلیل فیلتر تلگرام پرداخت و نوشت: «یه عده که انتهای آرزوشون فیلتر تلگرام بود، الان دارن به روحانی و وزیرش تیکه میندازند که گفته بودی دست ما رو دکمه فیلتر نمیره، من شخصا اون‌موقع با حرف روحانی مخالف بودم، الانم که تلگرام فیلتر شده، خوشحالم و به نظرم کار درستیه».
در زمینه افزایش استفاده از فیلترشکن هم یکی دیگر از کاربران نوشت: «یکی از رفقا تو کار نصب برنامه‌ برای موبایله. میگه بعد از فیلتر #تلگرام و #اینستاگرام مشتریای فیلترشکن و vpn چندبرابر شدن و تا الان بالای دو میلیون تومن سود کرده. این یعنی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال!». این هم توییت یک برنامه‌نویس که کسب‌وکارش روی بستر تلگرام بود: «من یک برنامه‌نویس ایرانی هستم که یکی از راه‌های کسب درآمدم، تلگرام بود! با این فیلترینگ حداقل ۱۰ نفر از مشتری‌های من تابه‌حال درخواست بازگشت وجه زدند! شما بگین من چیکار کنم!  کار انجام شده، ولی رضایت نمیدن و میگن فیلتر شده! کی جواب اینارو میده؟ دو ماه دیگه عروسیمه».

منبع: روزنامه شرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه