قرار گرفتن جمعیت کشور در شیب تند سالمندی

آمار جمعیت سالمند ایران در ۳۰ سال آینده به بیش از ۲۰ میلیون نفر می رسد.

قرار گرفتن جمعیت کشور در شیب تند سالمندی

به گزارش هشت دی،مرکز گیلان معاون توانبخشی بهزیستی کشور امروز گفت : در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که با روند فعلی رشد جمعیت ، تعداد شان در ۳۰ سال آینده به بیش از ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.
محمدرضا نحوی نژاد با اشاره به اینکه سن سالمندی در ایران از۶۰ سال آغاز می شود افزود : این یک سن تقویمی است و باید با در پیش گرفتن روش های درست زندگی ، تغذیه و ورزش روند پیری را به تاخیر انداخت.
وی گفت : افسردگی و بیماری های روحی و روانی از مهمترین مشکلات پیری است و بر اساس دیدگاه کارشناسان جهانی ایجاد سرای سالمندان و انتقال سالمندان به این مراکز سبب وخیم تر شدن شرایط روحی و روانی و انزوای بیشتر آنان می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور با تاکید بر سیاست بهزیستی مبنی بر نگهداری سالمندان در منزل و در کنار خانواده اعلام کرد : در حال حاضر ۱۰ هزار مراقب آموزش دیده از ۱۵ هزار سالمند در خانه هایشان نگهداری می کنند.
محمدرضا نحوی نژاد افزود : با توجه به روند رو به رشد سالمندی در کشور باید ظرف ۱ تا ۲ سال آینده برای نگهداری ۲۰۰ هزار سالمند افرادی را به عنوان مراقب ،آموزش دهیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال ، سالمندان در کنار خانواده به زندگی ادامه دهند.
وی با بیان اینکه نامناسب بودن معابر و اماکن عمومی از دیگر دغدغه های سالمندان ناتوان است تصریح کرد : درحال حاضر فقط ۳۰ درصد اماکن عمومی و معابر کشور برای عبور و مرور سالمندان مناسب سازی شده است.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس آمارها، گیلان پیرترین استان کشور است گفت : توجه به بیمه و مسکن سالمندان و نگاه ویژه دولت به معیشت آنان  می تواند از دغدغه های سالمندی و در پی آن مشکلات روحی ، روانی و جسمی آنان بکاهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه